Kære piger. I må gerne protestere og I må gerne lege
med – eller lege selv. For virkeligheden er, at den
lille bil i testperioden gjorde ligeså stort indtryk
på hunkønnet som hankønnet – selvom man måske
umiddelbart skulle tro, at der mest var tale om
legetøj til mænd.
Drenge leger med biler. Det lærer de som børn og
nogle piger gør det også, helt af sig selv. Mini
Cooper S John Cooper Works GP er bilen for dem, der
aldrig rigtig er blevet voksne, men voksne nok til
at kunne spendere de 625.000 kroner, sådan en lille
maskine koster i den udførsel, vi fik lov til at
lege med.
Ombygning
Egentlig tager man bare en almindelig Mini Cooper S
til ca. 375.000 kroner, så bygger man den om, som
John Cooper anno 2006 påbyder det. Det koster
125.000 kroner og derved er den halve million nået.
Resten skyldes læderindtræk, aircondition og ikke
mindst ESP, som redder én, hvis legen løber løbsk.
Og det er ikke utænkeligt, det sker.
Tilbage i 1960’erne, da de første Mini Cooper S så
dagens lys, var de udrustet med 1275 ccm motorer,
der ydede i nabolaget af 110 hestekræfter. Det var
nok til at vinde Monte Carlo Rallyet dengang.
Bilerne var også meget lettere, så naturligvis
skulle der mere til, når man skabte den moderne
retro-version af datidens legetøj, fyldt med
sikkerhed og komfort.
218 hestes 1,6’er
Resultatet er blevet en 1,6 liters maskine, der
frembringer 218 moderne og næsten civiliserede
hestekræfter, som flytter 1200 kg. Det gør de godt,
for 100 km/t nås på 6,5 sekunder og fortsætter man
uhæmmet, runder man 235 km/t. Kræfterne overføres
til asfalten via 18” alufælge med 40 procent super
lavprofildæk og vil man holde op, mens legen er god,
assisteres man af enorme 16 tommer bremseskiver på
forhjulene.
Undervejs sikrer skørter, spoilere og en spektakulær
bagvinge, at det hele forløber under betryggende
forhold. Og en grundig ombygning af inventaret er
også med til at vise, at der også er mere end blot
en smule alvor involveret.
Kører bedre
En racerbil rippes nemlig for inventar. Ikke bare
for at blive lettere, så den kan kører hurtigere
ligeud, men også for at den opnår lavere tyngdepunkt
og der bliver plads til afstivninger, der gør
karrosseriet mere vridningsstabilt og dermed byder
på bedre køreegenskaber gennem de hurtige kurver.
Sagt på en anden måde: Det kan godt være at en Mini
Coper S JCW GP er et stykke legetøj, men den er også
et stykke sikkert legetøj. Bagsædet er nemlig taget
ud – og på civiliseret måde erstattet af en flad
bund, så man kan have overraskende meget bagage med
(670 liter). Og mellem vognsiderne er der monteret
en tværgående stræbearm som ekstra afstivning af
karrosseriet.
Ego-bil
Der kan i øvrigt drages mange sammenligninger med
moderne tiders ego-biler på gule nummerplader. De
fleste af dem er billigere og mere rummelige, men de
har kun plads til to – ligesom den superhurtige
Mini.
Der er ingen fornuftsgrunde til at købe en Mini
Coper S JCW GP. Men det er der vel heller ikke, hvis
man investerer i en motorbåd. Det handler om fritid,
fornøjelse og en god portion sjov. Har
man penge til
det, er det i bund og grund ikke det værste, man kan
bruge dem til. Med en benzinøkonomi på omkring 12
km/l, kommer man endda længere i en Mini end i en
speedbåd.
Der skal ekstra luft til at føde
GP-maskineriet - det tilføres gennem ekstra
indsugning i motorhjelmen.
Hvert eksemplar af John Cooper Works
GP serien har egen nummerering. Der er bygget 2000
ialt.
|