Mercedes E 350 BlueTEC i Motorradioen
Sidste efterår prøvekørte vi Mercedes E 350 T
BlueTEC (læs
prøvekørslen af Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC hér
>>>). Nu var det tid til at prøvekøre den samme
bil igen, for i mellemtiden har den fået to flere
gear…
Hvorfor er så det interessant? Fordi den nye
9G-TRONIC PLUS gearkasse i sig selv er et
bemærkelsesværdigt skridt fremad og samtidig udtryk
for den stadige udvikling, som Mercedes udsætter
deres modeller for. Det sidste er bestemt ikke uden
betydning, for der er tradition for, at hvad man ser
af nytænkning på luksusbiler få år senere optræder
på mere prismæssigt tilgængelige biler og derfor har
betydning for den samlede udvikling af nye biler.
Det er til gavn for alle – også de, der ikke har
mulighed for at anskaffe en Mercedes.
Flere gear – uden mervægt
Den nye 9G-TRONIC PLUS automatgearkasse er ligeså
kompakt som den hidtidige 7-trins gearkasse. Og den
er skabt i lettere materialer. At konstruere en
sådan gearkasse, anbringe den i en bil med en
3-liters 252 hestes turbodiesel, der præsterer
imponerende 620 Nm og et bredt omdrejningsområde,
for siden at sende kræfterne ud på baghjulene,
kræver et vist mod. For belastningen er stor.
Det kan alene lade sig gøre, fordi man ved samme
lejlighed har reduceres vibrationsniveauet og dermed
belastningen af materialerne. Hvilket har den
udmærkede pluseffekt, at kørekomforten forøges og
støjniveauet sænkes. Men især fordi den elektroniske
styring af motorkræfter og momentomformer muliggør,
at belastningen ikke overstiger det, materiellet kan
holde til.
Verdens første
Som sådan har Mercedes skabt verdens første
baghjulstrukne bil med 9-trins automatgear og
momentomformer. Sidstnævnte er blevet ekstrem
effektiv, 8 procent bedre end den, der blev anvendt
i 7-trins versionen.
Summa summarum: Lavere støj- og vibrationsniveau og
ved samme lejlighed et forbedret brændstofforbrug og
lavere CO2 udledning. Ny kører bilen 18,2 km/l.
Ganske godt af en 2 tons tung bil, der disponerer
over så mange kræfter og er i stand til at nå 100
km/t på bare 6,9 sekunder. Start-stop er også
standard og står formentlig også for sin del af den
forbedrede brændstoføkonomi.
Mindre støj
Men der stopper fordelene ikke. De mange gear og den
præcise styring indebærer, at motoren i gennemsnit
roterer ved lavere omdrejningstal. Derved reduceres
slitagen naturligvis, men også det gennemsnitlige
støjniveau sænkes – med ikke mindre end 4 dB. Det er
overbevisende, for det har både passagerer i bilen
som omverdenen glæde af.
Under kørslen oplever man ofte, at motoren slår sig
til ro ved de helt lave motoromdrejningstal. Når man
kører med 60 km/t vælger gearkassen 6. gear og
maskineriet roterer med 1000 omdr./min. Og man hører
det stort set ikke. Med 110 km/t er oplevelsen den
samme, selv der er skiftet til 9. gear og motoren
roterer med 1200 omdr./min.
Underbygger kørselskomforten
Derved underbygger gearkassen den eksklusive
komfortable kørsel, som kendetegner en Mercedes
E-klasse. Egentlig blev den i testperioden kun
forstyrret ved kørsel på ujævn vej, fordi de 16”
fælge, der er standard og også de 17” fælge som
indgår i Avantgarde Plus-pakken var erstattet af 18”
fælge med tilhørende brede men også lave dæk uden
megen affjedringskomfort. Resultatet er, sådan som
vi oplevede det, at små ujævnheder mærkes, hvorimod
E-klassen på det nærmeste svæver henover f.eks.
vejbump, fordi de er så store, at det er
affjedringen, der tager af for stødene.
Hvis man så i øvrigt synes, at der skal mere fart
over feltet, har man fortsat mulighed for at vælge
mellem tre forskellige køreindstillinger: Eco,
Normal og Sport. Det påvirker kraftoverførslen,
gearvalget – og brændstoføkonomien.
Sidst men ikke mindst er det værd at bemærke, at
listeprisen siden sidste år i august kun er forøget
med 3000 kroner, til trods for den nye gearkasse. |