Hvis man vil have en rigtig stor
fuldgyldig off-road’er med Mercedes-stjerne på
fronten hedder bilen Mercedes-Benz G (læs
vores prøvekørsel af Mercedes-Benz G 350 hér >>>).
Men mener man, at mindre kan gøre det, er GLK er
fuldgyldigt alternativ. Den er mindre, den er ikke
en regulær off-foad’er, men bringer man den på
afveje, klarer den det fremragende.
Vi har tidligere prøvekørt GLK,
det er tre år siden (læs
prøvekørsel af Mercedes-Benz GLK 320 CDI hér >>>).
Og der er løbet meget vand i havet siden da. Visuelt
er forskellen ikke så stor, men GLK er dog blevet
facelifted – noget man især ser i kabinen, hvor
designet er anderledes. Udvendigt er det mest lygter
og kofanger, der er blevet shinet op. Men ellers
skal man under lakken på GLK for at opleve
forbedringerne. Hvad de funktionelle egenskaber
angår, er forskellen ikke stor.
Langt på
literen
Det er den til gengæld i
motorrummet. Dengang rummede det en 6-cylindret
3-liters turbodiesel, der præsterede 224 hk. De er
neddroslet til 4 cylindre på række, 2,1 liter og 204
hk – det mærker man på lidt ringere
fartpræstationer. Men man kan fortsat nå de 100 km/t
på 8,0 sekunder (vs. 7,5) og sprinte af sted med 210
km/t (vs. 220), men nu kan man til gengæld køre 16,4
kilometer pr. liter dieselolie (vs. 12,7) og det er
en radikal forskel, som er ekstra vigtig i en
moderne miljøskånsom verden. Motoren trækker
godt, især i de lavere omdrejningsområder, og er
civiliseret, letkørt og ret vibrationssvag.
Og så er bilerne blevet sænket
ikke mindre end 20 mm. Med biler”ne” mener vi alle
GLK’ere, der i øvrigt også er blevet mere
støjdæmpede. Alt i alt giver den en væsentlig
anderledes køreoplevelse. Kun ikke hvad angår
kraftforholdende – her er ændringen næsten
umærkelig.
Miljøhensyn
er mere end CO2
Den prøvekørte model hedder 250
BlueTec 4Matic. BlueTec er Mercedes’ måde at sige
miljø-venlig på, det omfatter ikke kun en sænkning
af CO2 udledningen, men også en 90 procent reduktion
i det skadelige NOX’er, svovl etc., og det har en
dobbelt betydning for bilen med betegnelsen 4Matic.
Det betyder nemlig ”firehjulstræk” og med træk på
alle fire hjul er terrænkørsel naturligt indenfor
rækkevidde. Og om noget, skal man udvise
miljøhensyn, når man kører bil i naturen.
Det gør man dermed i en GLK 250 og
terræn’et skal man ikke være bleg for at opsøge.
På affveje i
Danmark
Vi havde anledning til at afprøve
bilen i et godt dansk off-road terræn, hvor der også
kunne køres i løst sand. Det er normalt en sej
opgave for en bil, og vi har prøvet det samme terræn
ved tidligere lejligheder. Konklusionen er
utvetydig: Vi har aldrig oplevet en bil, der så
ubesværet, så komfortabelt og så sikkert gennemkørte
distancen. Men det skal tilføjes, at vi ikke har
kørt strækningen i alle GLK-konkurrenterne og heller
ikke i den store G 350. Det sender dog alligevel et
signal om, at en GLK er ret god, også væk fra
asfaltvejen.
Sidstnævnte er den i øvrigt heller
ikke dårlig til. Den er udstyret med agility-control,
som konstant afstemmer undervognen, så den er
tilpasset de aktuelle kørselsforhold. Det fungerer
fortrinligt og gør også køreoplevelsen på plan
asfalt til en behagelig og komfortabel oplevelse.
Gearkassen
har sin andel
7G-Tronic Plus gearkassen er et
automatgear, som har en væsentlig andel i
køreoplevelsen i terræn’et. Fordi det kompletterer
undervognens tilpasningsevne ved at håndtere de
mange hestekræfter og ikke mindst det store moment
på op til 500 Nm på forbilledlig vis.
Det indebærer også, at men kan
klare 70 procent stigninger med Mercedes’en og
fremkommeligheden er i øvrigt understøttet af 20 cm
frihøjde.
Meget bil for
pengene
Negative kommentarer? Kun ganske
få. Selv totalprisen på 1.102.562 kroner skal ses i
lyset af at der er hængt for små 200.000 kroner
ekstraudstyr på den prøvekørte version og på den vil
man udmærket kunne spare 19” letmetalfælgene, det
intelligente lyssystem og måske også metallakken.
Tilsammen udgør de tre elementer over 80.000 kroner.
Negativt er måske mest det
visuelle indtryk. Det er på tide at GLK bliver
strammet op og tegnet i samme streg som de seneste
ualmindelig elegante Mercedes-designs. Men det er jo
en ret subjektiv holdning, som man er velkommen til
at være uenig i…
|