Ingen har vel nogensinde ment, at det var billigt at
køre Mercedes. Og læg mærke til, at overskriften
siger ”lavpris” ikke discount. For discount er der i
hvert fald ikke tale om, når den kendte stjerne har
taget plads på fronthjelmen.
Nu er der bare lige det, at man ikke kan se den,
stjernen altså. For når det gælder den aller mindste
Mercedes, nemlig A-klassen, er frontpartiet så
lodret, at man ikke ville kunne have set en
kølerfigur i form af en stjerne, hvis den havde
været der. Problemet er, at man måske har brug for
den, hvis man har i klar erindring, at man kun har
betalt 250.000 kroner for køretøjet (en pris, der
kunne have været endnu lavere, hvis man ville have
givet afkald på lidt udstyr), for så skal der lidt
ekstra til at huske en på, at det vitterligt er en
Mercedes, man kører i. For en Mercedes til 250.000
kroner på danske nummerplader – det er utopisk.
Hvis ikke det havde været på grund af farven på
nummerpladerne.
Mercedes til 169.000
De nye afgiftsregler har gjort det muligt at skabe
en Mercedes A 160 CDI Van til bare 187.000 kroner.
Hvis man vil have den med benzinmotor, kan man nøjes
med 169.000 – oven i købet inkl. moms. Men i alle
tilfælde må man nøjes med sæder foran. Som van er de
bageste gemakker erstattet af et i øvrigt ganske
rummeligt bagage/varerum. Og så falder prisen fra
360.000 til 187.000. En klækkelig besparelse, som
mere end fuldt opvejer den højere løbende afgift til
staten.
Den prøvekørte version var desuden udstyret med
såkaldt Komfort-pakke, el-betjente sideruder,
sportsundervogn, fartpilot, letmetalfælge og meget
mere, så prisen kom op på små 250.000 kroner. Men de
penge er godt givet ud, for sandt at sige ville det
være mærkeligt at køre Mercedes uden el-sideruder og
fartpilot.
Bedre vejgreb
Sportsundervognen er også et stort plus, for det
giver A’eren en fastere undervogn og dermed både
større stabilitet og bedre vejgreb i kurverne – og
er også en fordel, hvis man skulle finde på at
benytte den ekstra kubikmeter bagageplads, man har
bag forsæderne, til tunge genstande.
En Mercedes A-klasse Van er en helt igennem
anderledes oplevelse. Versionen vi prøvede var
tre-dørs og det er ikke den nemmeste sag i verden,
at betjene hele varerummet uden døre i siden.
Omvendt er indretningen der, hvor bagsæderne er
taget ud, ret lækkert udført – helt i tråd med
fabrikkens normale standard.
Fornemmelsessag
Det er også en underlig fornemmelse, at mangle
bagsæderne i en Mercedes-Benz personbil. Det hænger
ligesom ikke sammen – kun med bankkonto’en, men det
er jo for de fleste heller ikke uden betydning.
Man fornemmer rum-virkningen fra forsæderne, men den
er ikke udtalt og er bilen først og fremmest et
transportmiddel for 1-2 personer, er den ideel.
Sikker og motorsvag
Sikkerheden har høj prioritet hos Mercedes og
A-klassen er konstrueret
|