Mercedes har succes med deres nye prispolitik. Så
stor succes, at man har valgt også at markedsføre
den helt nye B-klasse til det, man i hvert fald i
Mercedes-forstand kan kalde overkommelige priser.
Den billigste variant er B-180 BlueEFFICIENCY, som
koster 350.000 kroner.
Det er den, de følgende linjer omhandler. Men
samtidig også vores første test af den nye B-klasse,
som er gennemgribende fornyet. Ny linjeføring, nyt
frontparti og ikke mindst en mere sportslig tilgang
til designet er resulteret i, at det, der hos visse
konkurrenter nærmest kan kaldes familieakvarier, hos
Mercedes er blevet til en moderne, rummelig og
dynamisk 5-personers familiebil. Det er ret godt
gået.
Samtidig har man også forladt det lidt tungere look,
som kendetegnede forgængeren. Og hvad der er nok så
væsentligt: Det visuelle udtryk genspejles i det
funktionelle, især hvad angår den nye B-klasses
køreregenskaber. Den kører ganske enkelt
fremragende.
God plads
Bagtil opnår man da heller ikke helt så meget plads
som i familieakvarierne. Men 486 liter regulær
bagageplads rækker nok for de fleste, ikke mindst
når man ved, at når bagsæderyglænene lægges ned,
forøges rummeligheden til 1,5 kubikmeter. Under
bagagerumsbunden findes yderligere et rum, som dog
er inkluderet i de 486 liter. Det kan benyttes til
at gemme ting væk fra nysgerrigt indsyn, men vi
havde sat pris på, hvis der i det mindste blot havde
fandtes et nødreservehjul. Den store tilhænger af
lappeklit bliver vi aldrig, for et sådan kan ikke
klare en flænge i et dæk.
På bagsædet, når det bruges til at sidde på, har man
rigtig gode pladsforhold, glimrende benplads, uden
at skulle sidde ubekvemt lodret og den udvendige
højde på 1,57 meter kommer alle i kabinen til gode.
Funktionelt interiør
På forsæderne oplever man samme rummelighed og
funktionalitet. Og som tilfældet er hos de øvrige
modeller er det ikke i helt så høj grad et stykke
designkunst som den ydre linjeføring. Over
midterkonsollen er placeret en iPod agtig infoskærm,
som bl.a. viser audioindstillinger og landkort, hvis
man har tilkøbt navigation. Skærmen virker lidt
påklistret og ikke som en integreret enhed – men BMW
har gjort det samme bl.a. i den kommende nye
3-serie, så det er måske en ny modetendens, vi blot
ikke helt har forstået.
Udstyrsniveauet er forbavsende højt på
basismodellen. I kabinen inkluderer det el-ruder
både foran og ved bagsædet, sædevarme fortil,
justerbart armlæn mellem forsæderne, og
kørehjælpemidler som træthedssensor og et
radar-baseret anti-kollisionssystem, der under
kørslen giver et advarselssignal, når man er for tæt
på en anden bil (men det kan man vel se med sine
øjne – og sandt at sige var vi ved at ryge op under
taget, de første gange advarselssignalet blev
sendt…). Er det ved at gå galt, er man assisteret af
en aktiv bremseassistent, der, når advarselssignalet
lyder, bereder bremsesystemet på ekstra hurtig
funktion, når føreren træder på bremsen.
Hvad angår sikkerhedsniveauet i øvrigt har man
installeret 7 airbags, på de sidst indregistrerede
modeller er barnesæde også fast inventar og
naturligvis har de alle to ISOFIX barnestolsbeslag
på bagsæderne. Helhedsoplevelsen bilens funktioner
er helt igennem positiv og på positivsiden tæller
også, at alt opleves gedigent og funktionerne er
lette at betjene.
Kører rigtig godt
Køreoplevelsen sætter imidlertid prikken over i’et.
Mercedes har inkorporeret den aller seneste teknik i
undervognen. Torque Vectoring Control overfører
motorens kræfter til det hjul, der har bedst
vejgreb, dvs. venstre forhjul, når man drejer til
højre, og omvendt. Og ekstra lang fjedervandring
kombineret med torørs gastrykstøddæmpere sikre stor
styrepræcision og ringe sidevindsfølsomhed, også ved
dansk motorvejsfart (vi har ikke haft lejlighed til
at prøve B-klassen ved højere hastighed). En
B-klasse er ingen racerbil, dertil ligger
tyngdepunktet for højt, men man har i kraft af en
forholdsvis fast affjedring gode kurveegenskaber.
Kun på de desværre talrige ujævne danske provinsveje
kan affjedringen forekomme noget ukomfortabel, men
det er i højere grad vejvæsenets end Mercedes’
skyld.
Og så er den nye B-klasse temmelig lydløs. Det
skyldes lav motorstøj, men bestemt også at fabrikken
har arbejdet meget med hele lydbilledet. Ved
landevejsfart hører man stort set ikke motoren og
forplantningen af støj fra dækkene er væsentligt
reduceret gennem en ny type bøsninger og led.
Desuden har man sænket vindstøjen, bl.a. ved at
lukke forskellige ”huller” i karrosseriet, der
traditionelt giver lyd fra sig ved højere fart. Og
luftstrømmen under bilen er minimeret gennem ekstra
afskærmning. Det har yderligere ført den fordel med
sig, at luftmodstandskoefficienten er blevet så lav
som 0,26.
Økonomiske turbokræfter
I maskinrummet ligger en ikke bare støjsvag men også
meget økonomisk og trækvillig 1,6 liters
benzinmotor, der præsterer 122 hestekræfter.
Mercedes har sat en turbolader på og ved hjælp af
avanceret motorstyring (og førnævnte lave
luftmodstand) opnår man på den ene side, at den 1400
kg tunge bil kan køre 16,9 km/l og på den anden
side, at man har glimrende fartpræstationer.
De 100 km/t nås på 10,4 sekunder, men mere
bemærkelsesværdigt er det, at man ved lav fart har
ovenud god acceleration. Det skyldes naturligvis, at
turbo-effekten sætter tidligt ind, og på papiret er
det da også meget tidligt, at det sker allerede ved
1250 motoromdrejninger pr. minut. Hér topper
drejningsmomentet på 200 Nm, som er højt for en
benzinmotor, og det holdes på maksimum helt op til
4000 omdr./min. Naturligvis har start/stop teknologi
også andel i de gode præstationstal. |