Mercedes E220 CDI Coupé i Motorradioen
Hvorfor har nogen fået den idé, at designe en bil
med ringere pladsforhold på bagsædet, med bare en
enkelt dør i hver side? Og hvorfor er der nogen, som
vil betale mindst 750.000 kroner for køretøjet? Når
det nu oven i købet er muligt at købe selvsamme bil
med mere plads og egen indgang til
bagsædepassagererne. Svaret er: Fordi den er lækker,
fordi den ser godt ud, fordi man får lyst til at
stige ind i den og køre i den. Det gælder i hvert
fald Mercedes-Benz E 220 CDi Coupé.
Det er vel egentlig fair nok. Undertegnede har i
hvert fald stor respekt for, at der findes danskere,
der har bragt sig i en situation, så de kan anskaffe
sådan en bil. Og når man nu har gjort det, og måske
endda kan glæde sig ved at køre i en lækker bil,
hvorfor så ikke anskaffe en bil, som netop indbyder
til at blive kørt. En bil, som er en fryd for øjet,
som honorerer kørelysten, i samme øjeblik man sætter
i gear og måske allerhøjest i accelerationsfasen
brummer en anelse mere end man kunne forvente. Siden
oplever man ægte, uovertruffen køreglæde. Glimrende,
hvis man altså er til sådan noget.
AMG udstyr ser godt ud
For det er den eneste begrundelse for at anskaffe en
E-klasse Coupé, som selvfølgelig findes i flere
motorvarianter og med forskelligt udstyr. At den
kørte godt, vidste vi i forvejen, for som
udgangspunkt har en E Coupé samme undervogn som en
E-klasse limousine eller stationcar. Den prøvekørte
model var så iklædt den såkaldte AMG sportspakke,
som dels får bilen til at se ekstra godt ud, men som
også gør undervognen noget strammere. Det er fint
nok på plane tyske landeveje, men på ujævne danske
provinsveje med en god portion vinterregn spredt ud
over den lappede asfalt, bliver det let en noget
rystende oplevelse.
På våde veje må affjedringen på en bil ikke være for
stram, især ikke når vejene er ujævne. Det giver
ganske enkelt forringet vejgreb. Men netop på de
våde vinterveje er der en vis kompensation for den
stramme undervogn at hente i at den prøvekørte bil
kun havde en 170 hestes dieselmotor i maskinrummet.
Det ændrer naturligvis ikke på vejgrebet – jo en
anelse, fordi en diesel traditionelt er tungere end
en benzinmotor og dermed tvinger affjedringen til at
absorbere ujævnhederne bedre – men det er lettere at
overføre kræfterne, uden at de elektroniske
hjælpemidler skal på arbejde for at hindre hjulspin
og måske efterfølgende udskridning.
Trækvillig og økonomisk
Motoren er i øvrigt en behagelig oplevelse, for den
er både trækvillig og fuldt tilstrækkelig til at
give mere end respektable fartpræstationer. Den har
en ret bred momentkurve, der topper allerede ved
1400 motoromdrejninger/minut og holder niveauet helt
frem til 2800 omdr./min. Oven i købet er den
økonomisk: 21,7 km/l er rigtig godt for en så
forholdsvis tung bil, der i øvrigt er kapabel til at
trække ikke mindre end 1800 kg bagpå. Ikke at det
nødvendigvis vil klæde den aerodynamisk elegante og
gennemførte coupé (cW=0,25), men den kan gøre det,
og det i sig selv siger meget om motorens trækkraft.
Man sidder fremragende i en E-klasse Coupé, også på
bagsædet, når man er kommet på plads deromme. En del
af forklaringen findes i bagagerummet, der ikke er
overvældende stort, men på den anden side fuldt
tilstrækkeligt til at indeholde den bagage, et par
mennesker kunne finde på at have med på en langtur
til Sydeuropa. Udstyret er også udmærket, selv i den
prøvekøre basisudgave, der så var tilført mange
tilkøbte udstyrsdetaljer som f.eks. blanke
performance bremser, AMG-stylede spoilere,
læderkabine m.v.
Pakken stemmer
Vigtigt er det, at den samlede pakke er i
overensstemmelse med forventningerne til en Mercedes
E-klasse. Og der skydes ikke forbi på et eneste
punkt. Mercedes biler kører i enhver henseende
fremragende og er man til en ekstra sportslig
køreoplevelse er AMG-pakken på sin plads. Desuden
behøver man slipper de 800.000 kroner (inkl.
automatgear) i form af rede penge. Den kan
finansieres med 160.000 kroner i udbetaling og derpå
godt 8200 kroner i månedlig ydelse de næste otte år.
Det er stadig mange penge, men en E220 CDI Coupé er
absolut pengene værd.
|