Det nye Mercedes design er fantastisk. Det klæder i
den grad A-klassen og de sportslige modeller og
understøtter det image, som fabrikken i Stuttgart
til stadighed arbejder hårdt og målrettet på at
bevare. Det klæder også de større modeller, hvor det
kan tilvælges. Men den omstændighed, at det
tilvælges, indebærer også et fravalg. Set fra
førerpositionen er sigtekornet på fronten, den
velkendte, legendariske, sagnomspundne
Mercedes-stjerne, en mangelvare med det nye design.
Stjernen er nemlig populært sagt kraftigt
forstørret, rykket ned på fronten og indgår som en
integreret del af den nye bombastiske frontgrill.
Det er der i princippet intet nyt i, sådan har det
været siden den nye front blev introduceret, men det
er nyt i den fashionable E-klasse, hvor ”Avantgarde
sports-fronten”, som vi kan kalde den, er det mest
markante og ikke mindst synlige facelift. Vi har
mødt den nye front tidligere, bl.a. i vores
prøvekørsel af E-klasse cabriolet og stationcar (læs
testen af Mercedes E-klasse cabriolet hér >>>,
læs testen af Mercedes E-klasse stationcar hér >>>),
men det er første gang, at mavefornemmelsen
reagerede på den manglende stjerne.
Mercedes kræver stjerner
Forklaring: Den mest umiddelbare er, at netop
E-klassen er synonym med Mercedes, mere end nogen
anden model. Kraftigt underbygget af trafikbilledet,
hvor E-klassen er den, man typisk ser som taxi. Det
er den Mercedes, som danskerne kender bedst som
”Mercedes”. Og den skal selvfølgelig have en stjerne
på fronten. Den kan man ikke bare fjerne…
Og den fornyelse behøver man så heller ikke springe
med på. For E-klassen kan fortsat bestilles med den
”gamle” front, som er mere stilfærdig, mere nobel –
og da også døbt ”Standard” eller ”Elegance”. Men
sandt at sige: Står valget mellem de to
alternativer, vinder den nye front, sigtekorn eller
ikke sigtekorn. Ikke mindst på den prøvekørte E-400,
som skjuler 333 potente hestekræfter og et kolossalt
fartpotentiale. Og den er ikke engang topvarianten i
E-klassen.
Potent teknik
De 333 hestekræfter rystes ud af en 3-liters V6
benzinmotor. Den gør det så godt, at 100 km/t
passeres efter blot 5,3 sekunder, hvis man overlader
gearskiftet til den eminente 7G-Tronic Plus
automatgearkasse. Og kører man linen ud, holder
festlighederne først op ved 250 elektronisk
begrænsede kilometer i timen. Med den fart er det jo
lige før, at stjernen ville blæse af, men det sker
jo så heldigvis ikke, hvis den sidder på grillen…
Forbavsende og overbevisende er det, at den kraftige
maskine med dobbeltturbo og et moment på ikke mindre
end 480 Nm allerede fra 1600 omdr./min. gør det
muligt at køre 13,3 km/l. Også bilens størrelse
taget i betragtning.
Den billigste Mercedes E-klasse er prissat til
657.000 kroner. Da må man nøjes med 136 beskedne
dieselheste, og da er man i taxi-kategorien med
standard-front. Men det tænker man ikke meget på,
når man først er begyndt at KØRE en E-400. Da er man
i en anden verden. Man glemmer hurtigt stjernen, der
er flyttet, læner sig tilbage i sædet og oplever,
hvor afslappet det er at køre Mercedes E-klasse,
uanset det foregår i cruise-tempo eller på grænsen
af bilens formåen. Sidstnævnte kørevariant kan ikke
anbefales til dansk landevejskørsel, for det vil
hurtigt jage omkringstående og forbipasserende en
skræk i livet.
Komfortabel og sportslig
Selvom E-400 ser ud som en limousine, er den i
fremragende balance og kombinerer høj kørselskomfort
med glimrende kurveegenskaber og forbilledlig
stabilitet ved motorvejsfart. Vi har til gode at
prøve den faceliftede model ved max-hastighed på en
tysk autobahn, men kørte en E-klasse i princippet
med samme undervogn for et par år siden og
forestiller os ikke, at den nye front ændrer
mærkbart på kørefærdighederne (læs
prøvekørslen af Mercedes E-250 CDI BE hér >>>).
Luftmodstandskoefficienten på bare 0,25 indikerer,
at luftstrømmene omkring bilen ikke forstyrrer dens
stabilitet.
Den prøvekørte bil var udstyret med den såkaldte
eksteriør-sportspakke, som indeholder 18” alufælge,
sportsaffjedring og sænket undervogn. Det virker
skræmmende med tanke på kørselskomforten, men i
praksis fungerer det glimrende. Man kan ikke hæfte
et begreb som ukomfortabel undervogn på en E-400,
selv ikke med sportsundervogn, så velafstemt
fungerer det hele. Og der skal mere end en
ondulerende dansk provinsvej til at ødelægge den
oplevelse. Selv med sportstøjet på er en E-klasse
komfortabel.
En E-klasse er stor, men ikke voldsom. Den måler
4,88 cm i længden og bagagerummet giver plads til
540 liter. Det ser ud som mere, måske fordi pladsen
er så regulær, men Mercedes påstår, at det ikke er
større…
Udstyr for alle pengene
Prisen for den prøvekørte model er imidlertid og
forståeligt nok noget højere end den billigste
136-hestes udgave. 1,1 million kroner koster den, og
det er mange penge, men man får også meget udstyr
med i prisen. Udstyret er virkelig omfattende og
egentlig er det mest hensigtsmæssigt at henvise til
Mercedes’ egen webside, hvis man vil have det fulde
overblik. Vil man af med flere penge, er der masser
af muligheder for at gøre sin E-klasse endnu mere
avanceret. Ikke mindre end 1.450.000 kroner havde
Mercedes fået den op på i test-versionen.
Men så disponerede man også over
hastighedsbegrænsnings-assistent (og dek kan man
godt have glæde af engang imellem),
multikonturforsæder (som optimerer siddepositionen),
adaptiv cruisecontrol (der virker helt ned til 0
km/t og fungerer fremragende ved tæt kø-kørsel),
Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist (der hjælper
føreren til at blive på rette spor). Og meget, meget
mere… |