| 
							 
							
							
							
							  
							Mercedes-Benz GL 350 test i Motorradioen 
							 
							
							En overskrift som ”Meget bil for pengene” virker en 
							smule søgt, når det handler om en bil til 1,7 
							millioner kroner (ikke mindst fordi to tredjedel af 
							beløbet forsvinder i statskassen). 
							  
							
							Ikke desto mindre er det et faktum, at sammenligner 
							man Mercedes’ store off-roader, GL 350, med 
							konkurrenter, der kan det samme, er bilen fra 
							Stuttgart i nabolaget af en halv million kroner 
							billigere. Tankevækkende! 
							
							  
							
							Virkeligheden er dog også, at det er uhyre 
							vanskeligt at sammenligne biler i særdeleshed i 
							denne prisklasse. Bilerne har en primær funktion og 
							så adskiller de sig på et utal af områder, fra 
							visuel oplevelse over unikke udstyrselementer og 
							særlige løsninger af de næsten uendelig mange 
							enkeltopgaver, en sådan bil kan håndtere. Det er 
							tilfældet for alle biler i alle prisklasser, men det 
							bliver stadig mere udtalt, jo højere op i pris man 
							kommer – ganske enkelt fordi merbeløbet giver 
							merværdi. 
							
							  
							
							Off-road mere end SUV 
							
							Man får med andre ord meget bil for pengene i en 
							Mercedes-Benz GL 350. Mercedes kalder den i øvrigt 
							for en SUV (Sport Utility Vehicle), ikke for en 
							off-road’er. Naturligt nok, for sådanne har man også 
							på programmet baseret på en fornem tradition for 
							såkaldte Geländewagen (tysk for off-road køretøjer). 
							Ikke desto mindre er GL-modellerne fremragende 
							off-road køretøjer, især under danske off-road 
							kørselsforhold, som med al respekt ikke er så 
							udfordrende som en køretur off-road gennem Rocky 
							Mountains i Colorado. 
							
							  
							
							A-pro-pos USA: GL er bygget til amerikanerne, i USA, 
							og tag lige et kik på f.eks. frontpartiet: Den er en 
							Mercedes, accepteret, men bygger man lidt om på 
							fronten og tilfører lidt amerikansk overflade 
							pondus, ser den ud som man forventer, at sådan en 
							bil skal se ud ”over there”. 
							
							  
							
							Ser godt ud – og kører også godt 
							
							Det er nu ingen skade til, for biler må gerne 
							adskille sig på udseende, og GL 350 bærer rundt på 
							velvoksne dimensioner. Sådanne må gerne være pakket 
							attraktivt ind og det har man formået. Den ser godt 
							ud, sådan en maxi-SUV, eller hvad vi nu skal kalde 
							den. 
							
							  
							
							Og den kører også godt. Temmelig godt faktisk. 
							Uanset man prøver den af i dansk off-road terræn, 
							som vi fandt på Ivan Reedtz-Thotts gods på Feddet 
							syd for Faxe, eller på motorvejen dertil og de 
							mellemliggende snoede og ikke helt jævne danske 
							landeveje. 
							
							  
							
							Let i terrænet 
							
							Off-road udmærker den sig, trods sin størrelse, ved 
							en forbilledlig lethed. Under motorhjelmen finder 
							man i denne variant en 3-liters V6 turbodiesel, der 
							præsterer 258 hestekræfter på sit højeste og et 
							overbevisende drejningsmoment på 620 Nm over et 
							bredt omdrejningsområde fra 1600-2400 
							motoromdrejninger i minuttet. 
							  
							
							Kræfterne styres af en velfungerende elektronisk 
							kontrolenhed, der med til at assistere sig har den 
							seneste generation af det såkaldte 7G-Tronic PLUS 
							automatgear, som er hurtigt, præcist og optimerer 
							brugen af de mange kræfter. Det er en behagelig og 
							komfortabel oplevelse at køre off-road med al den 
							teknik. 
							 
							
							  
							 
							
							Kræfterne overføres til underlaget via et permanent 
							og elektronisk styret firehjulstræk. Kombineret med 
							variabel luftaffjedring er det næsten – vi sagde 
							næsten – som at svæve på en sky, når terrænet gør 
							sit yderste for at ryste bil og passagerer fra 
							hinanden. 
							
							  
							
							Højt tyngdepunkt 
							
							På landevejen er GL komfortabel, velstyrende, 
							komfortabel, men man mærker det høje tyngdepunkt, 
							hvad der vel er meget naturligt… Motoren er lydløs, 
							undervognen, som også kendes fra Mercedes M-klasse, 
							parerer, godt hjulpet af stor vægt, ujævnhederne i 
							underlaget. 
							  
							
							MEN: Mercedes GL 350 er ingen racerbil, selvom den 
							kan nå de 100 km/t på under 8 sekunder. 
							Køreegenskaberne på asfalt var hjulpet af 20” 
							alufælge – men disse er ikke ideelle til 
							terrænkørsel. I øvrigt er det officielle forbrugstal 
							13,5 km/l dieselolie pænt, men i praksis er det 
							svært at komme helt dertil. Realistisk ligger man 
							1-2 km/l under, når klimaanlægget køler og andet 
							energikrævende udstyr er i brug. 
							  
							
							Rigtig STOR 
							
							En GL 350 måler 5,12 meter i længden, den er 1,85 
							meter høj og 1,93 meter bred (i øvrigt 
							tilnærmelsesvis de samme dimensioner som man finder 
							hos Audi Q7 – ikke overraskende…). De kolossale 
							ydremål er intelligent administreret i kabinen til 
							velvære og masser af plads – samt en ekstra 
							sæderække. 
							  
							
							Der er så meget plads, at de to bageste sæder er til 
							at stige ind på uden de store atletiske evner, og 
							man kan være der i længere tid ad gangen uden at det 
							er ubekvemt. Vælger man at lægge dem plant ned – 
							hvilket foregår elektrisk, man skal blot trykke på 
							en knap – har man et bagagerum på imponerende 680 
							liter. Og omdannes bilen til ”varebil”, med alle fem 
							bagsæder lagt ned, disponerer man over 2,3 
							kubikmeter bagageplads. 
							 
							
							  
							
							Knapperne til de elektrisk foldbare 
							bagsæderyglæn. 
							  
							
							   |