ASX betyder Active Smart Crossover. På almindelig
dansk betyder det, at Mitsubishi har tænkt sig godt
om, da de skabte ASX. Resultatet er da også blevet
helt fint, der er tale om en køreglad allround bil –
og så er den samtidig skånsom overfor både miljø og
brændstofkontoen.
Vi har tidligere taget den første køretur i ASX’en (læs
hér>>>) og ingen af konklusionerne vakler,
selvom vi denne gang havde længere tid til rådighed.
Men når man kører længere tid i en bil, kommer man
også lidt dybere under huden på den og får en mere
vel afbalanceret oplevelse.
Køredynamik
Især var det køredynamikken, der markerede sig, og
det er jo ikke det værste, da de fleste bilejere
trods alt beholder deres bil i mere end en dag eller
to!
Kørekomforten er superb. Det skyldes givet vis
bilens størrelse i kombination med store men lette
16” alufælge. Den prøvekørte udgave med dieselmotor
lægger også lige lidt ekstra kilogram på
frontakslen, det giver både større stabilitet ved
ligeudkørsel og en mere rolig passage af ujævnheder
i kørebanen. Da ASX som helhed er temmelig god på
ujævn vej, passer den udmærket til det ikke alle
steder lige velholdte danske vejnet.
God overalt
Det overbevisende er imidlertid, at ved hurtig
kørsel på god og jævn asfalt falder ASX’en heller
ikke igennem. Den er ingen racerbil, det forbyder
den store frihøjde og lidt højere tyngdepunkt, men
køredynamikken er i top, man har lyst til at køre
bilen og man har lyst til frisk kørsel.
Kommer man lidt væk fra den asfalterede vej har man
fordel af en større frihøjde, men det er klart, at i
versionen med 2-hjulstræk, som vi her har prøvet, er
der visse begrænsninger. 2WD koster 350.000 kroner
med dieselmotoren på 150 hk, firehjulstrækket koster
30.000 kroner ekstra og de penge kan være ganske
godt givet ud, hvis man f.eks. skal køre med
anhænger. Merudgiften til brændstof er minimal.
Langt på literen
Netop brændstofforbruget er et stort plus. Er man
miljøbevidst kan man glæde sig over CO2 tallet på
145 g/km. Det skåner også brændstofkontoen.
Officielt kører man over 18 km/liter dieselolie, i
praksis omkring de 15, men begge tal er rigtig pæne
for en bil med stor rummelighed og masser af
motorkræfter.
Bagsædepladsen imponerer ikke mindre anden gang, man
møder bilen. Den er bare rigtig god. Bagagerummet er
tilstrækkelig rummeligt men læssehøjden stor.
Udstyrsniveauet er helt fint med bl.a.
fuldautomatisk klimaanlæg og 7 airbags på listen
over standardudstyret. På minussiden tæller er lidt
lille handskerum, en lidt for støjende blæser og en
kontakt til sædevarmen, som er placeret mellem sæde
og midterkonsol og næsten umulig at komme til at
betjene – det er ingen elegant løsning. Motoren
brummer godt med i accelerationen, men ved konstant
fart hører man den stort set ikke.
Derfor er helhedsbilledet af ASX ikke uændret: Der
er virkelig tale om en køreglad allroundbil, en bil,
man har lyst til at køre i og som har plads til al
det, man kunne have lyst til at tage med. |