Mercedes E 300 Hybrid i Motorradioen
>>>
En brændstoføkonomi på 22,7 km/l.
Det lyder nu om dage ikke helt usandsynligt, når man
oven i købet ved, at det er en stor Mercedes
E-klasse stationcar, der er tale om. Det er dog
bedre end hvad Mercedes hidtil har præsteret med
deres dieselmotorer, men sådan er udviklingen jo.
Men: Når man så erfarer, at der er langt over 200
hestekræfter skjult under motorhjelmen, er det som
om, at træerne er vokset ind i himlen.
Virkeligheden er, at hvis alle –
ikke mindst alverdens politikere – arbejdede så
målrettet på at forbedre miljøet ved at forurene
mindre, som bilfabrikkerne gør - så ville træerne få
mulighed for på det nærmeste at vokse ind i himlen,
og så ville forureningsproblematikken se anderledes
ud.
Hemmeligheden
er to motorer
Langt over 200 hestekræfter, 2
tons egenvægt og alligevel 22,7 km/l. Det kan alene
lade sig gøre fordi man har optimeret og udnyttet
teknologien til sit yderste.
Hemmeligheden hedder ”HYBRID”.
Mercedes har ikke skabt verdens
første dieselhybrid. Den ære tilfalder
Peugeot/Citroën. Men begge fabrikker har fået
fantastiske resultater ud af de muligheder,
teknologien har givet dem. I Mercedes’ tilfælde har
man bevaret en af de grundliggende egenskaber ved en
E-klasse Mercedes, dvs. baghjulstræk. Hybrid motoren
og dieselmotoren er forbundet til hinanden, de
trækker sammen på baghjulene og transmissionen
inkluderer den velkendte 7G-Tronic Plus
automatgearkasse.
204 hk plus…
Dieselmotoren er en 2,2 liters
motor, som også benyttes i E 250 CDI. Den præsterer
op til 204 hestekræfter. Dertil kommer 27
hestekræfter, når elektromotoren er på sit højeste –
men da Mercedes ikke har opgivet den akkumulerede
effekt, kan vi blot fastslå, at den ligger tæt ved
230 hk.
Lidt anderledes er det, hvad angår
drejningsmomentet. Dieselmotoren præsterer op til
500 Nm, hvorimod elmotoren genererer 250 Nm i stort
set hele omdrejningsområdet. Tilsammen giver det
imponerende 750 Nm.
Dieselmotoren
kobles fra
Det geniale ved optimeringen er,
at Mercedes ikke benytter de ekstra kræfter fra
elmotoren til at forbedre fartpræstationerne, men
derimod til at aflaste dieselmotoren. Eksempelvis
frakobles dieselmotoren helt ved deceleration under
160 km/t og så holder elmotoren bilen kørende.
Elmotoren blander sig også i andre situationer, hvor
dieselmotoren ellers skulle træde ind.
Resultatet er ikke bare yderst
økonomisk kørsel (ikke mindst ved bykørsel, hvor
Hybrid-Mercedesen kører 22,2 km/l) men også yderst
komfortabel kørsel. Støjniveauet er lavere,
vibrationsniveauet er lavere, igangsætningen
glidende og lydløs, gearskiftene super bløde og uden
tab af hastighed (da elmotoren er i gang hele
tiden), og derved underbygges Mercedes DNA’et: Man
har sportslige dynamiske egenskaber uden tab af
kørekomfort. Suverænt!
Selvforsynende
Til sammenligning kører en 250 CDI
BE 18,9 km/l. Det er også flot, men med elektrisk
supplement er det altså endnu bedre. Strømmen
leverer bilen selv, f.eks. oplades batteriet under
nedbremsning. Og hvis man gerne vil have lidt mere
sportslig reaktion, klares det ved at aktivere
sports-indstillingen.
Den prøvekørte HYBRID-variant var
baseret på en E-klasse stationcar. Batteriet, der
føder elmotoren er et pladsbesparende litium-ion, og
derfor er eksempelvis pladsforholdene ens for en
HYBRID og en konventionel dieselbil. Bilen er
virkelig stor. De 5,9 meter i længden byder på tæt
ved 700 liter bagageplads, som kan øges til næsten 2
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Bagsædepladsen er fremragende og hvad bilen i øvrigt
angår, ligner den en vanlig E-klasse.
Samme pris
Man kunne måske forestille sig, at
der var et minus i form af prisen. Det er der ikke.
HYBRID-udgaven koster 990.000 kroner. En E 300 CDI
med samme effekt koster 984.000 kroner. Forskellen i
ejerafgift er ikke mindre end 4000 kroner om året –
for en E 300 CDI med 231 hk kører kun 16,1 km/l. For
på sidstnævnte får man bedre fartpræstationer.
Det handler altså som altid om,
hvorvidt man vil give afkald på fart til fordel for
mere miljørigtig kørsel og i dette tilfælde også
højere grad af kørselskomfort. Men sandt at sige:
Iblandt virker det som om, at prisen for at kunne
flintre ét sekund hurtigere op til 100 km/t og kunne
køre 18 km/t hurtigere på toppen betales lidt for
dyrt af vores miljø – når der nu findes fantastiske
alternativer. Godt gået, Mercedes…
|