| 
							
							Mercedes-Benz har stor indsigt i det, at bygge 
							off-road’ere  (læs 
							f.eks. testen af en ægte Geländewagen hér >>>). 
							Mercedes har også stor indsigt i hvordan man skaber 
							rummelige, dynamiske luksusbiler (læs 
							f.eks. vores test af den store Mercedes S-klasse hér 
							>>>). Når man parrer den indsigt, pakker den ind 
							i det nye moderne Mercedes-look, så får man et unikt 
							kompromis. En bil, der hedder 
							
							Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC. 
							
							  
							
							Der er imidlertid yderligere en vigtig egenskab ved 
							den nye ML, som i øvrigt havde verdenspremiere på 
							Frankfurt Motorshow sidste efterår: Den forurener 
							ikke meget. Med en brændstoføkonomi på 16,7 km/l og 
							et tilsvarende CO2 udslip på 158 g/km lægger den i 
							den grad afstand til de ”store benzinslugende 
							off-road’ere”, der blev stillet i et dårligt lys for 
							nogle år siden, da hele samfundet talte om miljø og 
							ressourcer. 
							
							  
							
							
							BlueTEC konceptet 
							
							Det er som om, at den snak er blevet mindre hyppig. 
							Det har dog ikke givet bilfabrikkerne frit spil og 
							det ønsker de nok heller ikke. Ret beset drives 
							bilfabrikkerne også af mennesker, der ved hvilket 
							ansvar de har for jordkloden. Det er også blevet en 
							den af ML BlueTEC-konceptet. For hvem havde for blot 
							nogle få år siden forestillet sig, at det ville 
							blive muligt at bygge en stor rummelig bil med 
							udmærkede terrænegenskaber, permanent firehjulstræk, 
							en kraftfuld maskine, der kombinerer en topeffekt på 
							150 hk med et drejningsmoment på ikke mindre end 500 
							Nm allerede ved 1600 omdr./min.? Og som samtidig var 
							så skånsom mod miljøet som ML 250… 
							
							  
							
							En del af hemmeligheden ligger i selve maskineriet. 
							Foruden en effektiv udnyttelse af dieselolien 
							stopper motoren, når man holder stille for rødt lys. 
							Og når den er kold, starter den øjeblikkeligt bl.a. 
							pga. af en ny type keramiske hurtiggløderør. For 
							blot at nævne et par eksempler… 
							
							  
							
							
							Diesel-manérerne er væk 
							
							Maskineriet er i sig selv en stor oplevelse. Det er 
							eksempelvis udstyret med to stk. Lanchester 
							udligningsaksler, som i den grad reducerer 
							vibrationerne, og da 2,2-liters dieselmotoren 
							samtidig har en kompression på bare 16,2:1 er de 
							velkendte dieselrystelser næste en saga blot. Det 
							kolossale drejningsmoment ved de lave 
							motoromdrejninger gør motoren ret livlig, hvilket 
							også genspejles i accelerationstempoet: 0-100 km/t 
							på blot 9 sekunder. Og så kan den oven i købet køre 
							210 km/t på toppen. 
 
							 
 
							
							Hvad farten angår, har vi alene kørt ML 250 på de 
							danske veje, og den er ved dansk motorvejsfart både 
							stabil og komfortabel. Men vi kunne måske godt 
							forestille os, at der helst skal være vindstille, 
							hvis man lufter den ved høj fart. Det er imidlertid 
							mindre betydningsfuldt i Danmark – og det er ikke 
							alene på grund af hastighedsgrænserne. 
							
							  
							
							
							Blød affjedring 
							
							En Mercedes ML 250 trives nemlig rigtig godt på 
							ujævne danske landeveje, om end den krænger en del, 
							hvis man lader de mange motorkræfter trække igennem 
							kurverne. Vover man sig ud i terrænet, har den det 
							også temmelig godt. 
							
							  
							
							Årsagen til det hele, udover at undervognen er i 
							harmonisk balance, ligger i valget af relativt blød 
							affjedring. Den er da også nødvendig for, at skabe 
							mulighed for stor fjedervandring. Og den er 
							nødvendig for at sikre et godt greb i underlaget, 
							når man kører væk fra de etablerede veje. Fjedrene 
							skal gøre det muligt, at skubbe hvert hjul helt ned 
							i de større huller, der måtte være i underlaget, for 
							at sikre det afgørende vejgreb. 20 cm frihøjde 
							reducerer sandsynligheden for at skrabe bugen på 
							underlaget og diverse elektroniske hjælpemidler 
							tager sig af at styre kraftfordelingen på hjulene 
							korrekt. Det virker fortræffeligt i praksis. 
							Testbilen var dog udstyret med 19” alufælge med 235 
							mm brede 50 procent lavprofildæk. Super ideelt på 
							asfalt, men knap så virkningsfuldt i råt terræn. 
 
							 
 
							
							
							Overbevisende lydløs 
							
							På plan asfalt er ML 250 overbevisende lydløs og den 
							velkendte dieseltikken er stort set ikke 
							eksisterende. Transmissionen er 7-trins automatgear 
							med mulighed for sekventielt skifte og det store 
							drejningsmoment ved de lave omdrejningstal 
							kompenserer for savnet af reduktionsgear. 
							
							  
							
							I kabinen oplever man meget fine pladsforhold, ikke 
							mindst for bagsædepassagerne. Bagagerummet byder på 
							omkring 1 kubikmeter plads og den kan øges til 
							imponerende 2 kubikmeter, når bagsæderyglænene 
							lægges ned og i øvrigt ved samme lejlighed 
							efterlader et helt plant bagagerumsgulv. 
							
							  
							
							Sidst, men ikke mindst: En Mercedes-Benz ML 250 
							BlueTEC 4MATIC koster 1,1 million kroner. Den er 
							oven i købet den billigste variant af ML’erne. Hvis 
							man ser bort fra sponsoratet af den danske 
							statskasse er prisen forbavsende god. Med afgifterne 
							lagt på ubetalelig for de fleste danskere, men 
							alligevel en bil, der i konkurrencen står sig rigtig 
							godt. 
 
							 |