- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda6 2,0 HB Premium

Smart, sporty, tids- og prisrigtig


Tekst: Søren Clauding – maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Mazda præsenterede den nye faceliftede udgave af den luksuøse mellemklassebil, Mazda6, var det til stort set uændrede priser. En fornuftig beslutning i en tid, hvor priser for bilkøberne har en større betydning end for få år siden. Derfor kan man købe en Mazda6 HB med 155-hestes 2-liters benzinmotor og Premium udstyr til blot 322.500 kroner. Det er en rigtig god pris.

 

Vi har tidligere prøvekørt Mazda6 i den hidtidige generation med en 147 hestes benzinmotor. Og allerede dér ser vi en af forskellene: Den faceliftede version har fået flere heste. En anden forskel er en tilrettet front, nogle få visuelle tilretninger og nogle justeringer af undervogn og styring. Da forskellene er få, kan konklusionerne fra den tidligere model stort set overføres til den nye.



Forbedringer

Når det så er sagt, er faceliftet, som altså også rækker ned under lakken på den fortsat ret smarte og luksuøse mellemklassebil, alt sammen forbedringer. Man KAN mærke forskel i styringen, man KAN mærke forskel i køreegenskaberne og selvfølgelig også i motorkraften.

Så der ER tale om en forbedret bil, selvom man måske skal være specialist for at kunne mærke detailændringerne.

 

Det er imidlertid ikke så interessant, om man bevidst kan mærke dem. For når de er der, har man gavn af dem. Ikke mindst hvad angår det visuelle udtryk. Mazda6 er fortsat en af de smarteste mellemklassebiler på markedet. Den er iøjefaldende, sporty, tidsrigtig – og som nævnt ovenfor også prisrigtig.

 

Affjedringen

Man bør dog som bilkøber lige forholde sig til fælgstørrelsen. For med 17” alufælge bliver køreoplevelsen mere fast, hård, vil nogen måske sige, end med de 16” fælge, som standardudgaven med mindre udstyr er forsynet med. Med 17” fælgene forplantes små ujævnheder op igennem hjulophængene og det er ikke helt så komfortabelt. I øvrigt styrer Mazda6 utrolig godt, hvilket givet vis hænger sammen med de dobbelte wishbone hjulophæng ude fortil.

 

Den prøvekørte model havde tophængslet bagklap. Det giver en anelse mindre bagageplads end man finder i sedan-udgaven, målt i liter. Men fordi bagklappen er så stor, er anvendeligheden langt større i Hatch Back udgaven. Smarte finesser er udløsergrebet for bagsædernes ryglæn, som er anbragt lige indenfor i bagagerummet, så ryglænene kan lægges ned på et øjeblik.


 


 

Indeni

Bagsædepladsen i Mazda6 er udmærket – ok, bilen er også stor. Men der er en tendens hos mange bilproducenter til, at selvom de bygger biler med store ydre dimensioner, er der simpelthen for ringe benplads på bagsædet. Det gælder ikke Mazda6 – og benpladsen er ikke opnået ved at lave hulrum i forsædets ryglæn.


 


Instrumentpanelet er mindst ligeså smart og dynamisk som den udvendige linjeføring. Om det så er specielt rengøringsvenligt med skarpe kanter, der angiver formen, er mere tvivlsomt.

 


Model:

Mazda6 2,0 Hatch Back Premium

Listepris:

Kr. 322.500

Motor:

4 cyl. 2 l. benzinmotor. 155 hk – 193 Nm ved 4500 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,4 sek/211 km/t/

14,5 km/l /161 g/km

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

519 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt