Mercedes revolutionerede på det nærmeste bilverdenen,
da man for 12 år siden introducerede den dengang
helt nye ”lille Mercedes”. Man skabte en bil, der
var mindre end fire meter lang men samtidig var så
sikker som de store forbilleder og næsten ligeså
rummelig. Underligt, faktisk, at ingen andre har
kopieret Mercedes-Benz A-klasse…
Måske ligger hemmeligheden gemt i
konstruktionsprisen – som genspejles i salgsprisen.
I dag koster den billigste A-klasse 265.000 kroner.
Og den prøvekørte variant 291.200 uden ekstraudstyr.
Det er mange penge for en bil, der ret beset ikke
ser ud som om den koster så meget. Prismæssigt
ligger den på niveau med Mazda6, Toyota Avensis etc.
Men konstruktionsprisen skal et eller andet sted
afspejles i købsprisen, og det særegne design er
givet vis ikke billigt.
Sandwichkonstruktion
Det helt unikke ligger i bilens sandwich-bund. Den
er så tyk, at man stiger op i en A-klasse, ikke ned
i en. Den har flere formål, ikke mindst at sikre, at
motoren forsvinder ned under bilen i tilfælde af en
frontal kollision – og ikke ind på skødet af fører
og forsædepassager. Det er selvsagt betryggende at
vide.
Sandwichkonstruktionen i bunden giver også plads til
en masse af de elementer, der ofte i en bil er
placeret i siderne, under tagkanten o.lign. Dermed
bliver tyngdepunktet ret lavt. Det er også
nødvendigt for at kompensere for den større højde.
En A-klasse er 1,59 meter høj. Og den seneste
up-shinede model, som blev lanceret i 2004, er 3,89
meter lang. Det ER en usædvanlig bil.
BlueEfficiency
Årsagen til, at den især er interessant lige nu, er
en ny motor samt en optimering af bilen inden for
rammerne af Mercedes såkaldte BlueEfficiency koncept
– dvs. fabrikkens koncept for miljø-optimerede
biler.
Det er visuelt begrænset, hvad man kan se. En
A-klasse ligner sig selv, og det er nu ikke så
dårligt, for den ser faktisk udmærket ud. Men hvad
angår motor og funktion er tingene rettet lidt til.
Over 16 kilometer på en liter benzin
Den prøvekørte variant havde en kompakt 1,5 liters
benzinmotor under den smalle fronthjelm. Den yder
beskedne 95 hestekræfter, som på ingen måde gør
bilen til en lille racer. Til gengæld kan man
officielt køre over 16 kilometer på en liter benzin,
i praksis lidt mindre. Det er et rigtig flot
resultat, Mercedes har opnået, for dermed nærmer den
sig de små benzinbesparende biler, der er så
populære for øjeblikket.
Og det gør den UDEN at man skal gå på kompromis med
pladsen.
Kæmpe bagagerum
Bagagerummet er overbevisende stort (435 liter), det
kan øges til 1,4 kubikmeter, når bagsæderyglænene
slås ned. Og på bagsædet er der benplads, som var
bilen næsten en meter længere.
Hvad køreegenskaberne angår er A-klassen temmelig
komfortabelt anlagt. Den korte akselafstand gør den
ikke ideel til at passere vejbump, men er vejene til
at køre på, er A-klassen helt fin. Den støjer
minimalt, motoren snurrer det bedste den har lært,
uden at man bemærker det. I det hele taget er den en
rigtig fin lille og meget civiliseret maskine, der
er monteret i den rigtig fine lille bil. Desuden er
BlueEfficiency varianten forsynet med stop-start
teknik, som medfører at motoren standser f.eks. ved
rødt lys. Men det kræver så vidt vi kunne
konstatere, at man ikke har airconditionanlægget
kørende, så i sommervarmen må man spare andre
steder.
Sådan har det altid været
Minus’er: interiørdesignet halter lidt bagefter –
sjovt nok gør det udvendige design det ikke. Rattet
kan ikke justeres i længderetningen og så er
materialevalget meget anderledes end i de større
modeller, hvad en fin næse især bemærker i
sommervarmen.
At prisen ikke er lav, kan man egentlig ikke anke
over. For Mercedes’er koster mange penge – det har
de altid gjort og man får da også fuld valuta for
pengene.
|