- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda6 2,0 Advance

Mål med forventningerne


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er gode grunde til, at have store forventninger til det første møde med førersædet i den nye Mazda6. Der er tale om en helt igennem ny bil, en videreførelse af det efterhånden veletablerede dynamiske Mazda6 image og et gennemført design, der får forgængerne til at ligne veteranbiler.

 

Heldigvis har Mazda under det smarte ydre fastholdt princippet fra den hidtidige undervogn med dobbelte wishbones fortil og multilink baghjulsophæng. Men man har valgt en opsætning af undervognen, der bringer køre oplevelsen meget tæt på europæiske konkurrenter. Små ujævnheder mærkes som stik op igennem ophængene og større ujævnheder opleves stort set ikke. Det giver en meget glidende og komfortabel kørsel – uden at styrepræcisionen og kurveegenskaberne påvirkes.

 

Skarp og elegant

Det vigtigste er imidlertid, at køreoplevelsen står mål med forventningerne for det nye skarpe og i virkeligheden ret enkle og utrolig elegante design skaber naturlige forventninger.



Aerodynamikken er ført ud i hver eneste detalje – eksempelvis er der monteret ekstra gummi spoilere under den store front-bumber til at feje luftstrømmene ud omkring hjulene, uden at man er helt prisgivet, når næsen skal ind oven en kantsten. Og en detalje som den næsten usynlige knap, som man kan udløse bagagerumslåsen med (udover at benytte fjernbetjeningen på nøglen), er indbygget i det højt siddende bremselys i bagklappen.

 

Det er elegant og enkelt men også én af de få anker, vi har over betjeningen. Man skal nemlig have fingrene ind under bagagerumsklappen, når den skal åbnes. Det er fint nok, hvis man har gode fingerkræfter – men det skal man så også have!

 

Kæmpe bagagerum

Når klappen er slået op, åbenbarer der sig et kæmpe bagagerum på over 500 regulære liter. Under bagagerumsgulvet er der plads til reservehjul, men den prøvekørte Advance udgave leveres med lappekit. Bagagerumsklappen er hængslet på sideskærmene så den fulde kapacitet er forbeholdt bagagen.


 


Bagsædepladsen er fin – men bilen er 4,76 meter lang, så det burde den også være.

 

Pænt og moderne

Bag rattet er tingene lidt mere kedelige end de udvendige linjer stiller forhåbninger om. Interiøret er bestemt pænt og moderne, det er også funktionelt – meget endda – men hvor de ydre linjer får hjertet til at banke, falder det til ro igen bag rattet. Det måske ret beset meget godt!

 

2-liters benzin motoren er helt på niveau med design og forventninger. 147 heste – men vigtigere, en bred momentkurve – gør kørslen overbevisende og afslappet. Man får

 


 

 heller ikke stress af at tanke op, ikke pga. af Mazda’en i hvert fald, for den kører 14,3 kilometer på en liter 95 oktan, hvis man ikke spræller for meget med højrefoden. Uden at have prøvet dieseludgaven (med mindre effekt) vil 6’eren med 147 hk benzinmotoren formentlig være det bedste køb. Ikke mindst fordi prisen på ”Advance” er rigtig fornuftig: 316.000 kroner. Og vil man spare yderligere, kan Mazda6 også leveres med en 120-hestes 1,8’er og lidt neddroslet udstyr til 293.000 kroner.



 

Udstyret

Udstyret i Advance modellen skal man dog ikke gå uden om, hvis man ikke er nødt til det, for det er en del af forventningen og dermed også af oplevelsen.

 

17” alufælge bidrager til køreoplevelsen – men bestemt også til synsoplevelsen. 4 airbags og airbaggardiner for og bag står for en del af sikkerheden, Isofix gør, at man kan passe på børnene, 2-zone klimaanlæg, at man kan få den temperaturfordeling i kabinen som man ønsker, multijusterbart rat og ratbetjening af klimaanlæg, audioanlæg og tripcomputer samt meget meget mere gør udstyret værd at betale penge for.

 


Model:

Mazda6 2,0 Advance

Listepris:

Kr. 316.026

Motor:

4 cyl. 2 l. benzinmotor. 147 hk – 184 Nm ved 4000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,9 sek/214 km/t/

14,3 km/l /166 g/km

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

519 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt