Umiddelbart ser den ikke ud af noget
revolutionerende. Men går man under huden på Mazda5,
opdager man hurtigt, at hér har designerne tænkt sig
om.
Et indledende eksempel: bagklappen ser ud som om den
ikke slår tilstrækkelig højt op. Men det er fordi
Mazda har gjort det muligt for bilister, der ikke
nødvendigvis rager 1,8 meter op i luften at håndtere
den. Hvis ”os lange” skal til, puffer vi bare lidt
ekstra til bagklappen og så går vores hoveder også
fri.
Detaljernes bil
Den slags detaljer gennemsyrer Mazda5. Bilen er en
såkaldt kompakt multibil – dem er der en del af på
markedet efterhånden. Men hér er der altså tale om
en detaljernes bil. Som f.eks. bagsædernes
alsidighed:
Når de ligger plant, ligger de virkelig, så man har
et plant varerum. Når de er foldet op (individuelt,
naturligvis), kan man vælge mellem at folde et
midterarrangement op bestående af en lille kurv og
et par praktiske kop/flaskeholdere. Eller
alternativt et midtersæde, så man kan være tre på
bagsædet.
Syv sæder
Altså det midterste bagsæde. For Mazda5 har to
ekstra bagsæder, helt bagtil. Der er ikke oceaner af
plads deromme, men man kan godt være 7 personer i
bilen i en snæver vending. Og de ligger så også helt
plant, når man ikke skal bruge dem.
Når alle syv siddepladser er i brug er bagagepladsen
beskeden. Men så snart man er nede på seks, er der
rigtig god bagageplads og den vokser naturligvis
efterhånden som sæderne foldes væk. I øvrigt er alle
sæderne usædvanlig lette at betjene – også
hældningen på bagsæderyglænene, der kan justeres som
var det forsæderne, det handlede om.
Skydedøre
Det hele har man god adgang til, ikke bare gennem
bagklappen, men også gennem de store side-skydedøre.
Touring versionen, som vi har prøvet, har tonede
ruder bagtil, som både reducerer solens varme
stråler men også hindrer nysgerrigt indkik.
Førersædet har justerbar lændestøtte, elruderne kan
lukkes fra fjernbetjeningen og forsæderne har
fly-bord bagpå. Tagræling er hér også standard.
Og så havde den prøvekørte udgave Mazda’s nye
143-hestes dieselmotor. En dejlig og kraftig, men
lidt rå maskine, som er forbavsende stilfærdig i
Mazda5 versionen modsat Mazda6-udgaven med samme
kraftværk (læs
her>>>). Brændstofforbruget på mellem 15 og 16
km/l er pænt, effekt og bilstørrelse taget i
betragtning. En del af hemmeligheden er det sjette
gear.
Fast og præcis
Køreegenskaberne er faste og præcise. Lidt for
faste, når vejen er ujævn men perfekte, når asfalten
er plan.
Sikkerheden er helt i top: justerbare nakkestøtter
på alle syv siddepladser og fem stjerner i EuroNCAP
crashtesten.
Prisen for Mazda5 i Touring udgaven med 143-hestes
dieselmotoren er små 375.000 kroner. Men man kan
også købe en Mazda5 for blot 270.000. Sidstnævnte
pris er rigtig god, for hér får man meget bil for
pengene. Til gengæld er de 100.000 kroner oven i
måske lige i overkanten – på den anden side er
prisen ikke meget forskellig fra f.eks. den
tilsvarende Toyota Corolla Verso.
|