Lyden er en oplevelse – men den slutter, når man
standser motoren. Køreegenskaberne er en oplevelse,
men den er forbi i samme øjeblik bilen holder
stille. Udseendet derimod, udstrålingen, den fryd,
man oplever i hjertet, når man ser på bilen, kan man
opleve i al den tid, man ser på den. Og den er svær
at få øjnene væk fra, sådan en Mercedes-Benz SL 500.
Sidstnævnte er oven i købet gratis for alle de, der
ikke ejer et sådant køretøj.
I testperioden tilbragte den unikke sportsvogn en
dags tid på græsplænen på centerområdet under
Copenhagen Historic Grand Prix. Den virkede som en
magnet, publikum skulle lige forbi og kikke. Og
derpå gik snakken om…farven!
På plænen under Copenhagen Historic
Grand Prix.
Børstet aluminium
Den moderne udgave af den klassiske Mercedes 300 SL,
hvor mågevingerne er erstattet af foldetag, var
nemlig lakeret i den såkaldte Cerussite Grey SHAPE
metalic. En lille operation, der koster den nette
sum af 31.206 kroner oveni basisprisen. En lakering,
der skaber associationer til børstet aluminium, men
som har sin helt egen natur. Pengene værd? Bestemt,
når købsprisen inkl. danske nummerplader i forvejen
er krøbet op på 3 millioner kroner.
Mercedes-Benz SL 500 BE er ingen supersportsvogn,
alene af den grund at Mercedes har skabt deres egen
supersportsvogn i form af SLS. Den ligger i en helt
anden priskategori. Men uden SLS var SL 500 tæt på
at kunne varetage betegnelsen. Den er helt på linje
med en række af de skarpe konkurrenter fra Porsche,
Ferrari og Lamborghini. Men SL 500 har sin helt egen
karakter, fordi den har sin helt egen historie.
Tænk på 300 SL
Den nye SL generation har fået et look, der netop
fører tankerne tilbage til 300 SL fra 1954. Det er
særdeles klædeligt, for forgængeren var unik i sin
tid. Det er SL 500 næsten også anno 2012, om end
dens design er smittet lidt af på SLK, SLS m.fl. men
det er selvfølgelig også en slags SL’er.
Den billigste SL har i øvrigt betegnelsen 350 og
koster 2 millioner på danske plader. Den prøvekørte
SL 500 koster 2,5 mio. – resten er ekstraudstyr, som
f.eks. den unikke lakering. Magic Sky control til
65.000 kroner regulerer lysindfaldet gennem
panorama-spejlglastaget
i foldetaget (som lukker op og i på under 20
sekunder), nøgleløs betjening koster 40.000, Nappa
læderindtrækket står i godt 80.000 kroner, Harman/Kardon
surround sound anlægget i små 30.000 og AMG
sportspakken koster 152.000 kroner. Jo pengene får
hurtigt hjul at køre på, når man vil udruste sin SL.
Resultatet er uden sammenligning.
Den herlige buldren fra de otte cylindre, anbragt i
V-form og assisteret af to turboladere, der
tilsammen ikke alene præsterer op til 435
hestekræfter men leverer et moment på ikke mindre
end 700 Nm allerede ved 1800
motoromdrejninger/minut. De 285 mm brede bagdæk, der
bider i asfalten og sender den 1,88 meter brede
sportsvogn op til 100 km/t på 4,6 sekunder og videre
til 200 km/t på omkring 15 sekunder. Og ja, der blev
skrevet ”sportsvogn”, for en SL 500 er på ingen måde
en racerbil. Det er den ganske enkelt for tung og
for luksuøs til.
Derfor blev den heller ikke prøvekørt på en
racerbane. Det ville trods fartpræstationerne ikke
have været fair. Til gengæld fik den lov til at
præstere på det tyske autobahn net. Her levner
trafikken dog ikke overvældende mange muligheder.
Navigatoren viste 252 km/t, da den elektroniske
fartbegrænser blandede sig i accelerationen, og i de
momentvise muligheder for at nå den fart,
dokumenterede SL 500’eren, at den er både sikker og
særdeles velkørende.
Det nødvendige kompromis
Den er ikke ultra retningsstabil. Der skal holdes
fast i rattet, men det skyldes ikke mindst at
offentlige veje, selv de tyske, er ujævne og fyldt
med uforudsete overraskelser. Det skal en undervogn
kunne håndtere, derfor er der grænser for hvor hård
en affjedring og hvor ringe krængning, der kan
tillades ved kørsel på offentlig vej. Kører man
længere ture, skal de også være til at holde ud. Og
500 SL’eren er derfor ganske komfortabel også på
langture. Desuden er den ret underholdende på snoede
landeveje ved mere civiliserede hastigheder.
Der vil kunne skrives side op og side ned om et så
enestående stykke mekanik/elektronik. Vi skal blot
fastslå, at Mercedes har brugt oceaner af
opfindsomhed i den bil. Opfindsomhed, der gør det
muligt at køre ikke bare komfortabelt men også
relativt økonomisk. Trods til tider provokerende
kørsel kom vi ikke under 10 km/l i gennemsnit over
mere end 1000 kilometer.
Automatic er bedst
7G-tronic automatgearkassen håndterer gearskiftet
bedre end føreren kan gøre det vha. padleshift bag
rattet. Og hvor giftig, en sådan bil kan være, hvis
man glemmer at bruge sin forstand, så godt er man
hjulpet til at komme trygt hjem efter køreturen.
Mercedes har jo også en interesse i at passe på de
kunder, der kan betale så mange penge for en bil…
|