| 
							 
							
							De første kilometer i Mercedes E 250 CDI 
							BlueEfficiency var for os ikke blot de første i en 
							af de nye E-klasse modeller, det var også det første 
							møde med den ny øko-linje, som Mercedes-Benz har 
							indført i sund overensstemmelse med markedets 
							forventninger. 
							
							  
							
							
							De første kilometer afslørede også, at Mercedes har 
							formået, at skabe dette miljø-optimum uden at gå på 
							kompromis med basis filosofien bag enhver Mercedes: 
							Den skal være luksuøs i enhver forstand, 
							køreoplevelse, komfort, muligheder, udstråling. Det 
							hele er præcis som det skal være. 
							
							  
							
							
							
							Mere råt design 
							
							
							Det nye E-klasse design har sin væsentlige andel i 
							oplevelsen af bilen. Den seneste generation har et 
							mindre forfinet udseende. Der er mere rå power 
							indbygget i ”ansigtsudtrykket”, en pondus som ikke 
							uden elegance udskiller Mercedes fra konkurrenterne, 
							især BMW, Audi og Lexus. Lidt overraskende, måske, 
							men måske meget godt i harmoni med tidens stil og 
							kundegrupper – uden skal skulle komme for meget ind 
							på en dybdefilosofisk analyse af, hvordan en 
							Mercedes køber er… 
							 
							
							  
							 
							
							
							Foruden det nye design har man udbygget 
							køreegenskaberne, så oplevelsen af E-klassen er 
							blevet mere sportslig, mere dynamisk og som sådan på 
							linje med konkurrenterne og Mercedes’s intensive 
							markedsføringsindsats baseret på succes i 
							motorsport. Der er i dag virkelig balance i tingene. 
							
							  
							
							
							
							Lige til 
							
							
							En Mercedes E-klasse er som udgangspunkt en ret 
							almindelig bil. Forstået på den måde at alle vil 
							kunne håndtere den. Den er ikke lille, men heller 
							ikke overvældende stor med sine 4,87 meter i 
							længden. Funktionen er brugsrigtig, interiøret 
							indrettet med større vægt på det praktiske end at 
							skabe et designmæssigt kunstværk. Men i sagens 
							natur, når vi taler biler til en lille million 
							kroner, er der også en del udstyr, man ikke finder 
							som standard på billigere biler. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							
							Pladsen på bagsædet er 
							OK men ikke overvældende. 
							 
							
							
							Det overbevisende ligger imidlertid ikke i 
							udstyrslisten – her kan vi blot konstatere, at det 
							al sammen er det bedste af slagsen (f.eks sendte 
							Attention-assist os undervejs ind på en rasteplads 
							for at drikke en kop kaffe – tankevækkende i mere 
							end én forstand). Men derimod i oplevelsen af bilen. 
							
							  
							
							
							
							Suuuuper 
							
							
							Vi strøg ud af en tysk autobahn, landede i Berlin og 
							kunne konstatere, at med de 220 km/t, som vi valgte ikke at overstige på vej derned, styrer E-klassen 
							superstabilt og med en rigtig god vej-føling. Men på 
							de af den gamle tyske hovedstads gader, der endnu 
							ikke er blevet renoveret, overtager lavprofildækkene 
							på de store 
							
							18” fælge, som den prøvekørte model var udstyret 
							med, helt og aldeles styreinitiativet. Som fører 
							kæmper man imod de mest vanvittige manøvrer, som 
							hjulene forsøger at tvinge en ud i, godt hjulpet af 
							spor-riller, så konklusionen er: en Mercedes 
							E-klassen med AMG sportspakke er ikke beregnet til 
							ujævne veje. Til gengæld trives den på motorvejene. 
							Suuuper, som man siger i Berlin lige nu, når noget 
							er super. 
							
							  
							
							
							Maskinkraften er typisk Mercedes diesel. Lyden er 
							Mercedes, men ikke en gammel tikkende diesellyd. En 
							moderne forbrændingsmotor, der ikke gør meget væsen 
							af sig men tilbyder at underbygge køreevnen, når man 
							som fører har brug for det.  |