- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda3 Hatchback 2,2 Optimum Skyactiv D

Vellykket dieselbil


Af Søren Clauding – februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi den nye Mazda3 med 165 benzinheste under motorhjelmen (læs prøvekørsel af Mazda3 2,0 Skyactiv G hér >>>). Da modellen desuden findes med en 150-hestes diesel, der giver nogenlunde samme fartpræstationer, var det nærliggende, at gå lidt under huden også på den, for at fastslå, hvorfor en dieselbil kunne være et godt alternativ.

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Spanien var det nemlig indtrykket, at den havde mere komfortable køreegenskaber end benzinbilen (læs de første internationale prøvekørsler hér >>>).

 

Der var imidlertid et par markante forskelle: Benzinbilen for nylig havde 16” alufælge – det var mindre hjul end vi havde kørt i Spanien, og de havde en god indflydelse ikke mindst på affjedringskomforten. Og så havde den 165 hestekræfter.

 

2,2-liters dieselen

Mazdas 2,2 liters dieselmotor er en fin maskine. Den er vibrations- og støjsvag, den giver et godt moment, om end det er parret med et meget lineært accelerationsforløb som indebærer, at der ikke er så markant et turbo-tryk, når momentkurven topper. Og den er også økonomisk.



Men fordi 165-hestes benzinmotoren er lidt tungere end de mindre benzinmotorer og dermed nærmer sig dieselmotoren, men især fordi den har så god en trækkraft, vipper køreoplevelsen mere over til benzinbilen. Da den prøvekørte dieselversion desuden var udrustet med top-udstyret ”Optimum”, som inkluderer de førnævnte 18” fælge, kommer affjedringskomforten på prøve – det gør benzin-varianten med 16” alufælge til den mest komfortable af de to.

 

Optimeret undervogn

Når det så er sagt, skal det understreges at forskellen ikke er så stor, som man sædvanligvis oplever hos mange af konkurrenterne. Det skyldes givet vis, at Mazda teknikkerne har arbejdet med balancen i bilen og optimeret undervognsindstillingen, og dermed er det i virkeligheden meget svært at vælge den ene variant fremfor den anden, alene på grundlag af køreegenskaberne.

 

Hvad økonomien angår, er der så stor forskel på brændstofforbruget, at diesel meget nemt kan blive en fordel, selvom man ikke har et meget stort kørselsbehov. Ejerafgiften er 1140 kroner om året højere på dieselvarianten og den kører 24,4 km/l kontra 17,2. Ved landevejskørsel er tallene 27,8 versus 20,8 km/l. Men så må dieselbilen også trække 200 kg mere (1500 kg) end benzin’eren. Det kan for mange købere være udslagsgivende. Merprisen for diesel er 30.000 kroner. Det skal naturligvis også medregnes.

 

Intet entydigt valg

Konklusion: Det er svært at pege på en afgørende faktor, der gør valget af den ene variant mere indlysende end valget af den anden. Omvendt er det også svært at retfærdiggøre merprisen for dieselbilen, med mindre man har et reelt behov for lige præcis de egenskaber som netop dieselbilen byder på, altså større anhængervægt, bedre brændstoføkonomi og 18” fælge med bedre absorption af ujævnhederne i kraft af den tungere motor.

 

Til gengæld falder det let, at betale 30.000 kroner mere for det udstyr, der følger med i Optimum-pakken sammenlignet med Vision.

 

En Mazda3 kører godt, den lægger også op til og kan håndtere frisk kørsel. Hvis det skal praktiseres i mørke, er Xenon-lys en uvurderlig fordel. P-sensor fortil ligeså, for det flotte frontparti er lidt svært at se hvor begynder, så skal det vedblive med at være flot, er p-sensorer fortil temmelig hensigtsmæssige.

 

Optimum udstyr

Head-up display er en elegant måde at holde styr på de centrale køredata, ikke mindst hastigheden, og nøglefri åbning af dørlåsene (altså med nøglen i bukselommen eller håndtasken) bliver man nemt afhængig af.

 

Ni Bose højtalere, så man kan høre ”Motorradioen” for fuld udblæsning, er heller ikke det værste, om end det er begrænset, hvad man kan høre, når det handler om en prøvekørsel af Mazda3, for den er ret lydløs. 18” fælgene er standard, de ser godt ud, indrømmet, men selvom opgaven er håndteret godt af affjedrings-teknikkerne, kan vi udmærket nøjes med 16”.

 

Sidst men ikke mindst – det har dog intet med diesel, benzin eller udstyr at gøre: Hvor er den meget flottere i rød end i grå. Den røde farve klæder bilens design og harmonerer helt med dens sportslige køreegenskaber.


 

 

Mazda3 Skyactiv D i Motorradioen


 


Model:

Mazda3 Hatchback 2,2 Optimum Skyactiv D

Listepris:

Kr. 325.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 380 Nm/1800 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 210 km/t/ 24,4 km/l /107 g/km

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

364 liter

Anhængervægt:

1500 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Bi-Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås og Smart Entry. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. P-sensorer for og bag. Bluetooth, USB og AUX. Bose audio anlæg med 9 højtalere.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt