20,4 kilometer pr. liter og 129 g CO2 pr. kilometer
er ikke lige præcis forbrugs- og forureningstal, der
traditionelt kendetegner en stor luksusbil. Når man
oven i lægger en motoreffekt på 170 hestekræfter og
fine sportslige fartpræstationer, hænger tingene
slet ikke sammen, men det gør de, når bilen er en
Mercedes-Benz E-klasse.
Det er selvsamme twin-turbo dieselmotor, som vi
tidligere har prøvet i en C-klasse (læs
om Mercedes-Benz C220 >>>). Allerede hér var
tallene imponerende, men knap så banebrydende, fordi
en C-klasse ret beset er en stor mellemklassebil.
Med en længde på 4,87 meter er E-klassen en noget
større bil.
Præstationerne er virkelig overbevisende: 0-100 km/t
på bare 8,4 sekunder og en topfart tæt ved de 230
km/t. Drejningsmomentet som topper ved 400 Nm findes
i hele omdrejningsintervallet fra 1400 til 2400 omdr./min.
Det giver en enestående smidighed og et stort
kraftoverskud. Desuden støjer maskineriet ikke
meget, så i den lyse kabine fornemmer man kun
diesellyden svagt – det under bygger en komfortabel
luksuøs oplevelse.
Løbende forbedret
De fine forbrugstal holder langt hen ad vejen, så
længe man ikke udnytter kræfterne groft. Og det kan
være svært at lade være, for bilens køreegenskaber
justeres løbende og forskellen på den E-klasse, vi
prøvede for et par år siden (læs
om Mercedes-Benz E 250 CDI >>>), og den seneste
årgang er mærkbar og endnu mere positiv. Det er
svært at lade være med at køre hurtigt!
Hvad angår brændstofforbruget er man godt hjulpet af
en meget fin rat betjent 7G-Tronic Plus
automatgearkasse, der håndterer gearskiftet med
lynhurtige skift og forbilledlig præcision og derved
sikrer det optimale gearskiftetidspunkt tilpasset
kørestil og økonomi.
Super aerodynamisk
Den flotte kørselsøkonomi skyldes naturligvis
maskineriet, men i aller højeste grad også en
usædvanlig god aerodynamik.
Luftmodstandskoefficienten er beskedne 0,25, opnået
uden at gå på kompromis med det visuelle udtryk – og
når bilen holder stille, hjælper stop-start
teknologi til at holde CO2 udledningen i ave.
Den prøvekørte model var udstyret med den såkaldte
sportspakke, som inkluderer 18” letmetalfælge, plus
265 mm brede super lavprofildæk, 245 mm brede fordæk
og en mere direkte styring. Desuden havde bilen
Advance udstyr, som også omfatter en noget skarpere
undervogn. Det kunne man frygte ville medføre, at
hjulene styrede med, i særdeleshed på ujævne
asfaltveje, men netop pga. de stadige forbedringer
og tilpasninger af undervognen fungerede det
fremragende, og man opnår præcis den grad af
sportslig oplevelse, som det er muligt at hente ud
af en stor bil, der ikke lige præcis forbindes med
sportslige dynamiske egenskaber. Baghjulstrækket
bidrager med sit og i kombination med den kraftfulde
motor er køreoplevelsen i top.
Favorabel basispris
Mercedes aggressive prispolitik, som man lagde ud
med i januar 2010, holder basisprisen for en E 220
CDI BlueEfficiency med automatgear på under 800.000
kroner – det er en rigtig god pris. Den luksuøse
oplevelse er naturligvis relateret til kørslen, men
udstyr er heller ikke af vejen og den prøvekørte bil
var påhængt for tæt ved 175.000 kroner oveni,
herunder Advance pakken – og så bliver prisen mere
”normal” Mercedes. Imidlertid findes der forskellige
leasingordninger, som man bør overveje og som kan
ændre på prisbilledet af den store Mercedes.
På negativsiden er det kun småting, der kan
bemærkes. Bagsædepladsen er fortsat ikke
overvældende sammenlignet med tilsvarende store
konkurrenter. Tilsvarende rækker de 540 liter
bagageplads - men heller ikke mere end lige akkurat.
Under bagagerumsgulvet findes der dog en del plads,
som øger anvendeligheden og fleksibiliteten.
Forklaringen findes selvfølgelig i det pladskrævende
baghjulstræk, den aerodynamiske form og det høje
sikkerhedsniveau.
Træerne vokser ikke ind i himlen – men Mercedes gør
sin miljørigtige holdning sit til at træerne fortsat
kan vokse…
|