| 
							 
							
							Næsten en halv million for en kompakt Mercedes med 
							1,7 liters motor. Det lyder som om, at så er den i 
							hvert fald betalt. En hvilken som helst bil i samme 
							størrelse med samme motorstørrelse ville koste det 
							halve og prisen gælder vel ikke alene 
							Mercedes-stjernen på fronten og rattet. 
							
							  
							
							
							Spørgsmålet er: Hvad får man så for pengene. 
							
							  
							
							
							
							Plads som i en S-klasse 
							
							
							For det første får man plads som i en Mercedes 
							S-klasse – og den billigste af dem koster halvanden 
							million. Sædekomforten er ikke helt den samme, men 
							der er virkelig god kabineplads i en B-klasse. 
							
							  
							
							
							For det andet får man gennemtænkt rum udnyttelse. 
							Man sidder forholdsvis lodret som i andre kompakte 
							multibilsagtige køretøjer (B-klasse er blot 4,27 
							meter lang). Men hér hører sammenligningen også op. 
							
							  
							
							
							
							Sikkerhed 
							
							
							For udover en øjensynlig eminent kvalitet i hele 
							byggeriet handler det i Mercedes B-klasse om den 
							enestående måde, hvorpå man ikke blot har givet 
							passagererne fortrinlige pladsforhold på en ganske 
							beskeden grundflade – men også har formået at 
							etablere et rigtig højt sikkerhedsniveau. 
							
							  
							
							
							Det sidste er en afgørende faktor i valget af 
							B-klassen frem for andre kompakte biler med i 
							nærheden af den samme kabineplads. 
							
							  
							
							
							
							Sandwich konstruktion 
							
							
							Sikkerheden er skjult under bunden. I en B-klasse 
							stiger man ikke ned men op. Man skal nemlig op at 
							sidde på den sandwich konstruktion, som udgør 
							bundkonstruktionen i bilen. Bunden bruges til at 
							indeholde en masse teknik, men frem for alt tager 
							den imod motor og transmission i tilfælde af 
							frontalkollision. 
							
							  
							
							I 
							stedet for at motor og gearkasse bliver sendt lige i 
							skødet på fører og passager skubbes de ned under 
							passagerkabinen og dermed er risikoen for 
							lemlæstelse langt mindre. Det er i sig selv en 
							genial ting som underbygger fabrikkens ry for at 
							bygge nogle af verdens aller sikreste biler. 
							
							  
							
							
							
							Aktiv styring 
							
							
							Men sikkerheden optræder allerede inden det går 
							galt. B-klasse er nemlig udstyret med det, man kan 
							kalde aktiv styring. Køremåden og de øjeblikkelige 
							kørselsforhold bearbejdes elektronisk og medfører 
							øjeblikkelige ændringer, når behovet måtte melde 
							sig. Derved har Mercedes sikret komfortable 
							  
							
 
							
							
							%20Vivi%20Siiger.dk%20_6452w.jpg)  
							
							Aktiv styring er en 
							god hjælp, når der pludselig skiftes retning. 
							 |