- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz E 220 CDI Blue Efficiency

Miljørigtig luksuskørsel

 


Af Søren Clauding – november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20,4 kilometer pr. liter og 129 g CO2 pr. kilometer er ikke lige præcis forbrugs- og forureningstal, der traditionelt kendetegner en stor luksusbil. Når man oven i lægger en motoreffekt på 170 hestekræfter og fine sportslige fartpræstationer, hænger tingene slet ikke sammen, men det gør de, når bilen er en Mercedes-Benz E-klasse.

 

Det er selvsamme twin-turbo dieselmotor, som vi tidligere har prøvet i en C-klasse (læs om Mercedes-Benz C220 >>>). Allerede hér var tallene imponerende, men knap så banebrydende, fordi en C-klasse ret beset er en stor mellemklassebil. Med en længde på 4,87 meter er E-klassen en noget større bil.

 

Præstationerne er virkelig overbevisende: 0-100 km/t på bare 8,4 sekunder og en topfart tæt ved de 230 km/t. Drejningsmomentet som topper ved 400 Nm findes i hele omdrejningsintervallet fra 1400 til 2400 omdr./min. Det giver en enestående smidighed og et stort kraftoverskud. Desuden støjer maskineriet ikke meget, så i den lyse kabine fornemmer man kun diesellyden svagt – det under bygger en komfortabel luksuøs oplevelse.



Løbende forbedret

De fine forbrugstal holder langt hen ad vejen, så længe man ikke udnytter kræfterne groft. Og det kan være svært at lade være, for bilens køreegenskaber justeres løbende og forskellen på den E-klasse, vi prøvede for et par år siden (læs om Mercedes-Benz E 250 CDI >>>), og den seneste årgang er mærkbar og endnu mere positiv. Det er svært at lade være med at køre hurtigt!

 

Hvad angår brændstofforbruget er man godt hjulpet af en meget fin rat betjent 7G-Tronic Plus automatgearkasse, der håndterer gearskiftet med lynhurtige skift og forbilledlig præcision og derved sikrer det optimale gearskiftetidspunkt tilpasset kørestil og økonomi.

 

Super aerodynamisk

Den flotte kørselsøkonomi skyldes naturligvis maskineriet, men i aller højeste grad også en usædvanlig god aerodynamik. Luftmodstandskoefficienten er beskedne 0,25, opnået uden at gå på kompromis med det visuelle udtryk – og når bilen holder stille, hjælper stop-start teknologi til at holde CO2 udledningen i ave.

 

Den prøvekørte model var udstyret med den såkaldte sportspakke, som inkluderer 18” letmetalfælge, plus 265 mm brede super lavprofildæk, 245 mm brede fordæk og en mere direkte styring. Desuden havde bilen Advance udstyr, som også omfatter en noget skarpere undervogn. Det kunne man frygte ville medføre, at hjulene styrede med, i særdeleshed på ujævne asfaltveje, men netop pga. de stadige forbedringer og tilpasninger af undervognen fungerede det fremragende, og man opnår præcis den grad af sportslig oplevelse, som det er muligt at hente ud af en stor bil, der ikke lige præcis forbindes med sportslige dynamiske egenskaber. Baghjulstrækket bidrager med sit og i kombination med den kraftfulde motor er køreoplevelsen i top.



Favorabel basispris

Mercedes aggressive prispolitik, som man lagde ud med i januar 2010, holder basisprisen for en E 220 CDI BlueEfficiency med automatgear på under 800.000 kroner – det er en rigtig god pris. Den luksuøse oplevelse er naturligvis relateret til kørslen, men udstyr er heller ikke af vejen og den prøvekørte bil var påhængt for tæt ved 175.000 kroner oveni, herunder Advance pakken – og så bliver prisen mere ”normal” Mercedes. Imidlertid findes der forskellige leasingordninger, som man bør overveje og som kan ændre på prisbilledet af den store Mercedes.

 

På negativsiden er det kun småting, der kan bemærkes. Bagsædepladsen er fortsat ikke overvældende sammenlignet med tilsvarende store konkurrenter. Tilsvarende rækker de 540 liter bagageplads - men heller ikke mere end lige akkurat. Under bagagerumsgulvet findes der dog en del plads, som øger anvendeligheden og fleksibiliteten. Forklaringen findes selvfølgelig i det pladskrævende baghjulstræk, den aerodynamiske form og det høje sikkerhedsniveau.

 

Træerne vokser ikke ind i himlen – men Mercedes gør sin miljørigtige holdning sit til at træerne fortsat kan vokse…


 


Model:

Mercedes-Benz E 220 CDI Blue Efficiency aut.

Listepris:

Kr. 788.500 (basispris)

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 170 hk. 400 Nm/ 1400-2400 omdr./min. 7 trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 228 km/t/ 20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge (standard). Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser og bremseindgreb. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Opmærksomhedsassistent.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt