- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Colt ClearTec 1,3 Intense 5d

En ren gevinst


Tekst: Søren Clauding – april 2009

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For kort tid siden præsenterede vi Mitsubishi Colt ClearTec (læs hér>>>) og vi har også tidligere fortalt om den nye Colt i forbindelse med den første testkørsel for verdenspressen (læs hér>>>). Hér er så den første mere dybdegående oplevelse af den nye Colt…

 

Hvad vi tidligere har erfaret står helt til troende og konklusionerne er gyldige. Men én ting mangler man i de korte testkørsler. Hvordan er det at leve med den nye Colt, hvordan fungerer den nye teknik – og ikke mindst omverdenens reaktion.

 

Overvældende reaktion

Hvad angår Colt’ens nye design, er reaktionen næsten overvældende. Sjældent har en lille bil fået så mange – beundrende – øjne efter sig. Det skal så lige tilføjes, at Mitsubishi i enhver sammenhæng har gjort meget ud af at gøre opmærksom på den nye Colt gennem en omfattende annoncering, TV-reklame etc. Og det faktum, at de danske bilkøbere så småt er begyndt at indse, at en krise i finansverdenen nu ikke skal afholde dem fra at leve deres liv, med alt hvad det indebærer, gør naturligvis også, at man er interesseret i at se og følge med. Men der ER stor interesse for den nye Colt.



Forståeligt nok, for især frontdesignet er meget anderledes end hvad nogen anden bilproducent mønstrer i den klasse. På én gang nobelt, aggressivt og med en høj grad af pondus.

 

Unik funktion

Og funktionen er naturligvis næsten unik. At motoren går i stå, når man holder for rødt lys, er ingen vant til. Det gælder også undertegnede – for selv efter længere tids testkørsel var det stadig en ny, men ikke nødvendigvis dårlig fornemmelse, at motoren går i stå, når man ikke har brug for at den kører.

 

Mitsubishi benytter den konventionelle (men forstærkede) startmotor, til at starte motoren, så lydoplevelsen er præcis den samme, som hvis man benytter startnøglen. Hér sker der blot noget, når man kobler ud efter at ”Automatisk Stop & Go” har standset motoren. I hvert fald skete det næsten hver eneste gang. Et par gange skete der ikke noget – og så måtte vi have startnøglen til hjælp, men sandt at sige lykkedes det ikke at identificere, hvilke forhold, der ikke var tilgodeset, så maskineriet bare kunne sætte i gang igen. Det kommer nok med erfaringen!!!

 

Super pris

Mest bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at Mitsubishi er i stand til at levere Colt’en med den nye teknologi til eksakt samme pris som uden. 130.000 kroner for den billigste version og 160.000 for den 5-dørs ”Intense” udgave, vi prøvede. Både fartpræstationer og forbrugstal er mere end fornuftige – især fordi man ikke kommer så langt fra de officielle tal, hvad angår brændstofforbruget, som man ellers ofte ser. 20 km pr. liter benzin er rigtig flot. Det kræver dog en bevidst anvendelse af bilens miljø-elementer, men det gælder jo også så meget andet ved bilkørsel – her vil tiden gøre det til en vane.

 

Udstyret i Intense varianten er ligeså unikt som Colt’ens miljøegenskaber: El-ruder, el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, sædevarme, læderrat, fartpilot, follow-me-home lys, aircondition med køl af handskerummet, regnsensor og en elegant ting som mørkt tonede side- og bagruder ses ikke normalt hos biler i den kategori og slet ikke til den pris. Sjovt nok er rattet ikke justerbart i længderetningen – men et eller andet sted skal grænsen vel også sættes.


 


I førertrøjen

Dobbelt bund i bagagerummet er en god funktionel detalje. Men lige præcis, hvad bagagekapaciteten angår, er det ikke Colt’ens stærkeste side. Selvfølgelig kan bagsæderne lægges ned og så disponerer man over op til 900 liter bagageplads.


 


Fordelen er, at der er forbavsende god plads på bagsædet i en Colt. Bagagepladsen er en del af årsagen, en forholdsvis lodret siddestilling en anden – men sammenlignet med konkurrenter i samme størrelse er Colt klart i førertrøjen.

 



Model:

Mitsubishi Colt ClearTec 1,3 Intense 5d

Listepris:

Kr. 159.998

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. benzinmotor. 95 hk/ 125 Nm v. 4000 o/min. 5 gear. Aut. Stop & Go.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek/180 km/t/

20,0 km/l 119 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

337 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Aircondition. Højde justerbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor. Mørkt tonede bageste sideruder og bagrude.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt