Mercedes navnet forpligter. Der er ekstraordinære
forventninger til biler, der bærer Mercedes-stjernen
på fronten og det gælder også den mindste af
limousinerne – C-klassen – hvoraf den nye generation
udsprang for kort tid siden.
Det gælder væsentlige begreber som sikkerhed,
luksus, komfort, funktion og ikke mindst kvalitet.
Mercedes har i årenes løb været banebrydende og den
tyske fabrik har forstået, at definere begreberne i
henhold til den aller nyeste teknologi.
Den lille store limousine
Det genspejles også i den ”lille” limousine,
C-klasse, som nu ikke er så lille endda: 4,58 meter
i længden, men sammenlignet med de større søstre er
den lille.
Vi har prøvet C180 kompressor, den billigste af
C-klasse varianterne, der koster godt 600.000
kroner. Testbilen var dog udstyret med automatgear,
fartpilot, barnestolssensor på passagersædet og
metallak hvorved prisen steg til små 675.000 kroner.
Det er med andre ord ingen discount-bil – hvis nogen
skulle være i tvivl!
Elegant og diskret
Visuelt ligner C-klasse en Mercedes. Elegant,
diskret og med udvendigt bagagerum isoleret fra
passagerkabinen, som det sig hører og bør for den
type biler. Bagagerummet er stort og under gulvet er
der plads til et reservehjul – eller hvad man nu vil
bruge den til.
I
passagerkabinen er der ikke meget man kan klage over
– udover at benpladsen på bagsædet ikke helt svarer
til bilens ydre dimensioner. Man kan være der, også
med lange ben, men de bliver på det nærmeste kilet
ind i forsædernes ryglæn, hvori der er skabt et
”hulrum”, simpelthen for at sikre tilstrækkelig
benplads.
Omvendt er den generelle komfort, betjening og ikke
mindst lydforhold og ”atmosfære” helt på
Mercedes-Benz niveau – så det kan der i hvert fald
ikke klages over…
Enestående teknik
Men i moderne tider er de centrale Mercedes begreber
udtrykt i kraft af en enestående teknik:
Motoren er en beskeden 1,8 liters benzinmotor,
udstyret med en mekanisk kompressor, der i
modsætning til en turbolader drives af motorens
krumtapaksel og derfor arbejder synkront med
omdrejningstallet. Det giver ikke samme ladetryk som
en turbolader, men derimod et konstant tryk, der
opleves i kraft af en yderst smidig og veloplagt
motorgang. De 156
|