| 
							 Når man prøvekører en Mercedes 
							A-klasse med over 211 turboheste og et kolossalt 
							moment sidst i december er det måske lidt for over 
							optimistisk at tro, at man kan komme til at køre den 
							på grænsen af dens formåen. Noget der optimalt i 
							øvrigt burde foregå på en racerbane. Men sådan en 
							bil er jo ikke kun beregnet til at køre med på tør 
							sommerasfalt. Den skal også kunne køre i nordisk 
							vintervejr – og præcis som bilen blev udleveret blev 
							Danmark dækket af sne. 
							  
							Grænserne blev rykket. Nu handlede 
							det ikke længere om at fornemme, hvordan bilen ville 
							kunne nå 100 km/t på 6,6 sekunder. Og topfarten på 
							240 km/t skulle der vel alligevel en tysk autobahn 
							til at muliggøre. Nu måtte vi, tvunget af 
							vejrforholdene, se på bilen fra en helt anden 
							synsvinkel: Ville den vævre og fancy Mercedes stå 
							prøven på snebelagte, til tider isede snoede danske 
							landeveje? 
							  
							
							
							Elektronikken kommer på prøve 
							En A 250 er nemlig udrustet med 
							oceaner af elektroniske hjælpemidler. På ujævne 
							snebelagte veje er det ikke en stram affjedring og 
							reduceret krængning, der er fokus på. Tværtimod. Og 
							med 40 procent lavprofil vinterdæk monteret på 18” 
							alufælge (17” er standard) er opgaven ekstra stor, 
							for de parerer ikke mange ujævnheder. Opgaven er 
							altså i hænderne på hjulophængene. 
							  
							Tilsvarende hvad angår 
							kraftoverførslen. I maskinrummet ligger en Række 
							4’er, en 2-liters benzinmotor med turbolader. Den 
							præsterer førnævnte 211 hk og drejningsmomentet er 
							ikke bare højt, for 350 Nm for en benzinmotor er 
							meget, det holder fra næsten tomgangsfart (1200 
							motoromdrejninger/minut) til 4000 omdr./min. Det er 
							kolossalt mange kræfter, forhjulene på sådan en 
							A-klasse har til rådighed. Elektronikken måler 
							kørselsforholdene og oversætter målingerne, så 
							kraftoverførslen bliver tilpasset det aktuelle 
							behov. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Dobbeltkoblingsgear 
							Kræfterne overføres fra det ultra 
							smidige og vibrationssvage maskineri til asfalten 
							bl.a. styret af en 7-gears dobbeltkoblingsgearkasse, 
							7G-DCT. Den kan klare det hele selv, eller man kan 
							via paler bag rattet blande sig i hvornår den skal 
							skifte. Det foregår helt upåklageligt under 
							acceleration og giver så hurtige gearskift, at man i 
							praksis ikke mærker ændringer i kraftoverførsel på 
							asfalten. Nedad i gearene, især, hvis man uventet 
							har brug for et lavere gear og elektronikken først 
							lige skal forstå, at det er det, man vil, er den en 
							vis men meget naturlig tøven. Men selv den er 
							forbavsende lille. Det er med andre ord en rigtig 
							fin gearkasse. 
							  
							Når man slipper det kompakte 
							køretøj løs på de snebelagte veje er den første 
							oplevelse, at den passe perfekt til især de snoede 
							strækninger. Det er ikke uden grund, at moderne 
							rallybiler typisk er baseret på kompaktbiler, endda 
							gerne en smule kortere end A-klassen. Men den næsten 
							overvældende oplevelse er, at til trods for et ikke 
							bare dårligt, men også konstant skiftende vejgreb 
							(når sneen ændrer beskaffenhed, visse steder bliver 
							til is og trykket på hjulene falder, på den anden 
							side af en ujævnhed), bliver man ikke en eneste gang 
							ladt i stikken. 
							  
							
							Automatikken 
							øger sikkerheden 
							Man kan vælge at nøjes med at 
							dreje på rattet, så klarer elektronikken og 
							mekanikken resten. Det betyder i praksis, at man kan 
							koncentrere sig om at fornemme vejgrebet og 
							derigennem sikre, at man ikke kommer til at køre for 
							hurtigt og dermed overskrider de fysiske grænser. 
							Det giver en uhørt stor sikkerhed, når man færdes på 
							glatte veje. Denne sikkerhed vil naturligvis også 
							være til stede, når asfalten er tør og farten meget 
							højere. Det er yderst betryggende. Og tankevækkende, 
							når bilfabrikkerne fører sig frem på 
							sikkerhedsargumenter - sikkerhed inkluderer meget 
							andet end, hvor god en bil er til at overleve en 
							kollision. At undgår ulykken ikke mindst… 
							  
							Hvad angår de mere funktionelle 
							praktiske egenskaber er det en god idé at læse om 
							A-klassen i vores tidligere test, for de er uændrede 
							i A 250 BE (læs 
							test af Mercedes A 200 CDI hér >>>). 
							  
							
							Langt på 
							literen 
							Mercedes tager sig naturligvis 
							betalt for sådan en køremaskine. Men 490.000 kroner 
							for den prøvekørte variant uden ekstraudstyr er en 
							rimelig pris. Og i rå forbrugsomkostninger er den 
							moderat, for man kan med forsigtig speederfod køre 
							over 16 kilometer på en liter benzin. Det er godt 
							både for bankkontoen og for miljøet, for udslippet 
							af forurenende luftarter er forholdsvis beskedent. 
							Set i lyset af de mange kræfter, man har til 
							rådighed, er det endda ekstremt fine værdier. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							Lys i 
							dørpanelerne...så man ved at man har fundet den 
							rette bil 
							 |