For et halvt års tid siden prøvede vi Mercedes-Benz
A 250. Topmodellen i den nye kompakte A-klasse. Men
for et halvt år siden var Danmark dækket af sne, så
udfordringen var mest at forholde sig til hvordan
211 Mercedes hestekræfter og masser af moment kunne
håndteres i det danske vintervejr (læs
testen af Mercedes-Benz A 250 hér >>>).
Nu er det blevet sommer og i mellemtiden har
Mercedes modificeret lidt på A 250’eren. De har
bygget en Sports-version, og så var anledningen der
til at prøve den, under de rette vejrforhold, på det
rette sted: FDM Sjællandsringen.
Modificeret
I bund og grund er Sports-udgaven identisk med den
almindelige A 250. Men ikke helt. Drivværket,
undervognen osv. er til dels den samme, men
Mercedes’ sportsafdeling, AMG, har sænket
undervognen og forakslen er anderledes. Bilen har
fået andre dæk (nu 235 mm brede), udstødningen er
anderledes, så lydoplevelsen får en større andel i
det samlede billede. Desuden er ESC-systemet rettet
til, så føreren først ”reddes” på et senere
tidspunkt – men til gengæld har mulighed for selv at
optimere bilens fartpræstationer. Det stiller større
krav til føreren, men mange vil givetvis synes, at
det er sjovere. Og så er også interiøret ændret.
Sports-varianten koster blot 40.000 kroner mere end
den almindelige A 250. Men den prøvekørte udgave var
også udstyret efter alle kunstens regler, så den
samlede pris er krøbet op på 688.000 kroner. Men så
er den også en helt unik bil, man får for de penge.
Kortere på literen
Alle grund-data er uændrede på nær ét punkt:
Benzinøkonomien er en smule dårligere - 15,6 km/l
vs. 16,4 - hvilket givet vis skyldes de bredere dæk,
den ændrede udstødning og en anderledes aerodynamik,
fordi der også er monteret skørter foran og bagpå.
Det giver et endnu frækkere look og har måske også
en betydning for vejgrebet ved høj fart og ekstrem
kørsel.
Selv på FDM Sjællandsringen kan man ikke køre de 240
km/t, som specifikationerne angiver. Vi nåede
omkring de 160 km/t, hvilket er fremragende for en
bil med 211 hk og den præstation kan givet vis kan
tilskrives turbomotorens store drejningsmoment på
350 Nm, der topper over hele omdrejningsintervallet
fra 1200-4000 omdr./min. Så sandt at sige har vi
ingen klar idé om hvor stabil bilen er ved rigtig
hurtig kørsel – det må vi have til gode.
Forbilledlige køreegenskaber
Men gennem de hurtige kurver – og for den sags skyld
også de langsomme – viste A 250 Sport sig kun fra
den allerbedste side. Stabiliteten er forbilledlig,
køreglæden får top-karakter ikke mindst fordi, AMG
ikke har strammet affjedringen så meget op, at bilen
er blevet ukomfortabel. Og at opnå så fine
fartegenskaber ved kurvekørsel på skridgrænsen og en
smule over – uden at gå alt for meget på kompromis
med kørekomforten – er unikt.
Styrepræcisionen er fremragende, hvilket godt kan
hænge sammen med den ændrede foraksel – men testen
af A 250 i vintervejret efterlod ikke en reel
sammenligningsmulighed. Men naturligvis spiller de
store hjul også en rolle.
Diamantgrill
Enestående features som ”diamant-grillen”, der i
sommersolen stråler om kap med tilskuernes øjne, det
rappe design med 18” alufælge fra AMG, røde
sikkerhedsseler og fancy sportssæder med røde
kontrastsømme er alt sammen med til at man føler sig
hensat til paradis, når man kører en A 250 Sport. De
kan bare det der hos Mercedes…
|