Den ultimative off-roader har altid været Land Rover
Defender. Men elektronik-tiden har sat dens
egenskaber på prøve. Det samme har moderne krav om,
at en rå slide ikke nødvendigvis behøver at være en
rå oplevelse. Opfylder man dem, skifter bilen navn
og hedder Mercedes-Benz G, i det konkrete tilfælde
350 BlueTEC Lang Van aut.
I modsætning til alle de øvrige Land Rover modeller
minder en Mercedes ”Geländewagen” nemlig om det
britiske ikon. Den kantede form, de store skærme, og
viljen til at ville frem i terræn’et er kendetegn
for den tyske luksus-off road’er. For trods sit
brutale look, er det en behagelig oplevelse også at
bevæge sig ud ad landevejen – eller motorvejen – i
en Geländewagen. Det kan man ikke lige præcis sige
det er i en Defender. Men lad nu englænderen være….
Holder kursen
Mercedes-Benz G-klasse er ultimativ. Køreoplevelsen
er ultimativ. Med den kraftfulde 211-hestes 3-liters
V6’er og hjulpet af et superhurtigt skiftende
7-trins automatgear kan man nå 100 km/t på lige godt
9 sekunder og man kan spurte af sted med 175 km/t.
Vi har dog kun prøvet den ved dansk motorvejsfart
men tog også en tur over Øresundsbroen i stiv
sidevind for at konstatere om det kunne bringe den
stabile tysker ud af kurs. Det skete ikke. Kortere
kan det ikke siges.
Kørekomforten på plan asfalt er glimrende, det høje
tyngdepunkt indebærer, at man ikke går så aggressivt
gennem kurverne. Men det er vel heller ikke det, man
har købt den til. Vil man have en 2-sædet Mercedes i
stort set samme prisklasse som den 2-sædede van, har
Mercedes andre biler, der gør det bedre, f.eks. en
SLK (læs
hér>>>)
Ud på den militære øvelsesbane
Men hvad så i terræn’et? Hér giver SLK’en op alene
ved tanken. Modsat G 350, som lyser op alene ved
tanken – og det er ikke alene pga. de
standardmonterede Bi-Xenon forlýgter. Vi nedlage med
officiel tilladelse fra det svenske forsvar en af de
sydskånske off-road testbaner, hvor man træner
soldater i at færdes i terræn’et, et sted, hvor
visse biler har lettere ved at komme frem end
mennesker. Og det er lige før vi vil påstå, at kører
man med en smule omtanke (altså ikke for tæt ved
træerne og med tommelfingrene ude af rattet) kan
enhver køre race med det svenske militær i deres
helt eget testterræn. Hvis det altså sker bag rattet
i en Geländewagen.
Hvis G 350 kører godt på landevejen, æder den sig
igennem udfordringerne i terræn’et, så ubesværet, så
let at førerens selvtillid sættes på prøve. Det er
jo ikke længere føreren og hans dygtighed, der
afgør, om man kommer igennem. Det er Mercedes’ens
elektronik, superbe hjulophæng og enestående
balance, som kan tilskrives succes’en.
Via trykknapper på instrumentpanelet kan man
aktivere 100 procent spærredifferentiale på
forakslen hhv. bagakslen og centerdifferentialet, de
tre indstillinger har en væsentlig andel i
fremkommeligheden ved terrænkørsel. Som et kuriosum
kan det nævnes, at G-klassen er den eneste bil i
verden, der både har elektronisk styret
traktionssystem og tre 100 procent differentialespær.
Ufattelig rummelig
Men ét er køreoplevelsen, et andet er
brugsrigtigheden. Den lange udgave af G-klassen er
ufattelig rummelig. Både i kabinen, hvor man, så
længe man sidder opret, har tilstrækkelig plads. Et
rigtigt soltag (ekstraudstyr) giver gode
ventilationsforhold og betjeningen er enkel.
Bagtil disponerer man over imponerende 2,2
kubikmeter varerumsplads. I de ombyggede
dansker-udgaver er der aflåselige rum og helt bagude
kan man montere end anhænger på 3,2 tons, men så
skal man lige sikre sig, at kørekortet også rækker
til den opgave.
Udsynet bagud
Bagdøren er sidehængslet og reservehjulet elegant
indpakket udenpå bagdøren. Det har dog det minus, at
udsynet bagud er temmelig dårligt. Det kan være et
minus, hvis man ude i terræn’et af uransagelige
årsager måtte være tvunget til at bakke. Heldigvis
var testbilen ekstramonteret med ”parktronic”. Så
slap vi for at returnere en bil med buler – for
baglæns kørsel på en P-plads hører heller ikke til
det morsomme ved en Geländewagen.
I tørre fakta er G 350 i den lange udgave 4,66 meter
lang (og 1,93 meter høj). Den korte udgave måler kun
4,21 meter i længden. Om det har stor indflydelse på
køreegenskaberne er ikke utænkeligt, for
akselafstanden varierer med 45 cm, men som nævnt er
den lange helt, ja endda mere end OK. Frihøjden er
20,5 cm, men det er kun den absolut mindste
frihøjde. De fleste steder under bilen er frihøjden
væsentlig større og dermed er fremkommeligheden også
større end tallet indikerer – det gælder dog for de
fleste off-road’ere.
Prisen: Egentlig ikke så voldsom, som man kunne
frygte. Små 800.000 kroner uden ekstraudstyr på
papegøjenummerplader. Til sammenligning koster
versionen med sæder bagi næsten 1,8 millioner
kroner.
|