Det er sagt før men det skal siges igen: Mazda laver
nogle af verdens bedste biler, hvad angår deres
kvalitet og pålidelighed. Og de er både smarte og
gennemførte. Se bare den nye Mazda5…
Mazda5 er en kompakt mellemklasse multibil. Den kan
i princippet det samme som konkurrenterne, men det
meste kan den på en meget enklere måde.
En central ting ved en multibil er, at den kan
omformes til mange forskellige brugsformål. Men det
er ofte en tung og kompliceret opgave, hvor sæderne
skal afmonteres eller er tunge at håndtere eller
ikke passer ordentlig ind i den forvandlede kabine.
Det gælder ikke Mazda5.
Let og hurtig
7
sæder følger med. Midterste sæderække foldes væk ved
simpelthen at vippe sædehynderne fremad – det er
hverken tungt eller besværligt – folde
midterarmlænet ned i venstre sæde – og siden at
trække i en strop under ryglænet (der er én under
hvert ryglæn), som da helt af sig selv smutter ned
og derpå ligger helt i plan med bagagerummets bund.
Der skal ikke bruges så meget som et milligram
kræfter.
Ligeså enkelt fungerer de to bageste sæder, der
optræder individuelt og giver rimelig god
siddekomfort. Gennem bagagerummet griber man fat i
en strop i hvert af de to sæder og på et sekund er
de foldet ned – selvsagt også i plan med
bagagerumsgulvet og så har man en varevogn.
Forbilledligt
Ligeså enkelt er det at omdanne 5’eren til
persontransport igen – ingen kraftanstrengelser og
det er en vigtig faktor, for man skal ikke først
tage sig sammen til at ændre kabineindretningen,
fordi det er en uoverskuelig opgave. Man gør det
bare og det må være et forbillede for enhver
multibil.
Den seneste generation af Mazda5 er visuelt strammet
op og det tæller på plussiden. Det samme gør 5’erens
køreegenskaber. Mazda har valgt en fast ”europæisk”
affjedring. Den er ikke ukomfortabel men fast –
hvilket er en fordel, når man skal hurtigt gennem
kurverne. Det højere tyngdepunkt – sammenlignet med
en traditionel personbil – skaber krængning og det
modvirkes gennem den faste affjedring.
Zoom-zoom på en anden måde
Den prøvekørte model havde tilnavnet ”Sport”, men
der er nu ikke så meget sport over den, måske fordi
man forventer, at Mazda er sportslig som
udgangspunkt – ikke mindst på grundlag af deres
zoom-zoom begreb, der signalerer høj grad af
køredynamik. Mazda5 er formentlig den mindst
sportslige af Mazda-modellerne (måske lige på nær
Mazda2, men den er sportslig på sin egen lilleput
måde) så zoom-zoom begrebet får hér en anden
betydning – det svarer nemlig stort set til lyden af
de elektriske |