- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Mercedes-Benz A 250 Sport

Hånd i hånd:

Køreglæde og komfortabel hverdagskørsel


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For et halvt års tid siden prøvede vi Mercedes-Benz A 250. Topmodellen i den nye kompakte A-klasse. Men for et halvt år siden var Danmark dækket af sne, så udfordringen var mest at forholde sig til hvordan 211 Mercedes hestekræfter og masser af moment kunne håndteres i det danske vintervejr (læs testen af Mercedes-Benz A 250 hér >>>).

 

Nu er det blevet sommer og i mellemtiden har Mercedes modificeret lidt på A 250’eren. De har bygget en Sports-version, og så var anledningen der til at prøve den, under de rette vejrforhold, på det rette sted: FDM Sjællandsringen.

 

Modificeret

I bund og grund er Sports-udgaven identisk med den almindelige A 250. Men ikke helt. Drivværket, undervognen osv. er til dels den samme, men Mercedes’ sportsafdeling, AMG, har sænket undervognen og forakslen er anderledes. Bilen har fået andre dæk (nu 235 mm brede), udstødningen er anderledes, så lydoplevelsen får en større andel i det samlede billede. Desuden er ESC-systemet rettet til, så føreren først ”reddes” på et senere tidspunkt – men til gengæld har mulighed for selv at optimere bilens fartpræstationer. Det stiller større krav til føreren, men mange vil givetvis synes, at det er sjovere. Og så er også interiøret ændret.

 

Sports-varianten koster blot 40.000 kroner mere end den almindelige A 250. Men den prøvekørte udgave var også udstyret efter alle kunstens regler, så den samlede pris er krøbet op på 688.000 kroner. Men så er den også en helt unik bil, man får for de penge.

 

Kortere på literen

Alle grund-data er uændrede på nær ét punkt: Benzinøkonomien er en smule dårligere - 15,6 km/l vs. 16,4 - hvilket givet vis skyldes de bredere dæk, den ændrede udstødning og en anderledes aerodynamik, fordi der også er monteret skørter foran og bagpå. Det giver et endnu frækkere look og har måske også en betydning for vejgrebet ved høj fart og ekstrem kørsel.



Selv på FDM Sjællandsringen kan man ikke køre de 240 km/t, som specifikationerne angiver. Vi nåede omkring de 160 km/t, hvilket er fremragende for en bil med 211 hk og den præstation kan givet vis kan tilskrives turbomotorens store drejningsmoment på 350 Nm, der topper over hele omdrejningsintervallet fra 1200-4000 omdr./min. Så sandt at sige har vi ingen klar idé om hvor stabil bilen er ved rigtig hurtig kørsel – det må vi have til gode.

 

Forbilledlige køreegenskaber

Men gennem de hurtige kurver – og for den sags skyld også de langsomme – viste A 250 Sport sig kun fra den allerbedste side. Stabiliteten er forbilledlig, køreglæden får top-karakter ikke mindst fordi, AMG ikke har strammet affjedringen så meget op, at bilen er blevet ukomfortabel. Og at opnå så fine fartegenskaber ved kurvekørsel på skridgrænsen og en smule over – uden at gå alt for meget på kompromis med kørekomforten – er unikt.

 

Styrepræcisionen er fremragende, hvilket godt kan hænge sammen med den ændrede foraksel – men testen af A 250 i vintervejret efterlod ikke en reel sammenligningsmulighed. Men naturligvis spiller de store hjul også en rolle.

 

Diamantgrill

Enestående features som ”diamant-grillen”, der i sommersolen stråler om kap med tilskuernes øjne, det rappe design med 18” alufælge fra AMG, røde sikkerhedsseler og fancy sportssæder med røde kontrastsømme er alt sammen med til at man føler sig hensat til paradis, når man kører en A 250 Sport. De kan bare det der hos Mercedes…

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz A 250 Sport i Motorradioen


 


Model:

Mercedes-Benz A 250 Sport

Listepris:

Kr. 529.000 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbobenzinmotor. 211 hk. 350 Nm/ 1200-4000 omdr./min. Stop/start. 7-gears dobbeltkoblings automatgear. Forhjulstræk. Sænket AMG undervogn.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,6 sek./ 240 km/t/ 15,6 km/l /148 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

341/1157 liter

Diverse:

ABS. EBD. Sports-ESC med ASR. 18” AMG alufælge. 7 airbags. Attention Assist. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Læderinteriør med sportssæder. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. AUX+USB. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt