- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 9G-TRONIC PLUS

9 gear og endnu et skridt fremad

Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes E 350 BlueTEC i Motorradioen


Sidste efterår prøvekørte vi Mercedes E 350 T BlueTEC (læs prøvekørslen af Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC hér >>>). Nu var det tid til at prøvekøre den samme bil igen, for i mellemtiden har den fået to flere gear…

 

Hvorfor er så det interessant? Fordi den nye 9G-TRONIC PLUS gearkasse i sig selv er et bemærkelsesværdigt skridt fremad og samtidig udtryk for den stadige udvikling, som Mercedes udsætter deres modeller for. Det sidste er bestemt ikke uden betydning, for der er tradition for, at hvad man ser af nytænkning på luksusbiler få år senere optræder på mere prismæssigt tilgængelige biler og derfor har betydning for den samlede udvikling af nye biler. Det er til gavn for alle – også de, der ikke har mulighed for at anskaffe en Mercedes.

 

Flere gear – uden mervægt

Den nye 9G-TRONIC PLUS automatgearkasse er ligeså kompakt som den hidtidige 7-trins gearkasse. Og den er skabt i lettere materialer. At konstruere en sådan gearkasse, anbringe den i en bil med en 3-liters 252 hestes turbodiesel, der præsterer imponerende 620 Nm og et bredt omdrejningsområde, for siden at sende kræfterne ud på baghjulene, kræver et vist mod. For belastningen er stor.

 

Det kan alene lade sig gøre, fordi man ved samme lejlighed har reduceres vibrationsniveauet og dermed belastningen af materialerne. Hvilket har den udmærkede pluseffekt, at kørekomforten forøges og støjniveauet sænkes. Men især fordi den elektroniske styring af motorkræfter og momentomformer muliggør, at belastningen ikke overstiger det, materiellet kan holde til.

 

Verdens første

Som sådan har Mercedes skabt verdens første baghjulstrukne bil med 9-trins automatgear og momentomformer. Sidstnævnte er blevet ekstrem effektiv, 8 procent bedre end den, der blev anvendt i 7-trins versionen.

 

Summa summarum: Lavere støj- og vibrationsniveau og ved samme lejlighed et forbedret brændstofforbrug og lavere CO2 udledning. Ny kører bilen 18,2 km/l. Ganske godt af en 2 tons tung bil, der disponerer over så mange kræfter og er i stand til at nå 100 km/t på bare 6,9 sekunder. Start-stop er også standard og står formentlig også for sin del af den forbedrede brændstoføkonomi.

 

Mindre støj

Men der stopper fordelene ikke. De mange gear og den præcise styring indebærer, at motoren i gennemsnit roterer ved lavere omdrejningstal. Derved reduceres slitagen naturligvis, men også det gennemsnitlige støjniveau sænkes – med ikke mindre end 4 dB. Det er overbevisende, for det har både passagerer i bilen som omverdenen glæde af.

 

Under kørslen oplever man ofte, at motoren slår sig til ro ved de helt lave motoromdrejningstal. Når man kører med 60 km/t vælger gearkassen 6. gear og maskineriet roterer med 1000 omdr./min. Og man hører det stort set ikke. Med 110 km/t er oplevelsen den samme, selv der er skiftet til 9. gear og motoren roterer med 1200 omdr./min.



Underbygger kørselskomforten

Derved underbygger gearkassen den eksklusive komfortable kørsel, som kendetegner en Mercedes E-klasse. Egentlig blev den i testperioden kun forstyrret ved kørsel på ujævn vej, fordi de 16” fælge, der er standard og også de 17” fælge som indgår i Avantgarde Plus-pakken var erstattet af 18” fælge med tilhørende brede men også lave dæk uden megen affjedringskomfort. Resultatet er, sådan som vi oplevede det, at små ujævnheder mærkes, hvorimod E-klassen på det nærmeste svæver henover f.eks. vejbump, fordi de er så store, at det er affjedringen, der tager af for stødene.


 

Hvis man så i øvrigt synes, at der skal mere fart over feltet, har man fortsat mulighed for at vælge mellem tre forskellige køreindstillinger: Eco, Normal og Sport. Det påvirker kraftoverførslen, gearvalget – og brændstoføkonomien.

 

Sidst men ikke mindst er det værd at bemærke, at listeprisen siden sidste år i august kun er forøget med 3000 kroner, til trods for den nye gearkasse.

 

 


Model:

Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC Avantgarde Plus 9G-TRONIC PLUS

Listepris:

Kr. 1.067.300 ekskl. Ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. Common-rail dieselmotor, 3,0 l. 252 hk. 620 Nm/1600-2400 omdr./min. 9G-TRONIC PLUS automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 245 km/t/ 18,2 km/l /144 g/km

Længde:

4,90 m

Bagagerum:

695-1950 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt