Mercedes-Benz har stor indsigt i det, at bygge
off-road’ere (læs
f.eks. testen af en ægte Geländewagen hér >>>).
Mercedes har også stor indsigt i hvordan man skaber
rummelige, dynamiske luksusbiler (læs
f.eks. vores test af den store Mercedes S-klasse hér
>>>). Når man parrer den indsigt, pakker den ind
i det nye moderne Mercedes-look, så får man et unikt
kompromis. En bil, der hedder
Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC.
Der er imidlertid yderligere en vigtig egenskab ved
den nye ML, som i øvrigt havde verdenspremiere på
Frankfurt Motorshow sidste efterår: Den forurener
ikke meget. Med en brændstoføkonomi på 16,7 km/l og
et tilsvarende CO2 udslip på 158 g/km lægger den i
den grad afstand til de ”store benzinslugende
off-road’ere”, der blev stillet i et dårligt lys for
nogle år siden, da hele samfundet talte om miljø og
ressourcer.
BlueTEC konceptet
Det er som om, at den snak er blevet mindre hyppig.
Det har dog ikke givet bilfabrikkerne frit spil og
det ønsker de nok heller ikke. Ret beset drives
bilfabrikkerne også af mennesker, der ved hvilket
ansvar de har for jordkloden. Det er også blevet en
den af ML BlueTEC-konceptet. For hvem havde for blot
nogle få år siden forestillet sig, at det ville
blive muligt at bygge en stor rummelig bil med
udmærkede terrænegenskaber, permanent firehjulstræk,
en kraftfuld maskine, der kombinerer en topeffekt på
150 hk med et drejningsmoment på ikke mindre end 500
Nm allerede ved 1600 omdr./min.? Og som samtidig var
så skånsom mod miljøet som ML 250…
En del af hemmeligheden ligger i selve maskineriet.
Foruden en effektiv udnyttelse af dieselolien
stopper motoren, når man holder stille for rødt lys.
Og når den er kold, starter den øjeblikkeligt bl.a.
pga. af en ny type keramiske hurtiggløderør. For
blot at nævne et par eksempler…
Diesel-manérerne er væk
Maskineriet er i sig selv en stor oplevelse. Det er
eksempelvis udstyret med to stk. Lanchester
udligningsaksler, som i den grad reducerer
vibrationerne, og da 2,2-liters dieselmotoren
samtidig har en kompression på bare 16,2:1 er de
velkendte dieselrystelser næste en saga blot. Det
kolossale drejningsmoment ved de lave
motoromdrejninger gør motoren ret livlig, hvilket
også genspejles i accelerationstempoet: 0-100 km/t
på blot 9 sekunder. Og så kan den oven i købet køre
210 km/t på toppen.
Hvad farten angår, har vi alene kørt ML 250 på de
danske veje, og den er ved dansk motorvejsfart både
stabil og komfortabel. Men vi kunne måske godt
forestille os, at der helst skal være vindstille,
hvis man lufter den ved høj fart. Det er imidlertid
mindre betydningsfuldt i Danmark – og det er ikke
alene på grund af hastighedsgrænserne.
Blød affjedring
En Mercedes ML 250 trives nemlig rigtig godt på
ujævne danske landeveje, om end den krænger en del,
hvis man lader de mange motorkræfter trække igennem
kurverne. Vover man sig ud i terrænet, har den det
også temmelig godt.
Årsagen til det hele, udover at undervognen er i
harmonisk balance, ligger i valget af relativt blød
affjedring. Den er da også nødvendig for, at skabe
mulighed for stor fjedervandring. Og den er
nødvendig for at sikre et godt greb i underlaget,
når man kører væk fra de etablerede veje. Fjedrene
skal gøre det muligt, at skubbe hvert hjul helt ned
i de større huller, der måtte være i underlaget, for
at sikre det afgørende vejgreb. 20 cm frihøjde
reducerer sandsynligheden for at skrabe bugen på
underlaget og diverse elektroniske hjælpemidler
tager sig af at styre kraftfordelingen på hjulene
korrekt. Det virker fortræffeligt i praksis.
Testbilen var dog udstyret med 19” alufælge med 235
mm brede 50 procent lavprofildæk. Super ideelt på
asfalt, men knap så virkningsfuldt i råt terræn.
Overbevisende lydløs
På plan asfalt er ML 250 overbevisende lydløs og den
velkendte dieseltikken er stort set ikke
eksisterende. Transmissionen er 7-trins automatgear
med mulighed for sekventielt skifte og det store
drejningsmoment ved de lave omdrejningstal
kompenserer for savnet af reduktionsgear.
I kabinen oplever man meget fine pladsforhold, ikke
mindst for bagsædepassagerne. Bagagerummet byder på
omkring 1 kubikmeter plads og den kan øges til
imponerende 2 kubikmeter, når bagsæderyglænene
lægges ned og i øvrigt ved samme lejlighed
efterlader et helt plant bagagerumsgulv.
Sidst, men ikke mindst: En Mercedes-Benz ML 250
BlueTEC 4MATIC koster 1,1 million kroner. Den er
oven i købet den billigste variant af ML’erne. Hvis
man ser bort fra sponsoratet af den danske
statskasse er prisen forbavsende god. Med afgifterne
lagt på ubetalelig for de fleste danskere, men
alligevel en bil, der i konkurrencen står sig rigtig
godt.
|