Der er gode grunde til, at have store forventninger
til det første møde med førersædet i den nye Mazda6.
Der er tale om en helt igennem ny bil, en
videreførelse af det efterhånden veletablerede
dynamiske Mazda6 image og et gennemført design, der
får forgængerne til at ligne veteranbiler.
Heldigvis har Mazda under det smarte ydre fastholdt
princippet fra den hidtidige undervogn med dobbelte
wishbones fortil og multilink baghjulsophæng. Men
man har valgt en opsætning af undervognen, der
bringer køre oplevelsen meget tæt på europæiske
konkurrenter. Små ujævnheder mærkes som stik op
igennem ophængene og større ujævnheder opleves stort
set ikke. Det giver en meget glidende og komfortabel
kørsel – uden at styrepræcisionen og
kurveegenskaberne påvirkes.
Skarp og elegant
Det vigtigste er imidlertid, at køreoplevelsen står
mål med forventningerne for det nye skarpe og i
virkeligheden ret enkle og utrolig elegante design
skaber naturlige forventninger.
Aerodynamikken er ført ud i hver eneste detalje –
eksempelvis er der monteret ekstra gummi spoilere
under den store front-bumber til at feje
luftstrømmene ud omkring hjulene, uden at man er
helt prisgivet, når næsen skal ind oven en kantsten.
Og en detalje som den næsten usynlige knap, som man
kan udløse bagagerumslåsen med (udover at benytte
fjernbetjeningen på nøglen), er indbygget i det højt
siddende bremselys i bagklappen.
Det er elegant og enkelt men også én af de få anker,
vi har over betjeningen. Man skal nemlig have
fingrene ind under bagagerumsklappen, når den skal
åbnes. Det er fint nok, hvis man har gode
fingerkræfter – men det skal man så også have!
Kæmpe bagagerum
Når klappen er slået op, åbenbarer der sig et kæmpe
bagagerum på over 500 regulære liter. Under
bagagerumsgulvet er der plads til reservehjul, men
den prøvekørte Advance udgave leveres med lappekit.
Bagagerumsklappen er hængslet på sideskærmene så den
fulde kapacitet er forbeholdt bagagen.
Bagsædepladsen er fin – men bilen er 4,76 meter
lang, så det burde den også være.
Pænt og moderne
Bag rattet er tingene lidt mere kedelige end de
udvendige linjer stiller forhåbninger om. Interiøret
er bestemt pænt og moderne, det er også funktionelt
– meget endda – men hvor de ydre linjer får hjertet
til at banke, falder det til ro igen bag rattet. Det
måske ret beset meget godt!
2-liters benzin motoren er helt på niveau med design
og forventninger. 147 heste – men vigtigere, en bred
momentkurve – gør kørslen overbevisende og
afslappet. Man får
|