- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz C 180

Pengenes anderledes betydning


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes’ nye C-klasse er gennemarbejdet fornyet. Forbedret på alle tænkelige punkter i respekt for dens position som en regulær mellemklassebil i luksusklassen. En kostbar sag. Og dog, for i Mercedes-regi får penge en anderledes betydning.

 

490.000 kroner er listeprisen for den billigste variant, 40.000 oven i for at få den fremragende og benzinøkonomiske 7G-Tronic Plus automatgearkasse. Og så var den prøvekørte bil udrustet, så prisen totalt blev ca. 790.000 kroner. Men ude i maskinrummet lå en 156-hestes 4-cylindret række-benzinmotor med turbolader. Med den er man i stand til at køre ikke mindre end 20 kilometer pr. liter benzin. Dermed lander bilen i laveste afgiftsklasse hvad angår grøn ejerafgift.

 

290 kroner halvårlig

Hvem havde for blot få år siden troet, at man ville kunne komme til at købe en mellemstor Mercedes og slippe med at betale 290 kroner i grøn afgift pr. halvår… Storslået. Og med automatgear oven i købet.

 

Netop det forhold, at motoren er så godt optimeret, er udtryk for al det arbejde, Mercedes har lagt i den nye bil og dermed også al det ret enestående bil, man får for pengene. Det er ikke mindst det, vi mener med, at pengene får en anderledes betydning.

 

Overbevisende komfortabel

Motoren har bl.a. variabel ventilstyring samt stop/start. Vel at mærke et stop/start system som er let, støjsvagt og på niveau med den komfort, man oplever og også forventer i en Mercedes. Desuden har maskineriet to balanceaksler, hvilket giver et på én gang lavt støjniveau og lavt vibrationsniveau.



Faktisk var den største overraskelse ved den nye C-klasse, i hvert fald med den meget fine benzinmotor, netop den eminente motorgang, som i kombination med suveræne køreegenskaber samt minimal støj fra hjulophæng og vind resulterede i en fænomenal kørekomfort. Det har man gjort rigtig godt.

 

Større end forgængeren

Dertil kommer at designet har fulgt de seneste års designudtryk. En skarp front med masser af pondus, blødt lidt af bagtil med rundere linjer. Og så er den nye C-klasse 10 cm længere end forgængeren. Med 4,69 meter fra front til bag er C-klassen ikke langt fra storebror E-klasse og det er da også tæt henad en E-klasse fornemmelse, man har bag rattet. Hvis ikke det var for cockpitdesignet, som er tyvstjålet fra A-klassen. Ingen dårlig idé, faktisk, for det overfører de dynamiske ydre former til kabineoplevelsen.



Bagsædepassagererne nyder godt af den lidt større længde, men har dog ikke mere benplads end i andre biler af samme størrelse. Bagagerummet er minimalt større end forgængerens, det indeholder ikke et reservehjul, men 480 liter er OK i en bil med sedan-form. Der er nemlig ingen tophængslet bagklap, selvom bagsæderyglænene kan lægges ned (vha. et greb, godt aflåst i bagagerummet – god løsning). En C-klasse er en sedan, sådan er det…

 

Selektiv dæmpning

Som nævnt var der hængt temmelig meget udstyr på den prøvekørte variant. Herunder også den såkaldte Avantgarde eksteriør pakke til små 30.000 kroner. Den indeholder imidlertid også Mercedes’ selektivt dæmpede undervogn. Følere opsamler bilens øjeblikkelige bevægelser, både fra hjul, styretøj og drivlinen. Undervognen justeres øjeblikkeligt. Krængningen rettes til, dæmpningen ligeså, stabiliteten optimeres og der rettes ind efter kørebanens friktion.

 

Som fører vælger man ingenting, bilen klarer tingene helt af sig selv og resultatet er overvældende. I forening med den medfødte køredynamik fra baghjulstrækket bliver køreoplevelsen på én gang både komfortabel og dynamisk, om end der ikke er meget ræs over C-klassen, men det er den heller ikke skabt til. Den selektive undervogn er alle pengene værd og bør tilkøbes, hvis man har muligheden for det.

 

Dyr Command

Det samme ville vi også gerne sige om det såkaldte Command Online system, styret vha. knapper i midterkonsollen og en stor tablet-lignende skærm, monteret på instrumentbordet. Det fungerer nemlig også overbevisende, både når det får bilens on-board computer til at samarbejde med f.eks. ens smartphone, og når det handler om navigation. Vi har aldrig oplevet et bedre skærmbillede i en bil. Men det er dyrt, al for dyrt, over 70.000 kroner, fordi staten skal have fuld registreringsafgift af anlægget.

 

En billigere løsning er en mindre skærm og lavere funktionalitet, men ikke så dårlig endda til 15.000 kroner. Også her er pengenes betydning anderledes.

 

I øvrigt er vi ikke begejstrede for tablet-skærmen. Man er måske mere hjemmevant, fordi man er vant til at der ligger en tablet på sofabordet, men det klæder ikke bilen og vil givet vis være en skidt-samler af rang og instrumentbordet omkring den svært at rengøre.

 

Beskatning: 380.000 kroner

Den billigste C-klasse er som nævnt prissat til 490.000 kroner. Men hvad der givetvis er vigtigere for mange danske kunder: Beskatningsværdien er blot 380.000 kroner. Det gør den langt mere spiselig, især hvis man af firmaet er styret af et præcist bilbudget. Og da får man temmelig meget bil for pengene. Rigtig god bil oveni købet…


Andre Mercedes prøvekørsler >>>


Mercedes-Benz C 180 i Motorradioen



Model:

Mercedes-Benz C 180 aut. (uden ekstraudstyr)

Listepris:

Kr. 530.398

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 156 hk. 250 Nm/ 1200-4000 omdr./min. 7G-Tronic Plus

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 225 km/t/ 20,0 km/l /116 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

480 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” letmetal fælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

Grebet i bagagerummet til udløsning af bagsæderyglænet.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt