| 
							 
							
							Vi har tidligere prøvet den store Mercedes GL (læs 
							her>>>). Den er rigtig, rigtig stor og ikke 
							nødvendigvis det, man har brug for under danske 
							kørselsforhold. Desuden koster den også rigtig, 
							rigtig mange penge! 
							
							  
							
							
							Men der findes et alternativ: Mercedes GLK. Her 
							befinder vi os i en prisklasse under 1 million 
							(under 900.000 faktisk, hvis man klarer sig uden 
							ekstraudstyr) og den er både prismæssigt men også 
							størrelsesmæssigt bedre tilpasset danske forhold. 
							
							  
							
							
							
							Ligner Geländewagen 
							
							
							GLK ligner GL og ikke mindst Mercedes’ rå terrænbil, 
							Geländewagen. Den har lodret front, næsten lodret 
							frontrude, kantede sider og udstråler råt 
							kraftoverskud som adskiller den fra fabrikkens 
							personbiler. Visuelt adskiller den sig også fra 
							konkurrenterne som f.eks. Mitsubishi, Toyota, BMW og 
							Land Rover. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Det går den også, når man bruger den. For Mercedes 
							har prioriteret komfortable køreegenskaber og rigtig 
							gode ”on-road” egenskaber. Uden i øvrigt at gå 
							særlig meget på kompromis med terræn egenskaberne. 
							Det skal dog tilføjes at med regulære asfaltdæk 
							havde vi ikke mange muligheder for at afprøve den 
							effektivt i terræn’et, men det, vi kastede os ud i, 
							virkede udmærket. 
							
							  
							
							
							
							Agility Control 
							
							
							At optimere en terrænbil efter kørsel på asfalt er 
							ingen dårlig idé, for mon ikke de fleste af den 
							slags mest tilbringer tiden på asfalt? Hér har 
							Mercedes taget skridtet fuldt ud og udviklet en 
							serie elektroniske kørehjælpemidler, som helt uden 
							at man behøver blande sig håndtere stærkt varierende 
							kørselsforhold. Det hedder Agility Control. 
							
							  
							
							
							Som udgangspunkt har man et firehjulstræk (heraf 
							betegnelsen 4M = 4 Matic) en fordeling af kræfterne 
							med 45 procent på forhjulene og resten på 
							baghjulene. Men derudover bidrager ESP systemet til 
							at sende kræfterne hen til det eller de hjul, hvor 
							der er brug for dem. Man kan med andre ord opnå en 
							utrolig kraft på venstre baghjul, når man vil køre 
							hurtigt igennem en højre kurve og accelerere 
							samtidig. 
							
							  
							
							
							
							Maskinkraften 
							
							
							Maskinkraften i den prøvekørte version leveres af en 
							3-liters 6-cylindret common-rail turbo-diesel, der 
							præsterer 224 hk og et overbevisende moment på 540 
							Nm. Knab så overbevisende er brændstoføkonomien der 
							officielt hedder 12,7 km/l og i praksis lander 
							omkring de 10. til gengæld har Mercedes netop 
							lanceret en 170-hestes dieselvariant, som kan køre 
							14,5 km/l og har et acceptabelt CO2 udslip på 183 
							g/km (og er 100.000 kroner billigere, ikke at 
							forglemme). Fartpræstationerne i den prøvekørte 
							320’er er til gengæld meget fine: 0-100 km/t på bare 7,5 sekunder. 
							
							  
							
							
							Også affjedringen tilpasses kørselsforholdene, så 
							man får en blødere dæmpning ved kørsel på våd vej 
							sammenlignet med kørsel på tør vej. Det fungerer 
							fortræffeligt, viste en længere køretur under stærkt 
							varierende vejrforhold os. Desuden har man 
							fornøjelsen af en 7-trins automatgearkasse, der øger 
							kørekomforten og sammen med den blide motorgang 
							leverer et særdeles lavt støjniveau. Trods den 
							kantede form er også vindstøjen behersket. 
							 
							  |