- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4M

Den komfortable lillebror


Tekst: Søren Clauding – juni 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet den store Mercedes GL (læs her>>>). Den er rigtig, rigtig stor og ikke nødvendigvis det, man har brug for under danske kørselsforhold. Desuden koster den også rigtig, rigtig mange penge!

 

Men der findes et alternativ: Mercedes GLK. Her befinder vi os i en prisklasse under 1 million (under 900.000 faktisk, hvis man klarer sig uden ekstraudstyr) og den er både prismæssigt men også størrelsesmæssigt bedre tilpasset danske forhold.

 

Ligner Geländewagen

GLK ligner GL og ikke mindst Mercedes’ rå terrænbil, Geländewagen. Den har lodret front, næsten lodret frontrude, kantede sider og udstråler råt kraftoverskud som adskiller den fra fabrikkens personbiler. Visuelt adskiller den sig også fra konkurrenterne som f.eks. Mitsubishi, Toyota, BMW og Land Rover.



Det går den også, når man bruger den. For Mercedes har prioriteret komfortable køreegenskaber og rigtig gode ”on-road” egenskaber. Uden i øvrigt at gå særlig meget på kompromis med terræn egenskaberne. Det skal dog tilføjes at med regulære asfaltdæk havde vi ikke mange muligheder for at afprøve den effektivt i terræn’et, men det, vi kastede os ud i, virkede udmærket.

 

Agility Control

At optimere en terrænbil efter kørsel på asfalt er ingen dårlig idé, for mon ikke de fleste af den slags mest tilbringer tiden på asfalt? Hér har Mercedes taget skridtet fuldt ud og udviklet en serie elektroniske kørehjælpemidler, som helt uden at man behøver blande sig håndtere stærkt varierende kørselsforhold. Det hedder Agility Control.

 

Som udgangspunkt har man et firehjulstræk (heraf betegnelsen 4M = 4 Matic) en fordeling af kræfterne med 45 procent på forhjulene og resten på baghjulene. Men derudover bidrager ESP systemet til at sende kræfterne hen til det eller de hjul, hvor der er brug for dem. Man kan med andre ord opnå en utrolig kraft på venstre baghjul, når man vil køre hurtigt igennem en højre kurve og accelerere samtidig.

 

Maskinkraften

Maskinkraften i den prøvekørte version leveres af en 3-liters 6-cylindret common-rail turbo-diesel, der præsterer 224 hk og et overbevisende moment på 540 Nm. Knab så overbevisende er brændstoføkonomien der officielt hedder 12,7 km/l og i praksis lander omkring de 10. til gengæld har Mercedes netop lanceret en 170-hestes dieselvariant, som kan køre 14,5 km/l og har et acceptabelt CO2 udslip på 183 g/km (og er 100.000 kroner billigere, ikke at forglemme). Fartpræstationerne i den prøvekørte 320’er er til gengæld meget fine: 0-100 km/t på bare 7,5 sekunder.

 

Også affjedringen tilpasses kørselsforholdene, så man får en blødere dæmpning ved kørsel på våd vej sammenlignet med kørsel på tør vej. Det fungerer fortræffeligt, viste en længere køretur under stærkt varierende vejrforhold os. Desuden har man fornøjelsen af en 7-trins automatgearkasse, der øger kørekomforten og sammen med den blide motorgang leverer et særdeles lavt støjniveau. Trods den kantede form er også vindstøjen behersket.


 


 

God plads

Pladsforholdene i GLK er virkelig udmærkede, selvom den ikke kommer i nærheden af storebror. Med en længde på blot 4,53 m er den til gengæld lettere at finde p-plads til og smidigheden på snævre grusveje er også langt bedre. Bagtil har man glæde af en bagklap, der slår højt op og til trods for firehjulstrækket, der optager lidt plads, er der både reservehjul og en ekstra bakke under bagagerumsgulvet.

 

I sagens natur – det er jo en Mercedes og 900.000 kroner er trods alt en sjat penge – er udstyrsniveauet generelt højt men ikke ekstravagant.


 


Modelnavn:

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4M

Listepris:

Kr. 983.000

Motor/ transmission:

6 cyl. 3 l turbo-diesel, common-rail (224 hk, 540 Nm/1750-2250 omdr./min). DPF. Permanent elektronisk styret variabelt firehjulstræk. 7 trins aut. gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

7,5 sek/220 km/t/ 12,7 km/l 208 g/km.

Længde/ bredde:

4,53 m/ 1,84 m

Bagagerum:

450/1550 liter

Diverse:

Agility Control med selektiv dæmpning. ESP. ABS med BAS. 235/60-17 alufælge/ dæk. 9 airbags. Fjernbetjent centrallås. 2 zone Klimaanlæg. Fartpilot med hastigheds begrænsning. El-justerbare forsæder. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt