Mercedes-Benz GL 350 test i Motorradioen
En overskrift som ”Meget bil for pengene” virker en
smule søgt, når det handler om en bil til 1,7
millioner kroner (ikke mindst fordi to tredjedel af
beløbet forsvinder i statskassen).
Ikke desto mindre er det et faktum, at sammenligner
man Mercedes’ store off-roader, GL 350, med
konkurrenter, der kan det samme, er bilen fra
Stuttgart i nabolaget af en halv million kroner
billigere. Tankevækkende!
Virkeligheden er dog også, at det er uhyre
vanskeligt at sammenligne biler i særdeleshed i
denne prisklasse. Bilerne har en primær funktion og
så adskiller de sig på et utal af områder, fra
visuel oplevelse over unikke udstyrselementer og
særlige løsninger af de næsten uendelig mange
enkeltopgaver, en sådan bil kan håndtere. Det er
tilfældet for alle biler i alle prisklasser, men det
bliver stadig mere udtalt, jo højere op i pris man
kommer – ganske enkelt fordi merbeløbet giver
merværdi.
Off-road mere end SUV
Man får med andre ord meget bil for pengene i en
Mercedes-Benz GL 350. Mercedes kalder den i øvrigt
for en SUV (Sport Utility Vehicle), ikke for en
off-road’er. Naturligt nok, for sådanne har man også
på programmet baseret på en fornem tradition for
såkaldte Geländewagen (tysk for off-road køretøjer).
Ikke desto mindre er GL-modellerne fremragende
off-road køretøjer, især under danske off-road
kørselsforhold, som med al respekt ikke er så
udfordrende som en køretur off-road gennem Rocky
Mountains i Colorado.
A-pro-pos USA: GL er bygget til amerikanerne, i USA,
og tag lige et kik på f.eks. frontpartiet: Den er en
Mercedes, accepteret, men bygger man lidt om på
fronten og tilfører lidt amerikansk overflade
pondus, ser den ud som man forventer, at sådan en
bil skal se ud ”over there”.
Ser godt ud – og kører også godt
Det er nu ingen skade til, for biler må gerne
adskille sig på udseende, og GL 350 bærer rundt på
velvoksne dimensioner. Sådanne må gerne være pakket
attraktivt ind og det har man formået. Den ser godt
ud, sådan en maxi-SUV, eller hvad vi nu skal kalde
den.
Og den kører også godt. Temmelig godt faktisk.
Uanset man prøver den af i dansk off-road terræn,
som vi fandt på Ivan Reedtz-Thotts gods på Feddet
syd for Faxe, eller på motorvejen dertil og de
mellemliggende snoede og ikke helt jævne danske
landeveje.
Let i terrænet
Off-road udmærker den sig, trods sin størrelse, ved
en forbilledlig lethed. Under motorhjelmen finder
man i denne variant en 3-liters V6 turbodiesel, der
præsterer 258 hestekræfter på sit højeste og et
overbevisende drejningsmoment på 620 Nm over et
bredt omdrejningsområde fra 1600-2400
motoromdrejninger i minuttet.
Kræfterne styres af en velfungerende elektronisk
kontrolenhed, der med til at assistere sig har den
seneste generation af det såkaldte 7G-Tronic PLUS
automatgear, som er hurtigt, præcist og optimerer
brugen af de mange kræfter. Det er en behagelig og
komfortabel oplevelse at køre off-road med al den
teknik.
Kræfterne overføres til underlaget via et permanent
og elektronisk styret firehjulstræk. Kombineret med
variabel luftaffjedring er det næsten – vi sagde
næsten – som at svæve på en sky, når terrænet gør
sit yderste for at ryste bil og passagerer fra
hinanden.
Højt tyngdepunkt
På landevejen er GL komfortabel, velstyrende,
komfortabel, men man mærker det høje tyngdepunkt,
hvad der vel er meget naturligt… Motoren er lydløs,
undervognen, som også kendes fra Mercedes M-klasse,
parerer, godt hjulpet af stor vægt, ujævnhederne i
underlaget.
MEN: Mercedes GL 350 er ingen racerbil, selvom den
kan nå de 100 km/t på under 8 sekunder.
Køreegenskaberne på asfalt var hjulpet af 20”
alufælge – men disse er ikke ideelle til
terrænkørsel. I øvrigt er det officielle forbrugstal
13,5 km/l dieselolie pænt, men i praksis er det
svært at komme helt dertil. Realistisk ligger man
1-2 km/l under, når klimaanlægget køler og andet
energikrævende udstyr er i brug.
Rigtig STOR
En GL 350 måler 5,12 meter i længden, den er 1,85
meter høj og 1,93 meter bred (i øvrigt
tilnærmelsesvis de samme dimensioner som man finder
hos Audi Q7 – ikke overraskende…). De kolossale
ydremål er intelligent administreret i kabinen til
velvære og masser af plads – samt en ekstra
sæderække.
Der er så meget plads, at de to bageste sæder er til
at stige ind på uden de store atletiske evner, og
man kan være der i længere tid ad gangen uden at det
er ubekvemt. Vælger man at lægge dem plant ned –
hvilket foregår elektrisk, man skal blot trykke på
en knap – har man et bagagerum på imponerende 680
liter. Og omdannes bilen til ”varebil”, med alle fem
bagsæder lagt ned, disponerer man over 2,3
kubikmeter bagageplads.
Knapperne til de elektrisk foldbare
bagsæderyglæn.
|