Sir Alec Issigonis har formentlig vendt sig i sin
grav og rullet om kap med John Cooper da nogen er
begyndt at tale om at lægge en dieselmotor i en
Mini. Tilbage i 1959 opfandt Issigonis Mini’en og
siden lagde John Cooper en stribe højtydende
mini-motorer i det lille vidunder og en
serieproduceret miniracer var skabt. God nok til at
vinde Rallye Monte Carlo, god nok til at tage i
hundredevis ja, måske tusindevis af sejre i
internationale motorløb og i hvert fald god nok til
at skrive sig selv ind i historien på en plads, der
er væsentlig større end bilen selv.
Men en Mini Cooper D…
”S” forstås, for det hed de oprindelige
Cooper-versioner, når de præsterede lidt mere.
Men ”D”???
Ikke desto mindre er det, hvad BMW som ejer af Mini
mærket har føjet til. Respektløst, vil nogen måske
sige, men for tyske BMW er britisk national stolthed
ikke noget, der vejer tungere end et godt og
tidssvarende alternativ. Det er lige præcis hvad
Mini Cooper D er.
Tungere og bedre
Sjovt nok præsterer en dieselmotoren stor set det
samme som de oprindelige Cooper S motorer, hvilket
vil sige 110 hestekræfter. De oprindelige motorer
lød mere af race, men de mobiliserede ikke et
drejningsmoment så stort som 240 Nm. Hvis ikke det
kunne tage pusten fra John Cooper, er der nok ikke
meget at gøre, for en moderne Mini er dobbelt så
tung som den oprindelige, dels på grund af større
komfort, dels på grund ekstrem højere sikkerhed – og
dels fordi en dieselmaskine vejer mere end en
benzinmotor. Men den er ligeså hurtig og kører langt
bedre.
Sådan stryger Mini Cooper D derudaf. Ikke mindre end
22,7 kilometer kan man køre på en liter dieselolie.
CO2 udledningen er beskedne 118 g/km. Hvis ikke man
er overbevist af tallene, bør man køre en tur.
For det kan godt være at en dieselmotor ikke lyder
præcis som en benzinmotor. Det er muligt der er
mindre ”race” i en diesel. Men med introduktionen af
den ene racerbil med dieselmotor efter den anden, er
det kun et spørgsmål om tid før de fordomme er gået
over i historien. Mini dieselen sparker godt, den er
civiliseret og så er den altså samtidig miljørigtig.
Alting har en pris
Billig er den derimod ikke. Den koster 10 gange så
meget som den oprindelige Cooper S. Inflationen kan
ikke få skylden for det hele, men i dag er en Mini
heller ikke en kompakt britisk folkevogn, men
derimod en trendy, tysk luksusbil, hvis primære
formål ikke er persontransport (og
bagage er der heller ikke meget plads
Mini er skabt til
håndbremsevendinger, uanset dieselkræfterne forude.
Det kolossale moment
driver Mini'en afsted. Det overvælder enhver - og
mon ikke også John Cooper selv ville have ladet sig
overbevise.
|