- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Mazda5 2,0 Touring DE 143 hk


Alsidig multibil


Af Søren Clauding - juli 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ser den ikke ud af noget revolutionerende. Men går man under huden på Mazda5, opdager man hurtigt, at hér har designerne tænkt sig om.

 

Et indledende eksempel: bagklappen ser ud som om den ikke slår tilstrækkelig højt op. Men det er fordi Mazda har gjort det muligt for bilister, der ikke nødvendigvis rager 1,8 meter op i luften at håndtere den. Hvis ”os lange” skal til, puffer vi bare lidt ekstra til bagklappen og så går vores hoveder også fri.

 

Detaljernes bil

Den slags detaljer gennemsyrer Mazda5. Bilen er en såkaldt kompakt multibil – dem er der en del af på markedet efterhånden. Men hér er der altså tale om en detaljernes bil. Som f.eks. bagsædernes alsidighed:

 

Når de ligger plant, ligger de virkelig, så man har et plant varerum. Når de er foldet op (individuelt, naturligvis), kan man vælge mellem at folde et midterarrangement op bestående af en lille kurv og et par praktiske kop/flaskeholdere. Eller alternativt et midtersæde, så man kan være tre på bagsædet.

 

Syv sæder

Altså det midterste bagsæde. For Mazda5 har to ekstra bagsæder, helt bagtil. Der er ikke oceaner af plads deromme, men man kan godt være 7 personer i bilen i en snæver vending. Og de ligger så også helt plant, når man ikke skal bruge dem.

 

Når alle syv siddepladser er i brug er bagagepladsen beskeden. Men så snart man er nede på seks, er der rigtig god bagageplads og den vokser naturligvis efterhånden som sæderne foldes væk. I øvrigt er alle sæderne usædvanlig lette at betjene – også hældningen på bagsæderyglænene, der kan justeres som var det forsæderne, det handlede om.

 

Skydedøre

Det hele har man god adgang til, ikke bare gennem bagklappen, men også gennem de store side-skydedøre.

 

Touring versionen, som vi har prøvet, har tonede ruder bagtil, som både reducerer solens varme stråler men også hindrer nysgerrigt indkik. Førersædet har justerbar lændestøtte, elruderne kan lukkes fra fjernbetjeningen og forsæderne har fly-bord bagpå. Tagræling er hér også standard.

 

Og så havde den prøvekørte udgave Mazda’s nye 143-hestes dieselmotor. En dejlig og kraftig, men lidt rå maskine, som er forbavsende stilfærdig i Mazda5 versionen modsat Mazda6-udgaven med samme kraftværk (læs her>>>). Brændstofforbruget på mellem 15 og 16 km/l er pænt, effekt og bilstørrelse taget i betragtning. En del af hemmeligheden er det sjette gear.

 

Fast og præcis

Køreegenskaberne er faste og præcise. Lidt for faste, når vejen er ujævn men perfekte, når asfalten er plan.

 

Sikkerheden er helt i top: justerbare nakkestøtter på alle syv siddepladser og fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

 

Prisen for Mazda5 i Touring udgaven med 143-hestes dieselmotoren er små 375.000 kroner. Men man kan også købe en Mazda5 for blot 270.000. Sidstnævnte pris er rigtig god, for hér får man meget bil for pengene. Til gengæld er de 100.000 kroner oven i måske lige i overkanten – på den anden side er prisen ikke meget forskellig fra f.eks. den tilsvarende Toyota Corolla Verso.

Højtgående bagklap og store sidedøre gør 5'eren let at betjene.

 

De bageste siddepladser kan foldes helt væk, når der ikke er brug for dem.

 

Midtersædet på midterste sæderække er gemt væk under venstre sæde.

 

Hér er midterste sæde udskiftet med et praktisk arrangement bestående af opbevaringsnet og kopholdere. Når boksen er i brug er der ekstra plads under højre bagsæde.

 

Når bagsæderne er slået ned har man et helt plant bagagerumsgulv.


 

Model:

Mazda 5 Touring 2,0 DE/143 hk

Pris:

Kr. 371.754

Motor:

4 cyl. 2 l. turbodiesel common-rail. 143 hk – 360 Nm ved 2000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,4 sek/197 km/t/

15,9 km/l

Længde:

4,51 m

Bagagerum:

112 (7 sæder), 426 (5 sæder), 857 (2 sæder) liter.

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags og airbaggardiner i hele vognlængden. Multijusterbart rat. Automatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås med lukning af sideruder. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Tagræling.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt