| 
							 
							20,4 kilometer pr. liter og 129 g CO2 pr. kilometer 
							er ikke lige præcis forbrugs- og forureningstal, der 
							traditionelt kendetegner en stor luksusbil. Når man 
							oven i lægger en motoreffekt på 170 hestekræfter og 
							fine sportslige fartpræstationer, hænger tingene 
							slet ikke sammen, men det gør de, når bilen er en 
							Mercedes-Benz E-klasse. 
							
							  
							
							Det er selvsamme twin-turbo dieselmotor, som vi 
							tidligere har prøvet i en C-klasse (læs 
							om Mercedes-Benz C220 >>>). Allerede hér var 
							tallene imponerende, men knap så banebrydende, fordi 
							en C-klasse ret beset er en stor mellemklassebil. 
							Med en længde på 4,87 meter er E-klassen en noget 
							større bil. 
							
							  
							
							Præstationerne er virkelig overbevisende: 0-100 km/t 
							på bare 8,4 sekunder og en topfart tæt ved de 230 
							km/t. Drejningsmomentet som topper ved 400 Nm findes 
							i hele omdrejningsintervallet fra 1400 til 2400 omdr./min. 
							Det giver en enestående smidighed og et stort 
							kraftoverskud. Desuden støjer maskineriet ikke 
							meget, så i den lyse kabine fornemmer man kun 
							diesellyden svagt – det under bygger en komfortabel 
							luksuøs oplevelse. 
							 
							
							  
							 
							
							Løbende forbedret 
							
							De fine forbrugstal holder langt hen ad vejen, så 
							længe man ikke udnytter kræfterne groft. Og det kan 
							være svært at lade være, for bilens køreegenskaber 
							justeres løbende og forskellen på den E-klasse, vi 
							prøvede for et par år siden (læs 
							om Mercedes-Benz E 250 CDI >>>), og den seneste 
							årgang er mærkbar og endnu mere positiv. Det er 
							svært at lade være med at køre hurtigt! 
							  
							
							Hvad angår brændstofforbruget er man godt hjulpet af 
							en meget fin rat betjent 7G-Tronic Plus 
							automatgearkasse, der håndterer gearskiftet med 
							lynhurtige skift og forbilledlig præcision og derved 
							sikrer det optimale gearskiftetidspunkt tilpasset 
							kørestil og økonomi.  
							
							  
							
							Super aerodynamisk 
							
							Den flotte kørselsøkonomi skyldes naturligvis 
							maskineriet, men i aller højeste grad også en 
							usædvanlig god aerodynamik. 
							Luftmodstandskoefficienten er beskedne 0,25, opnået 
							uden at gå på kompromis med det visuelle udtryk – og 
							når bilen holder stille, hjælper stop-start 
							teknologi til at holde CO2 udledningen i ave. 
							
							  
							
							Den prøvekørte model var udstyret med den såkaldte 
							sportspakke, som inkluderer 18” letmetalfælge, plus 
							265 mm brede super lavprofildæk, 245 mm brede fordæk 
							og en mere direkte styring. Desuden havde bilen 
							Advance udstyr, som også omfatter en noget skarpere 
							undervogn. Det kunne man frygte ville medføre, at 
							hjulene styrede med, i særdeleshed på ujævne 
							asfaltveje, men netop pga. de stadige forbedringer 
							og tilpasninger af undervognen fungerede det 
							fremragende, og man opnår præcis den grad af 
							sportslig oplevelse, som det er muligt at hente ud 
							af en stor bil, der ikke lige præcis forbindes med 
							sportslige dynamiske egenskaber. Baghjulstrækket 
							bidrager med sit og i kombination med den kraftfulde 
							motor er køreoplevelsen i top. 
							 
							
							  
							 
							
							Favorabel basispris 
							
							Mercedes aggressive prispolitik, som man lagde ud 
							med i januar 2010, holder basisprisen for en E 220 
							CDI BlueEfficiency med automatgear på under 800.000 
							kroner – det er en rigtig god pris. Den luksuøse 
							oplevelse er naturligvis relateret til kørslen, men 
							udstyr er heller ikke af vejen og den prøvekørte bil 
							var påhængt for tæt ved 175.000 kroner oveni, 
							herunder Advance pakken – og så bliver prisen mere 
							”normal” Mercedes. Imidlertid findes der forskellige 
							leasingordninger, som man bør overveje og som kan 
							ændre på prisbilledet af den store Mercedes. 
							
							  
							
							På negativsiden er det kun småting, der kan 
							bemærkes. Bagsædepladsen er fortsat ikke 
							overvældende sammenlignet med tilsvarende store 
							konkurrenter. Tilsvarende rækker de 540 liter 
							bagageplads - men heller ikke mere end lige akkurat. 
							Under bagagerumsgulvet findes der dog en del plads, 
							som øger anvendeligheden og fleksibiliteten. 
							Forklaringen findes selvfølgelig i det pladskrævende 
							baghjulstræk, den aerodynamiske form og det høje 
							sikkerhedsniveau.  
							
							  
							
							Træerne vokser ikke ind i himlen – men Mercedes gør 
							sin miljørigtige holdning sit til at træerne fortsat 
							kan vokse… 
							 
							
							   |