Bilers udseende har alle en holdning til. Og
heldigvis er den forskellig – for ellers ville
trafikbilledet godt nok være kedeligt. Derfor er det
sjældent, at vi her på Motorsiden.dk udtrykker vores
subjektive holdninger til bilernes udseende. Men
denne gang er en undtagelse.
Mercedes-Benz SLK er uden sidestykke verdens
smukkeste bil. En påstand, som er ligeså subjektiv,
som hvis vi havde sagt vores mening om udseendet på
alle de andre biler, vi i tidens løb har prøvekørt.
Men denne gang skal det ud, for den er bare så
utrolig vellykket…
Kompakt og handy
Stilen er ikke så meget forskellig fra storebror, SL,
men hvor dén i al sin pompøse pragt virker lidt for
stor, er SLK så kompakt og handy, at den visuelt går
rent ind og køremæssigt er en oplevelse, som SL’eren
ikke kan leve op til. Gennem snævre sving er SLK’en
en oplevelse, ESP’en hjælper til uden at tære på
køreglæden. På hurtige strækninger er den som en
go-kart. Og det er måske lige præcis dens eneste
svaghed: Med de 250 km/t, som SLK’en er elektronisk
begrænset til, foretrækker vi SL. Men det er
egentlig ret irrelevant på det danske vejnet.
Den seneste generation SLK har fået samme aggressive
front som de øvrige familiemedlemmer. Det er den
blevet lidt mindre elegant af – men til gengæld mere
kraftfuld i sit udtryk. Med 305 hestekræfter under
motorhjelmen, frembragt af en 3,5 liters V6 i den prøvekørte SLK 350, er bilens udstråling helt i harmoni med
dens præstationsniveau.
Køreoplevelse frem for fart
Egentlig er det heller ikke så interessant, hvor
hurtigt den kan nå 100 km/t. Langt mere betydningsfuldt er det, at den byder på ultimativ
oplevelse fra det øjeblik, den falder indenfor
synsfeltet til man kryber på plads i skålsæderne og
tilkobler den 7-trins automatiske 7G-Tronic
sportsgearkasse, der som ekstraudstyr var monteret
på den prøvekørte bil.
Den gearkasse er prikken over i’et. Den fornemmes
som en DSG-gearkasse, men med syv gear er der så
optimal anvendelse af drejningsmomentet (hvad der
ikke altid er tilfældet i biler med færre gear og
høj topfart), at køreoplevelsen er enestående.
Varme i nakken
Mercedes SLK er født med foldetag. I åben tilstand
er den herlig, bl.a. fordi efterårsvinden ikke fik
adgang til nakkepartiet. Det skyldes dels en
effektiv glasrude monteret mellem nakkestøtterne (SLK
er en ægte sportsvogn uden forsøg på at skabe
ubrugelige siddepladser bag forsæderne), dels en
varmeblæser, monteret i nakkestøtterne.
I
lukket tilstand er der så meget skulderplads, at
klaustrofobi kun er et ord, man nævner, fordi det
hører til i visse andre sportsvogne og netop ikke i
SLK.
|