Allerede ved præsentationen af den nye Mitsubishi
Colt Coupé Cabriolet med bogstavbetegnelsen CZC var
det åbenlyst: Den nye Colt må nødvendigvis overtage
den fører position Peugeot 206 har haft i denne
kategori af biler. Peugeot’en er på vej ud og
Colt’en er lige landet. Det bekræftes, når man går
den nærmere efter i sømmene.
Foldetaget er en central ting ved en CC-bil.
Mitsubishi har udnyttet Colt’ens markante regelrette
frontparti til at provokere med et agterparti, der
på det nærmeste får den til at ligne en bil, der
kører den forkerte vej. Det er et særegent design
som man kommer til at holde af, når man har fået
hovedet på plads igen.
Stort bagagerum
Fordelen ved agterpartiets form er især, at man
disponerer over et rigtig pænt bagagerum, når bilen
gør sig ud for en coupé. Når taget er foldet sammen,
er pladsen beskeden – i stedet må man forgribe sig
på pladsen på bagsædet. Det gør heller ingenting,
for der er ikke plads til mennesker alligevel – i
hvert fald må de ikke være ret store, hverken dem på
forsædet eller de, der i givet fald sættes sig ind
på bagsædet. Og ingen af dem kommer til at sidde
særlig bekvemt.
Så Colt CZC Coupé-Cabriolet er ikke rigtig en 2+2 –
i hvert fald højest en 2+2! Til gengæld kan to personer sagtens køre på ferie
i bilen, for den kører glimrende, stabilt og uden
nævneværdig sidevindsfølsomhed, selv ved høj fart.
Køreoplevelsen
På det prøvekørte eksemplar vibrerede frontruden
lystigt ved landevejsfart – når taget ikke var der
til at støtte den. Det skyldtes antagelig en
ubalance i forhjulene og en afbalancering ville
formentlig have kureret problemet. Men det afslører
en helt almindelig ting ved åbne biler: De stiller
krav om at blive passet rigtigt. Køreoplevelsen med
taget foldet væk var i øvrigt fremragende. Med
sideruderne oppe og vindafviseren foldet ud
(ekstraudstyr til 2000 kroner), mærker man præcis
den brise i hårtoppene, som indgår i drømmen om en
åben bil. Og rulles alting væk, står der en
stormvind omkring ørene, præcis som sommervarmen
nogle gange kan kræve.
Harmonisk motor
Den prøvekørte Invite version af Colt CZC
Coupé-Cabriolet var udstyret med en 1,5 liters
109-hestes motor. Modellen findes også med en
kraftig 150 hestes turbo-maskine. Uden at have
prøvet den sidste, virker det som om, at den lille
motor er mest i harmoni med bilen. Måske fordi der
ikke er tale om en stor, rå racer men en sjov,
moderne sommerbil, der med tryk på en knap
forvandles til en bil, der også kan komme fornuftigt
igennem en dansk vinter.
Motoren giver mulighed for en stille aftentur ved
solnedgang. Men den kan også køres aggressivt og
netop fordi kurveegenskaberne er fine, lægger den
faktisk også op til en hurtig tur gennem det det
mere bakkede danske landskab. Men husk at skrue ned
for omdrejningerne gennem de små byer. Alt andet vil
være synd for hønsene og deres ejere.
Sikkerheden
Sikkerheden i Colt Cabriolet ligger ikke kun i de
udmærkede køreegenskaber, som assisteres af ESP,
hvis det er nødvendigt, men også i et fuldt
opdateret airbagsystem. Man sidder dog tæt ved taget
og en rulletur kan ikke anbefales – men det hører da
også til sjældenhederne at en bil ender med hjulene
i vejret. Så skal man komme rigtig galt af sted.
Fine køreegenskaber giver lyst til at
boltre sig på de danske landeveje. |