- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Langturstest: Mazda6 Sedan SKYACTIV-D 2,2 Biturbo aut. Optimum

Rejsebil i premiumklassen


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bil på langtur skal leve op til andre krav end en bil til bykørsel eller almindelig danske landeveje. Vi har ved tidligere lejligheder prøvet Mazda6 i forskellige udformninger på danske veje. Nu bød lejligheden sig til en regulær langturstest: over 3000 kilometer på europæiske landeveje og ikke mindst de tyske højfarts motorveje.

 

Den sidste del har især betydning på to niveauer: For det første afsløres en bils køreegenskaber bedre ved hurtig kørsel. Det er hér at stabilitet, lydfølsomhed og affjedring for alvor sættes på prøve. Og det er først når man kører rigtig langt i en bil, når man begynder at bruge den som udgangspunkt for sine aktiviteter, at man kommer rigtig under huden på den.

 

Indbrudssikker

Bilen var en Mazda6 med Mazdas høj-effektive SKYACTIV dieselmotor. Vi valgte en sedan af den ganske særlige grund, at en sedan er mere indbrudssikker end en bil med tophængslet bagklap/stationcar – i hvert fald i Mazda’s tilfælde.

 

Hvis der brydes ind i kabinen, er der nemlig ikke automatisk adgang til bagagerummet. Bagsæderyglænene kan lægges ned, men udløsergrebet sidder i bagagerummet, i øvrigt særdeles praktisk anbragt lige indenfor bagagerumsåbningen. En stor tryghed, når man efterlader bilen i en fremmed by med bagagerummet fyldt.

 

Selve bagagerummet er let at komme til – når bagklappen er åben… det er regulært, der er små fralægningsrum i siden og det er let at få bagagen ind og ud af. Det er ophængt i bøjler, som populært kaldes bagageknusere, men de er ført ind i paneler, så de ingenting kan knuses. Det giver en meget let og elegant betjening af bagklappen – men mon ikke der henad vejen samles en del snavs dernede under panelerne…



Premium-niveau

I kabinen har man ikke mindst på bagsædet oceaner af plads. En Mazda6 sedan måler da også 4,86 meter i længden, hvilket er 7 cm mere end stationcar-udgaven. Det giver den en egen elegance, men placerer den også visuelt på niveau med premium biler fra BMW, Audi og Honda.

 

Det er ikke uvæsentligt. For prismæssigt er Mazda’en mere tilgængelig. Den allerbilligste version koster 300.000 kroner. Vi gik til den anden yderlighed og supplerede dieselversionen med automatgear og topudstyret ”Optimum”. Det bringer prisen et par hundrede tusinde kroner i vejret, men det bringer også bilen på niveau med førnævnte biler. Det kan absolut anbefales.

 

Stabil og præcis

Hvad køreegenskaberne angår opleves det ved topfart, at Mazda’en er yderst stabil, den styrer præcist og dæmpningen er fuldstændig som den skal være – om end affjedringskomforten var præget af de lidt større fælge med tilhørende lavprofildæk. De underbygger dog stabiliteten – og reducerer også sidevindsfølsomheden. Dele af turen fandt sted på hollandske motorveje hvor der stod en stiv sidevind. Også ved højere hastigheder i Tyskland blæste det kraftigt og det rørte ikke 6’eren.



Lydniveauet er lavt, men kører man på ruflet underlag forplantes lyden en smule gennem hjulophængene. Det ER dog ikke meget, men måske den eneste svaghed, hvis man skal sammenligne med premium-konkurrenterne.

 

Adaptiv fartpilot

Til gengæld er der ingen svaghed at spore på udstyrsniveauet. For eksempel regulerer den adaptive fartpilot (ekstraudstyr) afstanden til forankørende med usvigelig sikkerhed og udgør en stor sikkerhed ved hurtig motorvejskørsel. Hvis systemet er koblet til, reagerer det på forankørende, også selvom man selv øger hastigheden over den tilkoblede cruisefart. Det er yderst betryggende. Det er dog ikke i funktion helt ned til nul km/t for f.eks. Mercedes’s tilsvarende system i C-klassen.

 

Mazda6 er enkel at betjene. Der skal ikke den højere videnskab til at finde betjeningsgrebene, og det er klart en fordel, hvis man f.eks. vil ændre på klimaet i bilen (2-zone klimaanlæg er naturligvis standard), at man ikke først skal ind i en tablet-menu, som visse andre producenter er begyndt at lancere. Berørings-skærmen i centerkonsollen er velfungerende og let læselig, og navigationsanlægget viser som os bekendt det eneste fastmonterede anlæg i en bil også den satellit-målte hastighed.

 

GPS-måling

Vi anvender normalt en ekstern Garmin navigator til bl.a. det formål, fordi usikkerheden i hastighedsmålingen er tæt ved nul, når der måles på GPS-satelitter. Det medfører så, at der er uoverensstemmelse mellem bilens normale speedometer, der har nogle procents fejlvisning som altid i biler, og navigationsanlæggets visning. Pudsigt, men det kan vi kun betragte som en fordel.

 

Automatgearet er velfungerende, det skifter præcist og hurtigt og byder på stor kørselskomfort, men er måske ikke det rette valgt, hvis man vil spare på brændstoffet. Brændstoføkonomien med dieselmotoren, som i øvrigt findes både i en 150-hestes og en 175-hestes udgave, og som er ens uanset variant, er 3 km/l ringere med automatgear. Det findes da i Danmark også kun til modellen med den kraftige dieselmotor.

 

Pæn brændstoføkonomi

I praksis kørte vi 16-17 km/l (det officielle tal er 20,8), men kørslen var også præget af meget trafik, mange hastighedsændringer og hurtig kørsel, når muligheden var der. Det var imponerende at konstatere, at ved konstant 160 km/t kørte man omkring 15 km/l, inklusiv sidevind, aircondition – og automatgear.

 

Dieselmotoren er et perfekt udtryk for Mazda’s såkaldte SKYACTIV tankegang, som vi tidligere har beskrevet. I princippet er motoren konventionel, men optimeret i enhver sammenhæng. Anvendelsen af bi-turboprincippet giver en kolossal smidighed og den er trækvillig ved ethvert omdrejningstal.

 

Den samarbejder perfekt med automatgearet og har en klar betydning for den bløde men endda direkte respons, når man træder på speederen. Der kan skiftes sekventielt – men i praksis afprøvede vi det blot for at gøre det. Siden lod vi Mazda’ 6’eren klare skiftet, når den mente, at det skulle ske – og vi var aldrig uenige.

Mazda 6 i Motorradioen


Læs også: Mazda6 Sedan 2,0 Vision >>>



Model:

Mazda6 Sedan SKYACTIV-D 2,2 Biturbo Optimum aut.

Listepris:

Kr. 505.000

Motor og transmission:

4 cyl. BiTurbo-dieselmotor 2,2 l. 175 hk. 420 Nm/2000 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 216 km/t/ 20,8 km/l /127 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

489 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 19” alufælge. Bi-Xenon med aktivt kurvelys. Smart City Brake. Rear Vehicle Monitoring. Lande Departure Warning. Aut. fjernlys styring. Hillholder. Nøglefri betjening. Dæktryksmåler. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. El-forsæder. Læderkabine. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. Bluetooth, AUX etc.. P-sensorer for og bag. Bose audioanlæg. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt