Vi har tidligere prøvekørt den nye årgang Mazda6 (læs
hér>>>), men det var i hatchback versionen med
en kraftig benzinmotor. 6’eren findes også i en
udgave med en fremragende dieselmotor og som
stationcar. Det sætter vi fokus på hér.
Mazda bygger nemlig ikke bare en forlænget
hatchback, når de skaber en stationcar. De tænker
sig godt om og én af de løsninger, som man finder i
sådan en bil, er en bagagerumsbund, der kan monteres
lodret midt i bagagerummet. Dermed er rummet delt i
to og bagagen behøver ikke rasle rundt og forstyrre
under kørslen.
Variabelt bagagerumsdækken
En anden finesse er bagagerumsdækkenet, der trækkes
med op under bagklappen, når den åbnes. Fordelen er
bl.a. at der bliver mindre træk gennem kabinen, men
også, at bagagerumsdækkenet på en måde tilpasser sig
bagagen i bagagerummet.
Sidst, men ikke mindst, kan bagsæderyglænene lægges
ned ved hjælp af et udløsergreb, monteret i hver
side af bilen lige indenfor i bagagerummet. Det er
samme system som i Hatchback versionen.
Kører fint – også med læs
Kørselsmæssigt er det marginal hvad man mærker af
forskel på en hatchback og en stationcar. vi havde
anledning til at prøve bilen med fuldt læs i
bagagerummet og det kunne mærkes, men kun moderat.
Det forskudte akseltryk bevirkede dog, at bilen
havde lettere ved at understyre, men helt
psykologisk er man ikke så tilbøjelig til at køre
hurtigt med en bil, hvor bagagerummet er fyldt, så
problemet er lille.
Pladsforholdene på bagsædet er præcis som i
hatchback og sedanvarianterne og der er tre
nakkestøtter på bagsædet.
|