Mercedes’ nye C-klasse er gennemarbejdet fornyet.
Forbedret på alle tænkelige punkter i respekt for
dens position som en regulær mellemklassebil i
luksusklassen. En kostbar sag. Og dog, for i
Mercedes-regi får penge en anderledes betydning.
490.000 kroner er listeprisen for den billigste
variant, 40.000 oven i for at få den fremragende og
benzinøkonomiske 7G-Tronic Plus automatgearkasse. Og
så var den prøvekørte bil udrustet, så prisen totalt
blev ca. 790.000 kroner. Men ude i maskinrummet lå
en 156-hestes 4-cylindret række-benzinmotor med
turbolader. Med den er man i stand til at køre ikke
mindre end 20 kilometer pr. liter benzin. Dermed
lander bilen i laveste afgiftsklasse hvad angår grøn
ejerafgift.
290 kroner halvårlig
Hvem havde for blot få år siden troet, at man ville
kunne komme til at købe en mellemstor Mercedes og
slippe med at betale 290 kroner i grøn afgift pr.
halvår… Storslået. Og med automatgear oven i købet.
Netop det forhold, at motoren er så godt optimeret,
er udtryk for al det arbejde, Mercedes har lagt i
den nye bil og dermed også al det ret enestående
bil, man får for pengene. Det er ikke mindst det, vi
mener med, at pengene får en anderledes betydning.
Overbevisende komfortabel
Motoren har bl.a. variabel ventilstyring samt
stop/start. Vel at mærke et stop/start system som er
let, støjsvagt og på niveau med den komfort, man
oplever og også forventer i en Mercedes. Desuden har
maskineriet to balanceaksler, hvilket giver et på én
gang lavt støjniveau og lavt vibrationsniveau.
Faktisk var den største overraskelse ved den nye
C-klasse, i hvert fald med den meget fine
benzinmotor, netop den eminente motorgang, som i
kombination med suveræne køreegenskaber samt minimal
støj fra hjulophæng og vind resulterede i en
fænomenal kørekomfort. Det har man gjort rigtig
godt.
Større end forgængeren
Dertil kommer at designet har fulgt de seneste års
designudtryk. En skarp front med masser af pondus,
blødt lidt af bagtil med rundere linjer. Og så er
den nye C-klasse 10 cm længere end forgængeren. Med
4,69 meter fra front til bag er C-klassen ikke langt
fra storebror E-klasse og det er da også tæt henad
en E-klasse fornemmelse, man har bag rattet. Hvis
ikke det var for cockpitdesignet, som er tyvstjålet
fra A-klassen. Ingen dårlig idé, faktisk, for det
overfører de dynamiske ydre former til
kabineoplevelsen.
Bagsædepassagererne nyder godt af den lidt større
længde, men har dog ikke mere benplads end i andre
biler af samme størrelse. Bagagerummet er minimalt
større end forgængerens, det indeholder ikke et
reservehjul, men 480 liter er OK i en bil med
sedan-form. Der er nemlig ingen tophængslet bagklap,
selvom bagsæderyglænene kan lægges ned (vha. et
greb, godt aflåst i bagagerummet – god løsning). En
C-klasse er en sedan, sådan er det…
Selektiv dæmpning
Som nævnt var der hængt temmelig meget udstyr på den
prøvekørte variant. Herunder også den såkaldte
Avantgarde eksteriør pakke til små 30.000 kroner.
Den indeholder imidlertid også Mercedes’ selektivt
dæmpede undervogn. Følere opsamler bilens
øjeblikkelige bevægelser, både fra hjul, styretøj og
drivlinen. Undervognen justeres øjeblikkeligt.
Krængningen rettes til, dæmpningen ligeså,
stabiliteten optimeres og der rettes ind efter
kørebanens friktion.
Som fører vælger man ingenting, bilen klarer tingene
helt af sig selv og resultatet er overvældende. I
forening med den medfødte køredynamik fra
baghjulstrækket bliver køreoplevelsen på én gang
både komfortabel og dynamisk, om end der ikke er
meget ræs over C-klassen, men det er den heller ikke
skabt til. Den selektive undervogn er alle pengene
værd og bør tilkøbes, hvis man har muligheden for
det.
Dyr Command
Det samme ville vi også gerne sige om det såkaldte
Command Online system, styret vha. knapper i
midterkonsollen og en stor tablet-lignende skærm,
monteret på instrumentbordet. Det fungerer nemlig
også overbevisende, både når det får bilens on-board
computer til at samarbejde med f.eks. ens smartphone,
og når det handler om navigation. Vi har aldrig
oplevet et bedre skærmbillede i en bil. Men det er
dyrt, al for dyrt, over 70.000 kroner, fordi staten
skal have fuld registreringsafgift af anlægget.
En billigere løsning er en mindre skærm og lavere
funktionalitet, men ikke så dårlig endda til 15.000
kroner. Også her er pengenes betydning anderledes.
I øvrigt er vi ikke begejstrede for tablet-skærmen.
Man er måske mere hjemmevant, fordi man er vant til
at der ligger en tablet på sofabordet, men det
klæder ikke bilen og vil givet vis være en
skidt-samler af rang og instrumentbordet omkring den
svært at rengøre.
Beskatning: 380.000 kroner
Den billigste C-klasse er som nævnt prissat til
490.000 kroner. Men hvad der givetvis er vigtigere
for mange danske kunder: Beskatningsværdien er blot
380.000 kroner. Det gør den langt mere spiselig,
især hvis man af firmaet er styret af et præcist
bilbudget. Og da får man temmelig meget bil for
pengene. Rigtig god bil oveni købet…
|