- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Invite 2WD

Køreglad allround bil


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ASX betyder Active Smart Crossover. På almindelig dansk betyder det, at Mitsubishi har tænkt sig godt om, da de skabte ASX. Resultatet er da også blevet helt fint, der er tale om en køreglad allround bil – og så er den samtidig skånsom overfor både miljø og brændstofkontoen.

 

Vi har tidligere taget den første køretur i ASX’en (læs hér>>>) og ingen af konklusionerne vakler, selvom vi denne gang havde længere tid til rådighed. Men når man kører længere tid i en bil, kommer man også lidt dybere under huden på den og får en mere vel afbalanceret oplevelse.

 

Køredynamik

Især var det køredynamikken, der markerede sig, og det er jo ikke det værste, da de fleste bilejere trods alt beholder deres bil i mere end en dag eller to!

 

Kørekomforten er superb. Det skyldes givet vis bilens størrelse i kombination med store men lette 16” alufælge. Den prøvekørte udgave med dieselmotor lægger også lige lidt ekstra kilogram på frontakslen, det giver både større stabilitet ved ligeudkørsel og en mere rolig passage af ujævnheder i kørebanen. Da ASX som helhed er temmelig god på ujævn vej, passer den udmærket til det ikke alle steder lige velholdte danske vejnet.

 

God overalt

Det overbevisende er imidlertid, at ved hurtig kørsel på god og jævn asfalt falder ASX’en heller ikke igennem. Den er ingen racerbil, det forbyder den store frihøjde og lidt højere tyngdepunkt, men køredynamikken er i top, man har lyst til at køre bilen og man har lyst til frisk kørsel.

 

Kommer man lidt væk fra den asfalterede vej har man fordel af en større frihøjde, men det er klart, at i versionen med 2-hjulstræk, som vi her har prøvet, er der visse begrænsninger. 2WD koster 350.000 kroner med dieselmotoren på 150 hk, firehjulstrækket koster 30.000 kroner ekstra og de penge kan være ganske godt givet ud, hvis man f.eks. skal køre med anhænger. Merudgiften til brændstof er minimal.

 

Langt på literen

Netop brændstofforbruget er et stort plus. Er man miljøbevidst kan man glæde sig over CO2 tallet på 145 g/km. Det skåner også brændstofkontoen. Officielt kører man over 18 km/liter dieselolie, i praksis omkring de 15, men begge tal er rigtig pæne for en bil med stor rummelighed og masser af motorkræfter.


 

 


Bagsædepladsen imponerer ikke mindre anden gang, man møder bilen. Den er bare rigtig god. Bagagerummet er tilstrækkelig rummeligt men læssehøjden stor. Udstyrsniveauet er helt fint med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg og 7 airbags på listen over standardudstyret. På minussiden tæller er lidt lille handskerum, en lidt for støjende blæser og en kontakt til sædevarmen, som er placeret mellem sæde og midterkonsol og næsten umulig at komme til at betjene – det er ingen elegant løsning. Motoren brummer godt med i accelerationen, men ved konstant fart hører man den stort set ikke.

 

Derfor er helhedsbilledet af ASX ikke uændret: Der er virkelig tale om en køreglad allroundbil, en bil, man har lyst til at køre i og som har plads til al det, man kunne have lyst til at tage med.

 


Model:

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Invite 2WD

Listepris:

Kr. 349.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,8 l. 150 hk. 300 Nm/2000 omdr./min. Partikelfilter. Stop & start teknik.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 200 km/t/ 18,2 km/l /145 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

416 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. AUX og USB indgange. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt