Iblandt er det nødvendigt at indtage en vis
dobbeltrolle, når man prøver en bil. Det er især
nødvendigt, når bilen er en Mercedes-Benz Viano 3,0
CDI Avantgarde. For netop den bil skal både opleves
i det bageste passagerafsnit som på førersædet:
Privatchaufføren ”James” på førersædet og
diplomaten, virksomhedslederen eller ministeren på
bagsædet.
I teknisk forstand er Mercedes-Benz Viano Avantgarde
en varevogn. Men af den mere komfortable slags. Den
har Mercedes haft som udgangspunkt for at bygge en
fænomenal personbil, som ikke bare byder på
behagelig komfortabel transport på landevejen og i
byen, men også fine arbejdsforhold i den bageste
kabinehalvdel, som i øvrigt kan indrettes efter
brugerens behov og smag.
125 års jubilæum
Avantgarde modelen er en særlig variant, som
Mercedes byggede i 125 års jubilæumsåret 2011,
baseret på den mellemlange Viano (den findes i tre
forskellige længder) med tilnavnet ”Lang”. Den er
præcis 5 meter lang og er udrustet med én skydedør i
bilens højre side plus to traditionelle døre i hver
side af førerkabinen. Den er født med et effektivt
5-trins automatgear og har i motorrummet en 224
hestes dieselmotor, som foruden at byde på masser af
trækkraft er et behagligt, vibrationsfrit og
støjsvagt kraftværk. Det store moment på 440 Nm
ligger i hele omdrejningsområdet fra 1400 til 2800
omdr./min og er udtryk for stor smidighed og
trækvillighed.
Brændstofforbruget er fornuftigt, især hvis man
benytter bilens fulde person- og bagagekapacitet,
men det er klart at et sådan køretøj ikke er
topscorer i den henseende: 11,8 kilometer pr. liter
dieselolie.
Luksuøs arbejdsplads
Da vi nu er begyndt ude hos ”James” er det også
rigtigt at fastslå, at det er en ganske luksuøs
arbejdsplads, han har. Man stiger op i Viano’en, har
masser af plads over skuldrene, og selvom bilens
høje tyngdepunkt ikke efterlader køreegenskaber som
i en almindelig ”flad” personbil, er affjedringen
sådan afstemt, at den på én gang kombinerer høj
kørekomfort med gode kurveegenskaber og god
stabilitet, så længe det ikke blæser for meget.
Stabiliteten er formentlig også opnået ved hjælp af
brede lavprofildæk monteret på 19” alufælge. Det er
naturligvis udmærket at stå godt fast i kurverne, og
på fuldstændig plan asfalt er resultatet også
forbilledligt. Men på ujævnt underlag og i
sporriller er undervognen ikke eftergivende nok og
så skal der holdes bedre fast i rattet.
Bekvem hverdag
Og så nyder ”James” i den prøvekørte udgave godt af,
at der var ekstra klimaanlæg i kabinen, så
temperaturen kan reguleres individuelt, skyde/hæve
glastag og parkeringssensorer og en masse andet
udstyr, som gør hverdagen mere bekvem. Ikke mindst
elektrisk skydedør til passagerkabinen, så han
elegant kan åbne for passagererne ved at trykke på
en knap og udstigning kan påbegyndes, inden han selv
høfligt møder op og står til rådighed for
passagererne.
Bagtil har man for det første temmelig meget plads
og så disponerer man over fire ”kaptajn-stole”, der
manuelt kan skydes frem og tilbage i kabinen samt et
arbejdsbord, der kan klappes op. Ryglænene på de kan
også foldes plane på de to bageste siddepladser og
benyttes som fralægningsplads og arbejdsbord.
Sæderne kan vendes modsat køreretningen, så man
f.eks. kan sidde fire personer overfor hverandre.
Der kan i øvrigt tilkøbes bagsæder/stole efter
behov, men pladsen sætter dog visse begrænsninger –
der kan vel i praksis maksimalt være seks stole.
Tonede ruder hindrer indsyn og skaber som sådan en
vis privatsfære. Kabinen er dog ikke mørk, for med
det store glastag er der et glimrende lysindfald.
Op til 4 kubikmeter bagageplads
Bagagepladsen er på samme niveau. Det officielle mål
findes ikke umiddelbart tilgængeligt, formentlig
fordi det er så individuelt. Men med de bageste
sæder i bageste position er afstanden fra bagklappen
til bagsædernes overkant ca. 60 cm og
bagagekapaciteten formentlig i størrelsesordenen
6-700 liter – som kan forøges til 4 kubikmeter, når
alle sæderne er taget ud af bilen.
Prisen for herlighederne er uden ekstraudstyr en god
million kroner. Den prøvekørte udgave var som
antydet udrustet med en del ekstraudstyr, som
trykker totalprisen op på 1.152.205 kroner.
Sammenlignet med prisen på de store og traditionelle
alternativer, når det gælder diplomatbiler, er det
egentlig ret attraktivt og tanken om en reel
arbejdsplads, så man også kan få noget for hånden
under kørslen, burde tiltale enhver med en lidt
stresset og krævende hverdag.
|