- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mazda6 Stationcar 2,2 DE 129hk Advance

Gennemtænkt stationcar og god diesel


Tekst: Søren Clauding – august 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye årgang Mazda6 (læs hér>>>), men det var i hatchback versionen med en kraftig benzinmotor. 6’eren findes også i en udgave med en fremragende dieselmotor og som stationcar. Det sætter vi fokus på hér.

 

Mazda bygger nemlig ikke bare en forlænget hatchback, når de skaber en stationcar. De tænker sig godt om og én af de løsninger, som man finder i sådan en bil, er en bagagerumsbund, der kan monteres lodret midt i bagagerummet. Dermed er rummet delt i to og bagagen behøver ikke rasle rundt og forstyrre under kørslen.

 

Variabelt bagagerumsdækken

En anden finesse er bagagerumsdækkenet, der trækkes med op under bagklappen, når den åbnes. Fordelen er bl.a. at der bliver mindre træk gennem kabinen, men også, at bagagerumsdækkenet på en måde tilpasser sig bagagen i bagagerummet.

 

Sidst, men ikke mindst, kan bagsæderyglænene lægges ned ved hjælp af et udløsergreb, monteret i hver side af bilen lige indenfor i bagagerummet. Det er samme system som i Hatchback versionen.



 

Kører fint – også med læs

Kørselsmæssigt er det marginal hvad man mærker af forskel på en hatchback og en stationcar. vi havde anledning til at prøve bilen med fuldt læs i bagagerummet og det kunne mærkes, men kun moderat. Det forskudte akseltryk bevirkede dog, at bilen havde lettere ved at understyre, men helt psykologisk er man ikke så tilbøjelig til at køre hurtigt med en bil, hvor bagagerummet er fyldt, så problemet er lille.

 

Pladsforholdene på bagsædet er præcis som i hatchback og sedanvarianterne og der er tre nakkestøtter på bagsædet.


 

 


 

Ny og på alle måder bedre diesel

Den prøvekørte version var som nævnt også udstyret med en af Mazdas nye 2,2 liters dieselmotorer. Den har flere hestekræfter end forgængeren, den har et større moment og lavere brændstofforbrug. Samtidig er den meget mere smidig og lydsvag. Smidigheden kan formentlig tilskrives det store moment på 340 Nm allerede ved 1800 omdr./min., og det lave lydniveau såvel som et medfølgende lavt vibrationsniveau skyldes formentlig et lavt kompressionsforhold.



Normalt vil en dieselmotor fordrer at brændstofluftblandingen presses sammen til en tyvendedel før lufttemperaturen er så høj, at blandingen eksploderer og giver kraft til stemplet. Men i Mazda motoren er en sekstendedel tilstrækkelig. Motorgangen bliver dermed ikke så hård og det er virkelig noget, der kan mærkes. Ved det første møde med den nye motor skal man føle godt efter for at konstatere, at der er tale om en dieselmotor.


Model:

Mazda6 Stationcar 2,2 DE 129hk Advance

Listepris:

Kr. 345.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 129 hk. 340 Nm/1800 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 195 km/t/ 19,2 km/l /138 g/km

Længde:

4,79 m

Bagagerum:

519-1750 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Isofix. Tagræling.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt