- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Colt CZC Coupé Cabriolet Invite


Colt CZC overtager dagsordenen


Af Søren Clauding - august 2006

Foto: Vivi Siiger

Podcast

Lyt til biltesten fra Motorradioen:

Højreklik i Podcast linket og klik derpå i "Gem destination som

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede ved præsentationen af den nye Mitsubishi Colt Coupé Cabriolet med bogstavbetegnelsen CZC var det åbenlyst: Den nye Colt må nødvendigvis overtage den fører position Peugeot 206 har haft i denne kategori af biler. Peugeot’en er på vej ud og Colt’en er lige landet. Det bekræftes, når man går den nærmere efter i sømmene.

 

Foldetaget er en central ting ved en CC-bil. Mitsubishi har udnyttet Colt’ens markante regelrette frontparti til at provokere med et agterparti, der på det nærmeste får den til at ligne en bil, der kører den forkerte vej. Det er et særegent design som man kommer til at holde af, når man har fået hovedet på plads igen.

 

Stort bagagerum

Fordelen ved agterpartiets form er især, at man disponerer over et rigtig pænt bagagerum, når bilen gør sig ud for en coupé. Når taget er foldet sammen, er pladsen beskeden – i stedet må man forgribe sig på pladsen på bagsædet. Det gør heller ingenting, for der er ikke plads til mennesker alligevel – i hvert fald må de ikke være ret store, hverken dem på forsædet eller de, der i givet fald sættes sig ind på bagsædet. Og ingen af dem kommer til at sidde særlig bekvemt.

 

Så Colt CZC Coupé-Cabriolet er ikke rigtig en 2+2 – i hvert fald højest en 2+2! Til gengæld kan to personer sagtens køre på ferie i bilen, for den kører glimrende, stabilt og uden nævneværdig sidevindsfølsomhed, selv ved høj fart.

 

Køreoplevelsen

På det prøvekørte eksemplar vibrerede frontruden lystigt ved landevejsfart – når taget ikke var der til at støtte den. Det skyldtes antagelig en ubalance i forhjulene og en afbalancering ville formentlig have kureret problemet. Men det afslører en helt almindelig ting ved åbne biler: De stiller krav om at blive passet rigtigt. Køreoplevelsen med taget foldet væk var i øvrigt fremragende. Med sideruderne oppe og vindafviseren foldet ud (ekstraudstyr til 2000 kroner), mærker man præcis den brise i hårtoppene, som indgår i drømmen om en åben bil. Og rulles alting væk, står der en stormvind omkring ørene, præcis som sommervarmen nogle gange kan kræve.

 

Harmonisk motor

Den prøvekørte Invite version af Colt CZC Coupé-Cabriolet var udstyret med en 1,5 liters 109-hestes motor. Modellen findes også med en kraftig 150 hestes turbo-maskine. Uden at have prøvet den sidste, virker det som om, at den lille motor er mest i harmoni med bilen. Måske fordi der ikke er tale om en stor, rå racer men en sjov, moderne sommerbil, der med tryk på en knap forvandles til en bil, der også kan komme fornuftigt igennem en dansk vinter.

 

Motoren giver mulighed for en stille aftentur ved solnedgang. Men den kan også køres aggressivt og netop fordi kurveegenskaberne er fine, lægger den faktisk også op til en hurtig tur gennem det det mere bakkede danske landskab. Men husk at skrue ned for omdrejningerne gennem de små byer. Alt andet vil være synd for hønsene og deres ejere.

 

Sikkerheden

Sikkerheden i Colt Cabriolet ligger ikke kun i de udmærkede køreegenskaber, som assisteres af ESP, hvis det er nødvendigt, men også i et fuldt opdateret airbagsystem. Man sidder dog tæt ved taget og en rulletur kan ikke anbefales – men det hører da også til sjældenhederne at en bil ender med hjulene i vejret. Så skal man komme rigtig galt af sted.


Fine køreegenskaber giver lyst til at boltre sig på de danske landeveje.

Foldetaget fungerer elektrisk.

 

I lukket tilstand har man en regulær coupé. Det karakteristiske bagparti kommer man til at holde af efterhånden som man vænner sig til det.

 

CZC er mere harmonisk med taget foldet væk.

 

Når taget er i brug disponerer man over et bagagerum som i en mellemstor sedan.


 

Prisen for den prøvekørte udgave er 300.000 kroner. Det er stort set det samme som man skal give for konkurrenterne, men pladsmæssigt får man mere for pengene i en Colt og på udstyrssiden er man også godt klædt på. Foruden ESP og traction control er 16” alufælge standard. Det samme er læderrat, kørecomputer og aluminiumspedaler. På komfortsiden er fjernbetjent centrallås standard ligesom aircondition og naturligvis er foldetaget elektrisk styret.

 

Frit valg - kulde eller varme

Hvis man undrer sig over aircondition i en bil, der helst vil være åben, så er virkeligheden faktisk, at den bagende sol kan være for stærk. Og så er det rart, at kunne omdanne kabinen til et køleskab på få minutter. Til gengæld mangler man sædevarme – så må man jo en kold vinterdag glæde sig over at kabinen hurtig varmes op!

 

Model:

Mitsubishi Colt CZC Coupé-Cabriolet Invite

Listepris:

Kr. 299.994

Motor:

4 cyl 16V 1,5 liters benzinmotor. 109 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,5 sek/183 km/t/

15,2 km/l

Længde:

3,87 m

Bagagerum:

190/460 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. 4 airbags. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. Højdejusterbare forsæder. Alu-fælge.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt