Mercedes B-Klasse kan nu fås med en 1,6 liters
dieselmotor, der yder 90 hestekræfter. Dermed er den
billigste dieseludgave af den kompakte multibil
prissat som den billigste benzin-version, men hér
disponerer man over 122 benzin-heste. Imidlertid
giver det mulighed for at forbedre køreegenskaberne
og det er ikke af vejen, hvis man skal holde et
købsbudget på de 372.000 kroner som er prisen
inklusive den såkaldte sportspakke.
Mere konkret: En Mercedes-Benz B160 CDi med 90 hk
koster som standard 356.700 kroner. Med 109
dieselheste under motorhjelmen er prisen 372.000
kroner. For de samme penge kan man i stedet for
flere hestekræfter vælge sportspakken, som bl.a.
inkluderer 17” letmetalfælge og ikke mindst en 15 mm
sænket undervogn.
Kører bedre
Men at sænke undervognen og montere større hjul med
lavprofildæk på en familiebil med 90 heste – er det
ikke lidt overkill? Hvis man forventer at B-Klassen
bliver en racerbil er svaret: Jo. Men hvis man alene
fokuserer på køreegenskaberne er svaret et klart
Nej.
Årsagen er, at B-klassen med sine 1,56 meter i
højden har et højere tyngdepunkt end normalen i
flade personbiler. Det kan man håndtere ved at
stramme undervognen op og dermed gøre affjedringen
mindre komfortabel. Ved at sænke bilen, sænker man
tyngdepunktet, og ved den rette konfiguration af
hjulophænget opnår man en ganske komfortabel
affjedring.
Enten eller
Summa summarum: Med sænket undervogn og støre hjul
kører en B-klasse ganske enkelt bedre end uden. Og
vil man absolut blande sportsbegrebet ind i
billedet, er det jo et spørgsmål om hvad der er mest
sportsligt: Gode svingegenskaber eller evnen til at
nå de 100 km/t. Det første fungerer fortræffeligt,
det sidste… 14 sekunder om den opgave gør ikke
B-klassen til en sprinter.
Den nye motor, som i øvrigt er på 1,5 liter, er i
sig selv et glimrende maskineri. Det er vibrations-
og støjsvagt, men fartpræstationerne i en B-klasse
er altså moderate. Et pænt moment på 240 Nm over en
forholdsvis bred omdrejningskurve betyder, at man
ved lav fart ikke er en sinke i trafikken. Ved
motorvejsfart kniber det til gengæld med at foretage
hurtige overhalinger.
Brændstoføkonomien
Brændstoføkonomien er den samme for 90-hestes
dieselen som for den på 109 hestekræfter, så
økonomisk er der ikke noget at hente. Især ikke
fordi den lave effekt måske animerer til at man
oftere har speederen i bund og så kan det være
vanskeligt at komme i nærheden af de 24,4 km/l. Vi
var på intet tidspunkt over 20.
En Mercedes B-klasse vinder temmelig meget med
sportspakken, som i øvrigt også inkluderer
perforeret læder på rattet (som giver et godt greb
og en god ventilation under hænderne), 12 volt udtag
ved bagsædet og forskellige kosmetiske elegante
løsninger.
Kurveegenskaber frem for hestekræfter
Hvis man ikke både kan få i pose og i sæk – altså
både sportspakke og flere kræfter – er vi tilbøjelig
til at give afkald på kræfterne, fordi gode
køreegenskaber er vigtige for sikker, afslappet og
også dynamisk kørsel, så godt det nu lader sig gøre
med beskeden power.
I øvrigt var den prøvekørte bil udrustet med en
slags
integreret
barnesæde, som inkluderer en kropsstøtte, der låses
fast på nakkestøtterne. Den holder et mellemstort
barn, typisk i 8-10 års alderen, på plads i sædet og
placerer sikkerhedsselen korrekt over barnets krop
som dermed er bedre beskyttet i en ulykkessituation.
En detalje…
Sidespejlet i venstre side kan ikke justeres
tilstrækkelig langt ud, så er man en langbenet
chauffør, kan man se mere af bilens side end
nødvendigt. Vi har gjort samme iagttagelse ved andre
af Mercedes' biler, ikke mindst den nye A-Klasse, så
det er ikke kun den prøvekørte bil, hvor problemet
eksisterer. Det bør man forholde sig til, inden man
investerer i bilen.
Læs tidligere prøvekørsler af Mercedes B-klasse hér
>>>
|