For nylig prøvekørte vi den nye Mazda3 med 165
benzinheste under motorhjelmen (læs
prøvekørsel af Mazda3 2,0 Skyactiv G hér >>>).
Da modellen desuden findes med en 150-hestes diesel,
der giver nogenlunde samme fartpræstationer, var det
nærliggende, at gå lidt under huden også på den, for
at fastslå, hvorfor en dieselbil kunne være et godt
alternativ.
Allerede i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i Spanien var det nemlig indtrykket, at
den havde mere komfortable køreegenskaber end
benzinbilen (læs
de første internationale prøvekørsler hér >>>).
Der var imidlertid et par markante forskelle:
Benzinbilen for nylig havde 16” alufælge – det var
mindre hjul end vi havde kørt i Spanien, og de havde
en god indflydelse ikke mindst på
affjedringskomforten. Og så havde den 165
hestekræfter.
2,2-liters dieselen
Mazdas 2,2 liters dieselmotor er en fin maskine. Den
er vibrations- og støjsvag, den giver et godt
moment, om end det er parret med et meget lineært
accelerationsforløb som indebærer, at der ikke er så
markant et turbo-tryk, når momentkurven topper. Og
den er også økonomisk.
Men fordi 165-hestes benzinmotoren er lidt tungere
end de mindre benzinmotorer og dermed nærmer sig
dieselmotoren, men især fordi den har så god en
trækkraft, vipper køreoplevelsen mere over til
benzinbilen. Da den prøvekørte dieselversion desuden
var udrustet med top-udstyret ”Optimum”, som
inkluderer de førnævnte 18” fælge, kommer
affjedringskomforten på prøve – det gør
benzin-varianten med 16” alufælge til den mest
komfortable af de to.
Optimeret undervogn
Når det så er sagt, skal det understreges at
forskellen ikke er så stor, som man sædvanligvis
oplever hos mange af konkurrenterne. Det skyldes
givet vis, at Mazda teknikkerne har arbejdet med
balancen i bilen og optimeret
undervognsindstillingen, og dermed er det i
virkeligheden meget svært at vælge den ene variant
fremfor den anden, alene på grundlag af
køreegenskaberne.
Hvad økonomien angår, er der så stor forskel på
brændstofforbruget, at diesel meget nemt kan blive
en fordel, selvom man ikke har et meget stort
kørselsbehov. Ejerafgiften er 1140 kroner om året
højere på dieselvarianten og den kører 24,4 km/l
kontra 17,2. Ved landevejskørsel er tallene 27,8
versus 20,8 km/l. Men så må dieselbilen også trække
200 kg mere (1500 kg) end benzin’eren. Det kan for
mange købere være udslagsgivende. Merprisen for
diesel er 30.000 kroner. Det skal naturligvis også
medregnes.
Intet entydigt valg
Konklusion: Det er svært at pege på en afgørende
faktor, der gør valget af den ene variant mere
indlysende end valget af den anden. Omvendt er det
også svært at retfærdiggøre merprisen for
dieselbilen, med mindre man har et reelt behov for
lige præcis de egenskaber som netop dieselbilen
byder på, altså større anhængervægt, bedre
brændstoføkonomi og 18” fælge med bedre absorption
af ujævnhederne i kraft af den tungere motor.
Til gengæld falder det let, at betale 30.000 kroner
mere for det udstyr, der følger med i Optimum-pakken
sammenlignet med Vision.
En Mazda3 kører godt, den lægger også op til og kan
håndtere frisk kørsel. Hvis det skal praktiseres i
mørke, er Xenon-lys en uvurderlig fordel. P-sensor
fortil ligeså, for det flotte frontparti er lidt
svært at se hvor begynder, så skal det vedblive med
at være flot, er p-sensorer fortil temmelig
hensigtsmæssige.
Optimum udstyr
Head-up display er en elegant måde at holde styr på
de centrale køredata, ikke mindst hastigheden, og
nøglefri åbning af dørlåsene (altså med nøglen i
bukselommen eller håndtasken) bliver man nemt
afhængig af.
Ni Bose højtalere, så man kan høre
”Motorradioen” for fuld udblæsning, er heller ikke
det værste, om end det er begrænset, hvad man kan
høre, når det handler om en prøvekørsel af Mazda3,
for den er ret lydløs. 18” fælgene er standard, de
ser godt ud, indrømmet, men selvom opgaven er
håndteret godt af affjedrings-teknikkerne, kan vi
udmærket nøjes med 16”.
Sidst men ikke mindst – det har dog intet med
diesel, benzin eller udstyr at gøre: Hvor er den
meget flottere i rød end i grå. Den røde farve
klæder bilens design og harmonerer helt med dens
sportslige køreegenskaber.
|