- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz B 200 CDI BlueEFFICIENCY

Flere kræfter og bedre miljø


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet den billigste udgave af den nye Mercedes B-klasse, B180, til 350.000 kroner (læs testen af Mercedes-Benz B 180 hér >>>), men hvad sker der, hvis man lægger en kraftigere dieselmotor i selvsamme bil? For det første får man lov til at sponsere den danske statskasse med 30-40.000 kroner og for de 20.000, der bliver tilbage (prisforskellen på de to modeller er ca. 60.000 kroner), bidrager man noget mere til at skåne miljøet og dermed bliver også udgiften til brændstof noget mindre.

 

Men én ting til: Køreoplevelsen ændrer sig, ikke nødvendigvis til det bedre, men anderledes i hvert fald.

 

Tallene taler

Hvad det første angår taler tallene deres eget sprog: B 200 byder på op til 136 hestekræfter (mod 122) og et moment på 300 Nm over et meget bredt momentområde fra 1500 til 3000 omdr./min. Det resulterer direkte i bedre fartpræstationer: 0-100 km/t på 9,5 sekunder og 210 km/t på toppen (vs 10,4 sekunder og 190 km/t). Dieselmotoren muliggør en brændstoføkonomi på 22,7 km/l op imod benzin-udgavens 16,9 km/l.

 

Sjovt nok ændres luftmodstanden fra en cW værdi på 0,26 til 0,27 for dieselversionen. Det skyldes formentlig lidt bredere dæk og det er én af de forskelle, man mærker under kørslen. Desuden er der også tale om dæk med lidt mere lavprofil end på benzinversionen, men dækbredden betyder nok mere for køreoplevelsen end profilhøjden.



Tungere – og mere stabil

Med dieselmotor er B-klassen imidlertid 80 kg tungere. Den vægt ligger fortrinsvis på fronten og det gør kørslen ved høj fart (motorvejskørsel) mere stabil. Men det gør også bilen lidt mindre viril ved kurvekørsel med landevejsfart. To faktorer, der da også passer meget godt sammen, fordi valget af dieselmotor typisk træffes af bilister, der har et stort kørselsbehov og kører lange ture.

 

Dieselmotoren i sig selv er yderst vibrationssvag og støjdæmpningen så stor, at det er beskedent, hvad der trænger ind i kabinen. Den brede momentkurve opleves i praksis i form af stor smidighed, som gør hele køreoplevelsen meget let. Overhalinger sker hurtigt ved både lav og høj fart, det er en stor sikkerhed og anvendelsen af corner vectoring control, som fører kræfterne over på de hjul, der har bedst vejgreb (højre forhjul i venstresving), giver meget sikre køreegenskaber, også når man vil lidt hurtigt omkring hjørnerne.

 

Temperamentsspørgsmål

Det kan diskuteres, om de bedre præstationer, der følger med B 200 gør den til en bedre bil en B 180. Det er nok et temperamentsspørgsmål og ikke mindst et spørgsmål om behov. Brændstoføkonomien og den lave CO2 udledning på 115 g/km bør trigge enhver, med hang til miljøbevidst adfærd. Når man så oven i købet får kontant afregning på brændstofkontoen, går tingene op i en højere enhed.


 


Model:

Mercedes-Benz B-180 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 409.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l common rail turbo dieselmotor. 136 hk. 300 Nm/1600-3000 omdr./min. Forhjulstræk. 6 gear. Stop/start. Torque vectoring control.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 210 km/t/ 22,7 km/l /115 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

486 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart rat. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. AUX og USB.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt