For mange mennesker er en del af fornøjelsen ved at
køre Mercedes synet af stjernen som kølerfigur på
fronten. På Mercedes E 350 Coupé må man helt ud af
bilen for at se den. Den er nemlig rykket ned på
frontgrillen. Det har fordele: For det første er den
vanskeligere for uvorne knægte at brække af, for det
andet er det nu op til føreren at opleve
Mercedes’en i stedet for at sidde og dyrke sin egen
tilfredshed med den bil, man sidder bag rattet af.
Men a-pro-pos rattet: Hér findes Mercedes stjernen
nu stadig, hvis man skulle have glemt bilmærket...
Fuld koncentration
Denne lidt provokerende indledning er bevidst
skrevet for at understrege, at netop når det gælder
E 350 Coupé, er det nogle ganske andre ting det
handler om end prestige og selvbevidsthed. De to
elementer følger automatiske med. Men E Coupé er en
så gennemført og elegant bil, at dens
grundegenskaber bør tildeles den fulde
koncentration.
Visuelt er den en perle. Elegante stramme linjer
fører øjnene fra den markante front ned over kabinen
til et fuldendt bagparti. Den har træk fra
sedan-udgaven, men er helt sin egen. En enkelt dør i
hver side og skrånende tag, men ikke mere end der
både er god bagageplads og eminente siddeforhold på
bagsædet.
Individuelle bagsæder
Sidstnævnte gør E Coupé unik. Stort set ingen
coupé’er har plads på bagsædet. I E Coupé er der to
individuelle komfortable siddepladser, en stor
midterkonsol med fralægningsrum, kopholdere osv.
benpladsen er fin, siddehøjden er mere end
acceptabel og indstigningsforholdene forbilledlige –
i hvert fald for en 2-dørs bil.
Når den sportslige rammeløse fordør åbnes og man vil
ind på bagsædet, glider forsæderne elektrisk fremad
og indstigningen kan foretages næsten elegant. Den
prøvekørte version var udstyret med elektrisk
panorama-glastag, hvilket indebærer at taget også
kan åbnes og dermed er ventilationen i kabinen helt
under passagernes kontrol og lysindfaldet
enestående.
Fuldendt oplevelse
Up front disponerer man også over elektriske sæder,
sæder der kan rumme de personer, som har økonomisk
mulighed for at købe en E Coupé, for der er
naturligvis ikke tale om en billig bil. 840.000
kroner for den billigste, 940.000 for den prøvekørte
version med 6-cylindret benzinmotor (og omkring 1,3
millioner med det ekstraudstyr, den var iklædt)
eller alternativt 1,3 millioner for E 500 med V8
motor og små 400 hestekræfter. |