- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest. Mazda5 2,0 Sport

Gennemført multibil


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sagt før men det skal siges igen: Mazda laver nogle af verdens bedste biler, hvad angår deres kvalitet og pålidelighed. Og de er både smarte og gennemførte. Se bare den nye Mazda5…

 

Mazda5 er en kompakt mellemklasse multibil. Den kan i princippet det samme som konkurrenterne, men det meste kan den på en meget enklere måde.

 

En central ting ved en multibil er, at den kan omformes til mange forskellige brugsformål. Men det er ofte en tung og kompliceret opgave, hvor sæderne skal afmonteres eller er tunge at håndtere eller ikke passer ordentlig ind i den forvandlede kabine. Det gælder ikke Mazda5.

 

Let og hurtig

7 sæder følger med. Midterste sæderække foldes væk ved simpelthen at vippe sædehynderne fremad – det er hverken tungt eller besværligt – folde midterarmlænet ned i venstre sæde – og siden at trække i en strop under ryglænet (der er én under hvert ryglæn), som da helt af sig selv smutter ned og derpå ligger helt i plan med bagagerummets bund. Der skal ikke bruges så meget som et milligram kræfter.

 

Ligeså enkelt fungerer de to bageste sæder, der optræder individuelt og giver rimelig god siddekomfort. Gennem bagagerummet griber man fat i en strop i hvert af de to sæder og på et sekund er de foldet ned – selvsagt også i plan med bagagerumsgulvet og så har man en varevogn.


 

 


 

Forbilledligt

Ligeså enkelt er det at omdanne 5’eren til persontransport igen – ingen kraftanstrengelser og det er en vigtig faktor, for man skal ikke først tage sig sammen til at ændre kabineindretningen, fordi det er en uoverskuelig opgave. Man gør det bare og det må være et forbillede for enhver multibil.

 

Den seneste generation af Mazda5 er visuelt strammet op og det tæller på plussiden. Det samme gør 5’erens køreegenskaber. Mazda har valgt en fast ”europæisk” affjedring. Den er ikke ukomfortabel men fast – hvilket er en fordel, når man skal hurtigt gennem kurverne. Det højere tyngdepunkt – sammenlignet med en traditionel personbil – skaber krængning og det modvirkes gennem den faste affjedring.

 

Zoom-zoom på en anden måde

Den prøvekørte model havde tilnavnet ”Sport”, men der er nu ikke så meget sport over den, måske fordi man forventer, at Mazda er sportslig som udgangspunkt –  ikke mindst på grundlag af deres zoom-zoom begreb, der signalerer høj grad af køredynamik. Mazda5 er formentlig den mindst sportslige af Mazda-modellerne (måske lige på nær Mazda2, men den er sportslig på sin egen lilleput måde) så zoom-zoom begrebet får hér en anden betydning – det svarer nemlig stort set til lyden af de elektriske

 


skydedøre, som åbnes ved et tryk på fjernbetjeningen. En super løsning som godt nok er ekstraudstyr – men til kun 11.500 kroner er det udstyr, man ikke bør fravælge.

 

Benzinmotoren vinder

Mazda5 har vi tidligere prøvet med dieselmotor (læs hér>>>). Da er listeprisen nu 384.000 kroner i Sports-beklædning. Dieselmotoren yder 143 hestekræfter – altså stort set det samme som den 146-hestes benzin’er, der var i den variant, vi nu har prøvet.

 

Med Mazda’s nye dieselmotor kører Mazda5 16,4 km/l, på benzin når man 12,7 kilometer på en liter. Men benzinmodellen er 50.000 kroner billigere i anskaffelse, den koster 500 kroner mindre om året i ejerafgift og udleder kun 25 g CO2 mere pr. kilometer. Med de nuværende ens priser på benzin og diesel taler det alt sammen for benzin frem for diesel. Da benzinmotoren både er lydsvag, vibrationssvag og civiliseret er den at anbefale, med mindre man virkelig kører mange kilometer hvert år. Desuden accelererer benzinudgaven hurtigere og topfarten er stort set den samme.


Benzinmotoren


Model:

Mazda 5 Sport 2,0

Listepris:

Kr. 334.523

Motor:

4 cyl. 2 l. benzinmotor. 146 hk – 185 Nm ved 4000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,2 sek/194 km/t/

12,7 km/l/ 187 g/km

Længde:

4,51 m

Bagagerum:

112 (7 sæder), 426 (5 sæder), 857 (2 sæder) liter.

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags og airbaggardiner i hele vognlængden. Multijusterbart rat. Automatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås med lukning af sideruder. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Tagræling.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt