| 
							
							Der er gode grunde til, at have store forventninger 
							til det første møde med førersædet i den nye Mazda6. 
							Der er tale om en helt igennem ny bil, en 
							videreførelse af det efterhånden veletablerede 
							dynamiske Mazda6 image og et gennemført design, der 
							får forgængerne til at ligne veteranbiler. 
							  
							
							Heldigvis har Mazda under det smarte ydre fastholdt 
							princippet fra den hidtidige undervogn med dobbelte 
							wishbones fortil og multilink baghjulsophæng. Men 
							man har valgt en opsætning af undervognen, der 
							bringer køre oplevelsen meget tæt på europæiske 
							konkurrenter. Små ujævnheder mærkes som stik op 
							igennem ophængene og større ujævnheder opleves stort 
							set ikke. Det giver en meget glidende og komfortabel 
							kørsel – uden at styrepræcisionen og 
							kurveegenskaberne påvirkes. 
							  
							
							
							Skarp og elegant 
							
							Det vigtigste er imidlertid, at køreoplevelsen står 
							mål med forventningerne for det nye skarpe og i 
							virkeligheden ret enkle og utrolig elegante design
							skaber naturlige forventninger. 
 
							 
 
							
							Aerodynamikken er ført ud i hver eneste detalje – 
							eksempelvis er der monteret ekstra gummi spoilere 
							under den store front-bumber til at feje 
							luftstrømmene ud omkring hjulene, uden at man er 
							helt prisgivet, når næsen skal ind oven en kantsten. 
							Og en detalje som den næsten usynlige knap, som man 
							kan udløse bagagerumslåsen med (udover at benytte 
							fjernbetjeningen på nøglen), er indbygget i det højt 
							siddende bremselys i bagklappen. 
							  
							
							Det er elegant og enkelt men også én af de få anker, 
							vi har over betjeningen. Man skal nemlig have 
							fingrene ind under bagagerumsklappen, når den skal 
							åbnes. Det er fint nok, hvis man har gode 
							fingerkræfter – men det skal man så også have! 
							  
							
							
							Kæmpe bagagerum 
							
							Når klappen er slået op, åbenbarer der sig et kæmpe 
							bagagerum på over 500 regulære liter. Under 
							bagagerumsgulvet er der plads til reservehjul, men 
							den prøvekørte Advance udgave leveres med lappekit. 
							Bagagerumsklappen er hængslet på sideskærmene så den 
							fulde kapacitet er forbeholdt bagagen. 
 
							   
							 
 
							
							Bagsædepladsen er fin – men bilen er 4,76 meter 
							lang, så det burde den også være. 
							  
							
							
							Pænt og moderne 
							
							Bag rattet er tingene lidt mere kedelige end de 
							udvendige linjer stiller forhåbninger om. Interiøret 
							er bestemt pænt og moderne, det er også funktionelt 
							– meget endda – men hvor de ydre linjer får hjertet 
							til at banke, falder det til ro igen bag rattet. Det 
							måske ret beset meget godt!   
							
							2-liters benzin motoren er helt på niveau med design 
							og forventninger. 147 heste – men vigtigere, en bred 
							momentkurve – gør kørslen overbevisende og 
							afslappet. Man får 
							 |