For kort tid siden præsenterede vi Mitsubishi Colt
ClearTec (læs
hér>>>) og vi har også tidligere fortalt om den
nye Colt i forbindelse med den første testkørsel for
verdenspressen (læs
hér>>>). Hér er så den første mere dybdegående
oplevelse af den nye Colt…
Hvad vi tidligere har erfaret står helt til troende
og konklusionerne er gyldige. Men én ting mangler
man i de korte testkørsler. Hvordan er det at leve
med den nye Colt, hvordan fungerer den nye teknik –
og ikke mindst omverdenens reaktion.
Overvældende reaktion
Hvad angår Colt’ens nye design, er reaktionen næsten
overvældende. Sjældent har en lille bil fået så
mange – beundrende – øjne efter sig. Det skal så
lige tilføjes, at Mitsubishi i enhver sammenhæng har
gjort meget ud af at gøre opmærksom på den nye Colt
gennem en omfattende annoncering, TV-reklame etc. Og
det faktum, at de danske bilkøbere så småt er
begyndt at indse, at en krise i finansverdenen nu
ikke skal afholde dem fra at leve deres liv, med alt
hvad det indebærer, gør naturligvis også, at man er
interesseret i at se og følge med. Men der ER stor
interesse for den nye Colt.
Forståeligt nok, for især frontdesignet er meget
anderledes end hvad nogen anden bilproducent
mønstrer i den klasse. På én gang nobelt, aggressivt
og med en høj grad af pondus.
Unik funktion
Og funktionen er naturligvis næsten unik. At motoren
går i stå, når man holder for rødt lys, er ingen
vant til. Det gælder også undertegnede – for selv
efter længere tids testkørsel var det stadig en ny,
men ikke nødvendigvis dårlig fornemmelse, at motoren
går i stå, når man ikke har brug for at den kører.
Mitsubishi benytter den konventionelle (men
forstærkede) startmotor, til at starte motoren, så
lydoplevelsen er præcis den samme, som hvis man
benytter startnøglen. Hér sker der blot noget, når
man kobler ud efter at ”Automatisk Stop & Go” har
standset motoren. I hvert fald skete det næsten hver
eneste gang. Et par gange skete der ikke noget – og
så måtte vi have startnøglen til hjælp, men sandt at
sige lykkedes det ikke at identificere, hvilke
forhold, der ikke var tilgodeset, så maskineriet
bare kunne sætte i gang igen. Det kommer nok med
erfaringen!!!
Super pris
Mest bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at
Mitsubishi er i stand til at levere Colt’en med den
nye teknologi til eksakt samme pris som uden.
130.000 kroner for den billigste version og 160.000
for den 5-dørs ”Intense” udgave, vi prøvede. Både
fartpræstationer og forbrugstal er mere end
fornuftige – især fordi man ikke kommer så langt fra
de officielle tal, hvad angår brændstofforbruget,
som man ellers ofte ser. 20 km pr. liter benzin er
rigtig flot. Det kræver dog en bevidst anvendelse af
bilens miljø-elementer, men det gælder jo også så
meget andet ved bilkørsel – her vil tiden gøre det
til en vane.
Udstyret i Intense varianten er ligeså unikt som
Colt’ens miljøegenskaber: El-ruder, el-sidespejle,
fjernbetjent centrallås, sædevarme, læderrat,
fartpilot, follow-me-home lys, aircondition med køl
af handskerummet, regnsensor og en elegant ting som
mørkt tonede side- og bagruder ses ikke normalt hos
biler i den kategori og slet ikke til den pris.
Sjovt nok er rattet ikke justerbart i
længderetningen – men et eller andet sted skal
grænsen vel også sættes.
|