Der er mange veje at gå, hvis man gerne vil medvirke
til at nedbringe forureningen og ressource forbruget
indenfor bilverdenen. Bilbranchen arbejder med mange
forskellige former for teknologier og fra politisk
hånd forsøger man at lovgive sig frem til de mest
fordelagtige løsninger. Men ofte er det statskassens
uendelige behov for flere penge, der afgør hvilken
miljørigtig teknologi, der netop nu er ”den
rigtige”.
Vi har prøvekørt et af Mercedes’s alternativer til
traditionelle fossile brændstoffer, en større
luksusbil – E-klassen – men i stedet for benzin,
dieselolie, elektricitet, kombineret i forskellige
hybridløsninger, har man hér valgt at inddrage gas
som et alternativt drivmiddel. Biogas, vel at mærke,
som blot ikke kan købes i Danmark.
Dyrere
Det betyder ikke, at bilen ikke kan køre i Danmark,
for den kan både køre på naturgas og benzin, men den
ultimative CO2 neutrale kørsel opnår ved biogas.
Derfor er der formentlig heller ikke mange, der
vælger at købe en Mercedes E 200 NGD, som den hedder
(NGD betyder Natural Gas Drive). Den er oven i købet
dyrere end en konventionel E 200 med samme effekt og
udstyr. Naturligt nok, for det er dyrere at bygge en
gas-bil end en konventionelt drevet bil.
CO2 er den centrale faktor, når der skal vælges
gas-type. Biogas er den gas, som opstår i naturen
f.eks. i forbindelse med forrådnelse og på mange
andre måder. Det er gas, som hvis ikke vi brænder
den af, alligevel forsvinder op i atmosfæren og
påvirker ozonlaget. Altså: Vi kan ligeså godt brænde
den af og da få noget bevægelse ud af den. Derved
behøver vi ikke anvende de forurenende brændstoffer.
Ikke gas til personbiler
I Danmark har regeringen imidlertid valgt, at
”reservere” gas til den tunge transport og
elektricitet til den lette. Det begrænser
naturligvis udbredelsen og dermed også anvendelsen
af gas som alternativt brændstof. Heldigvis er
holdningen anderledes i de fleste andre lande, så
når nu Danmark er så lille, har det ikke den store
betydning i det globale helhedsbillede. Men tænk,
hvis de andre sagde det samme.
Teknologien findes nemlig, og netop den store
Mercedes E 200 er et glimrende eksempel på, at man
kan køre luksuøst uden at forurene. Den danske
naturgas er isoleret betragtet et udmærket
alternativ til benzin og dieselolie. Partiel
udledningen er minimal, så hvis man gerne vil sende
et signal om at man vil skåne nærmiljøet, er det
afgjort bedre at køre på naturgas end på de fossile
brændstoffer (benzin og diesel). Og det er, som
nævnt, også den eneste gastype, der i øjeblikket er
tilgængelig.
Intet økonomisk incitament
Men: Man har i Danmark intet økonomisk incitament
til at gøre det, tværtimod. Det koster det samme pr.
kilometer at køre på naturgas som at køre en
økonomisk konventionelt drevet bil. Men bilen er
dyrere i anskaffelse, cirka 70.000 kroner, og det er
måske en høj pris at betale for en ”grøn identitet”.
Der er nemlig også et par begrænsninger: Gastankene
optager plads bag bagsædet og under
bagagerumsbunden, så bagagekapaciteten er reduceret
til 400 liter i stedet for 540. Hvis man vil tanke
gas, er der ikke mange muligheder for det i Danmark,
selvom antallet af gastanke så småt er ved at blive
forøget. Summa summarum: Med mindre man virkelig
lægger sin sjæl i at køre på gas, er det mere
besværligt end det kunne være. Fra politisk side er
der nemlig ikke meget sjæl i den filosofi.
Dertil kommer, at benzin/gas motoren yder 156
hestekræfter. Den almindelige benzinmotor i E 200
(altså den, der er 70.000 kroner billigere)
præsterer 184 hk og med den kan man køre 17,2
kilometer pr. liter benzin.
Hos Mercedes i Danmark har man foretaget en
lomme-kalkule for at gøre brændstofforbruget
sammenligneligt. Officiel kører E 200 NGD 15,9 kilometer
på en liter benzin. På gas kører den det, der svarer
til 23,3 km/l. Idéen bag kalkulen er at sammenligne
CO2 udslippet fra f.eks. en dieselmotor med CO2
udslippet fra den gasdrevne maskine. Når NGD motoren
kører på gas, slippes der i gennemsnit 116 g CO2 ud
pr. kørt kilometer. Det svarer netop til 23,3 km/l
med en dieselmotor med ligeså mange kræfter.
Benzin/gas motoren i E 200 NGD.
Om bilen i øvrigt:
Man kan via det rat betjente køreinstrument selv
vælge, om man vil køre på gas eller på benzin.
Vælger man gas, har man en rækkevidde i praksis på
omkring 360 kilometer på en optankning. Lader man
computeren styre tingene selv, vil bilen da
automatisk koble over til benzindrift, og der er
ingen mærkbar forskel på at køre på benzin og på
gas. Typisk vil automatikken også lade bilen starte
op på benzin og siden tilkoble gassen, når motoren
er varm.
Køreegenskaberne for E 200 NGD er ikke mærkbart
forskellige fra en almindelig E-klasse. Motoren er
uhyre smidig med et maksimalt drejningsmoment på 270
Nm allerede ved 1250 omdr./min. og det er
naturligvis med til at underbygge E-klassens
fortræffelige kørselskomfort. Desuden er motoren
meget lydløs.
|