| 
							 
							Der er mange veje at gå, hvis man gerne vil medvirke 
							til at nedbringe forureningen og ressource forbruget 
							indenfor bilverdenen. Bilbranchen arbejder med mange 
							forskellige former for teknologier og fra politisk 
							hånd forsøger man at lovgive sig frem til de mest 
							fordelagtige løsninger. Men ofte er det statskassens 
							uendelige behov for flere penge, der afgør hvilken 
							miljørigtig teknologi, der netop nu er ”den 
							rigtige”. 
							
							  
							
							Vi har prøvekørt et af Mercedes’s alternativer til 
							traditionelle fossile brændstoffer, en større 
							luksusbil – E-klassen – men i stedet for benzin, 
							dieselolie, elektricitet, kombineret i forskellige 
							hybridløsninger, har man hér valgt at inddrage gas 
							som et alternativt drivmiddel. Biogas, vel at mærke, 
							som blot ikke kan købes i Danmark. 
							
							  
							
							Dyrere 
							
							Det betyder ikke, at bilen ikke kan køre i Danmark, 
							for den kan både køre på naturgas og benzin, men den 
							ultimative CO2 neutrale kørsel opnår ved biogas. 
							Derfor er der formentlig heller ikke mange, der 
							vælger at købe en Mercedes E 200 NGD, som den hedder 
							(NGD betyder Natural Gas Drive). Den er oven i købet 
							dyrere end en konventionel E 200 med samme effekt og 
							udstyr. Naturligt nok, for det er dyrere at bygge en 
							gas-bil end en konventionelt drevet bil. 
							
							  
							
							CO2 er den centrale faktor, når der skal vælges 
							gas-type. Biogas er den gas, som opstår i naturen 
							f.eks. i forbindelse med forrådnelse og på mange 
							andre måder. Det er gas, som hvis ikke vi brænder 
							den af, alligevel forsvinder op i atmosfæren og 
							påvirker ozonlaget. Altså: Vi kan ligeså godt brænde 
							den af og da få noget bevægelse ud af den. Derved 
							behøver vi ikke anvende de forurenende brændstoffer. 
							
							  
							
							Ikke gas til personbiler 
							
							I Danmark har regeringen imidlertid valgt, at 
							”reservere” gas til den tunge transport og 
							elektricitet til den lette. Det begrænser 
							naturligvis udbredelsen og dermed også anvendelsen 
							af gas som alternativt brændstof. Heldigvis er 
							holdningen anderledes i de fleste andre lande, så 
							når nu Danmark er så lille, har det ikke den store 
							betydning i det globale helhedsbillede. Men tænk, 
							hvis de andre sagde det samme. 
							
							  
							
							Teknologien findes nemlig, og netop den store 
							Mercedes E 200 er et glimrende eksempel på, at man 
							kan køre luksuøst uden at forurene. Den danske 
							naturgas er isoleret betragtet et udmærket 
							alternativ til benzin og dieselolie. Partiel 
							udledningen er minimal, så hvis man gerne vil sende 
							et signal om at man vil skåne nærmiljøet, er det 
							afgjort bedre at køre på naturgas end på de fossile 
							brændstoffer (benzin og diesel). Og det er, som 
							nævnt, også den eneste gastype, der i øjeblikket er 
							tilgængelig. 
							
							  
							
							Intet økonomisk incitament 
							
							Men: Man har i Danmark intet økonomisk incitament 
							til at gøre det, tværtimod. Det koster det samme pr. 
							kilometer at køre på naturgas som at køre en 
							økonomisk konventionelt drevet bil. Men bilen er 
							dyrere i anskaffelse, cirka 70.000 kroner, og det er 
							måske en høj pris at betale for en ”grøn identitet”. 
							
							  
							
							Der er nemlig også et par begrænsninger: Gastankene 
							optager plads bag bagsædet og under 
							bagagerumsbunden, så bagagekapaciteten er reduceret 
							til 400 liter i stedet for 540. Hvis man vil tanke 
							gas, er der ikke mange muligheder for det i Danmark, 
							selvom antallet af gastanke så småt er ved at blive 
							forøget. Summa summarum: Med mindre man virkelig 
							lægger sin sjæl i at køre på gas, er det mere 
							besværligt end det kunne være. Fra politisk side er 
							der nemlig ikke meget sjæl i den filosofi. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							  
							 
							
							Dertil kommer, at benzin/gas motoren yder 156 
							hestekræfter. Den almindelige benzinmotor i E 200 
							(altså den, der er 70.000 kroner billigere) 
							præsterer 184 hk og med den kan man køre 17,2 
							kilometer pr. liter benzin. 
							
							  
							
							Hos Mercedes i Danmark har man foretaget en 
							lomme-kalkule for at gøre brændstofforbruget 
							sammenligneligt. Officiel kører E 200 NGD 15,9 kilometer 
							på en liter benzin. På gas kører den det, der svarer 
							til 23,3 km/l. Idéen bag kalkulen er at sammenligne 
							CO2 udslippet fra f.eks. en dieselmotor med CO2 
							udslippet fra den gasdrevne maskine. Når NGD motoren 
							kører på gas, slippes der i gennemsnit 116 g CO2 ud 
							pr. kørt kilometer. Det svarer netop til 23,3 km/l 
							med en dieselmotor med ligeså mange kræfter.  
							
							
							  
							
							Benzin/gas motoren i E 200 NGD.  
							
							Om bilen i øvrigt: 
							
							Man kan via det rat betjente køreinstrument selv 
							vælge, om man vil køre på gas eller på benzin. 
							Vælger man gas, har man en rækkevidde i praksis på 
							omkring 360 kilometer på en optankning. Lader man 
							computeren styre tingene selv, vil bilen da 
							automatisk koble over til benzindrift, og der er 
							ingen mærkbar forskel på at køre på benzin og på 
							gas. Typisk vil automatikken også lade bilen starte 
							op på benzin og siden tilkoble gassen, når motoren 
							er varm. 
							  
							
							Køreegenskaberne for E 200 NGD er ikke mærkbart 
							forskellige fra en almindelig E-klasse. Motoren er 
							uhyre smidig med et maksimalt drejningsmoment på 270 
							Nm allerede ved 1250 omdr./min. og det er 
							naturligvis med til at underbygge E-klassens 
							fortræffelige kørselskomfort. Desuden er motoren 
							meget lydløs. 
							 
							
							
							  
							 |