En overraskende effekt ved Mazda 5 med den nye 1,6
liters common-rail dieselmotor er, at den kildrer en
under fødderne. Men ellers er der tale om en
særdeles velkørende stor 7-personers multibil med
god brændstoføkonomi og en fornuftig
anskaffelsespris.
Vi har tidligere prøvet den nye Mazda 5, inden den
kom på markedet, men det var kun et begrænset
kilometerantal og alene med de to benzinmotorer, der
indgår i modelprogrammet (læs
mere hér>>>). Nu er bilen i mellemtiden kommet
på markedet og motorprogrammet suppleret med en
økonomisk dieselmotor og så var tiden inde til en
længere testtur.
Højt moment ved lave omdrejninger
Dieselmotoren yder nemlig kun 115 hestekræfter. Og
selvom det maksimale drejningsmoment nås allerede
ved 1750 motoromdrejninger/minut og derfor giver det
berømte dieselpuf i ryggen ved lav fart, er
fartpræstationerne beskedne. 0-100 km/t på 13,7
sekunder og 180 km/t på toppen gør på ingen måde
Mazda 5 til en racerbil og de fine dynamiske
køreegenskaber har svært ved at komme til deres ret
ved.
Med mindre man lige præcis sender den af sted på en
langtur, hvor fartændringer ikke er det dominerende
trafikbillede. Hér kommer den til sin ret. Gennem
hurtige glidende sving oplever man køreglæde som i
en almindelig flad personbil, ved motorvejsfart er
den yderst stabil – også ved 180 km/t, afprøvede vi
på et par tyske autobahns. Ringe sidevindsfølsomhed
og en god præcis elektrohydraulisk servostyring.
Brændstoføkonomien er flot: officielt 19,2 km/l – et
tal, der næsten kan opnås i praksis, hvis man er
forsigtig med højrefoden. Kørekomforten er udmærket
omend ikke uden anmærkninger.
Vibrationerne forplantes
For det første er dieselmotoren ikke lydløs. For det
andet forplantes vibrationerne – selvom
kompressionsforholdet blot er 1:16 – gennem
hjulophæng og vognbund ved omdrejningstal på mellem
2000 og 2500 omdr./min. Det giver den førnævnte
kildrende fornemmelse i fødderne og
mærkes
også gennem rattet. Det har dog mest betydning,
fordi Mazda 5 1,6 DE i sjette gear netop befinder
sig ved dansk motorvejsfart ved de nævnte
omdrejningstal. For det tredje protesterer
gearskiftet ofte, når man skal sætte i 1. gear, og
bakgearet skal tages præcist og bestemt og der skal
bruges en del armkræfter. Om det alene skyldes at
bilen ikke havde mange kilometer på bagen skal være
usagt.
Når bilen i øvrigt benyttes i hverdagen, er det
svært at sætte en finger på den.
Trods stor rummelighed og et elegant aerodynamisk
udseende (to elementer der sjældent går hånd i hånd,
men det håndterer Mazda godt ned den nye 5’er) er
bilen kun 4,59 meter lang. Goder oversigtsforhold og
godt udsyn bagud gør bykørsel og parkering let og
alle de funktionelle løsninger er så legende lette i
brug, at man virkelig benytter sig af dem, når
behovet er der.
Forbilledlig bagsædeplads
Bagsædepladsen er forbilledlig. Det samme er
indstigningsforholdene i kraft af to forholdsvis let
glidende skydedøre. Flybordene, der er monteret bag
på forsæderne er stabile og næsten vandrette (ellers
ofte et problem på MPV’er), sidekomforten er god og
det midterste armlæn kan dels klappes væk, dels
erstattes af et lille ”paknet”, hvor man kan have
småting liggende, uden at de rutcher væk, kombineret
med kopholder osv, eller man kan have en taske
stående mellem sæderne.
Skal rummet bag forsæderne benyttes som bagagerum,
foldes det hele sammen og man disponerer over 780
liter plads (men det kan umuligt være målt til
loftet, målt til loftet må pladsen være langt
større) med plan bund. Bagagepladsen bag den bageste
sæderække er dog blot 158 liter.
Let betjening
De to bageste siddepladser er ikke velegnede til
voksne – men kombineres kabineindretningen, så man
f.eks. benytter to midtersæder og to bagsæder, kan
vokse bagsædepassagerer placere benene anderledes.
De to bagsæder foldes op ved blot at trække i en
strop – hele sædearrangementet kan betjenes med bare
én hånd, Under bagagerumsbunden findes en bakke til
småting og minsandten om der ikke også medfølger et
nødreservehjul. Tak for det!
Udstyret i den prøvekørte Advance udstyrsvariant er
godt. Men allerede i standardversionen er
udstyrsniveauet højt og inkluderer bl.a. el-ruder
både for og bag, armlæn på forsæderne, sædevarme,
AUX-tilslutning og gardinairbags ved både for- og
midtersæder.
Mazda 5 1,6 DE Advance er den billigste
udstyrsvariant med dieselmotor. Den findes også i en
basis udgave med 115 hestes benzinmotor til blot
275.000 kroner. Begge priser er ganske attraktive. I
øvrigt er prisforskellen på Advance, Premium og
Sport ikke stor og fordelen ved et højere udstyr
værd at overveje.
|