- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda3 Hatchback 2,0 Vision Skyactiv G

Fantastisk udseende

 – fremragende køreegenskaber


Af Søren Clauding – februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fantastisk udseende – fremragende køreegenskaber. Mere præcist kan det ikke siges. Den nye Mazda3, som vi prøvede første gang i forbindelse med de internationale prøvekørsler i Barcelona sidste efterår (læs den første prøvekørsel af Mazda3 hér >>>), bekræfter dette i enhver henseende, også når den lukkes ud på danske landeveje. Det var da også den direkte årsag til, at netop Mazda3 var undertegnedes topkandidat til titlen som Årets Bil 2014.

 

Mazda3 blev en kneben 2’er i den sammenhæng. Den falder nemlig igennem på ét punkt: Pladsforholdende. Der er for så vidt plads nok til fem personer, og hvis ikke bagagepladsen i versionen med tophængslet bagklap rækker, kan man jo bare købe bilen med udvendigt bagagerum, som godt nok er noget længere. Prisen er imidlertid fuldstændig den samme, men selvfølgelig må man da gå på kompromis med det funktionelle, uanset hvad man vælger. Og spørgsmålet er, om ikke 364 regulære bagagerumsliter rækker for de fleste i dagligdagen?

 

KODO designet

Når det så ligesom er sat på plads, kan vi kaste os over de alt overskyggende herligheder, ikke mindst bilens fænomenale design – vel vidende at smag og behag er forskellig, både hvad angår design og farver. Sidstnævnte var da heller ikke præcis den rette til at appellere til vores æstetiske oplevelse. Hvorfor male testbilen grå – når nu designet og egenskaberne lægger op til meget mere spræl? Om end, indrømmet, at det var en meget mondæn grå kulør, men alligevel…

 

Designet er efter undertegnedes opfattelse en af de væsentligste grunde til at vælge en Mazda3 fremfor en af konkurrenterne. Mazda kalder selv designlinjen KODA og den passer utrolig godt til 3’erens dimensioner. Den er smart, elegant, dynamisk, fancy og udtrykker præcis så meget pondus som køreegenskaberne heldigvis underbygger.

 

Køreegenskaberne

For hvad nytter det, at en bil ser godt ud, hvis ikke den kører godt. Den betænkelighed kan man hurtigt feje af vejen med Mazda3, for den kører suverænt godt – og på ujævne danske provinsveje bliver oplevelsen bestemt ikke mindre, når de lavprofildæk, vi tidligere har prøvet den med, erstattes af 16” tommer fælge og fornuftige Yokohama vinterdæk til skandinaviske kørselsforhold.



Mazda3 bider sig fast i asfalten. Den styrer med usvigelig præcision derhen, hvor man vil have den og kører man friskt, hvad den absolut lægger op til, er tryghedsfornemmelsen uovertruffen. Man kan lege med den bil, som var den skabt som en sportsvogn. Fordelen er, at affjedringskomforten er markant bedre i Mazda’en. Derfor en Mazda3 også en glimrende cruiser.

 

Masser af effekt for pengene

Den prøvekørte version var udrustet med 165-hestes udgaven af Mazdas Skyactiv G 2-liters benzinmotor. Den var ny for os og en herlig oplevelse, fordi den har al den dynamik, som 120-hestes versionen savner. Det er ikke gået væsentligt ud over benzinøkonomien og måske endnu vigtigere, prisen. Man betaler ganske enkelt 20.000 kroner ekstra for 45 hestekræfter. Ser man bort fra understøttelsen af det danske statsbudget, er det alle pengene værd.



Sammen med fine fartpræstationer er motoren yderst smidig, den leverer effekten regelret, næsten ubemærket, fordi den klarer sig uden turbolader, den er yderst lydløs og så vibrationsfri, at man ved tomgangskørsel kan være i tvivl om, hvorvidt motoren overhovedet er i gang og sandt at sige: En, med blid speederfod, praktiserbar benzinøkonomi på 17,2 km/l kan ingen vel klage over – husk, at det er en benzinmotor, der er tale om.

 

Kabinen

Kabineindretningen er mere mainstream end det udvendige design lægger op til. Det er funktionelt, skærmen i midterkonsollen er let læselig, 7” stor og logisk at betjene via knapper tæt ved gearstangen. I bagagerummet undrer man sig over, at bagsæderyglænene ikke kan låses fri ved greb i indersiden tæt ved bagagerumsåbningen som i f.eks. Mazda6, men et eller andet sted skal der vel spares.



For ellers ville det formentlig være umuligt at få 3’eren så langt ned i pris. Prisen er nemlig også en afgørende faktor og formentlig medvirkende til, at Mazda i skrivende stund har 5 måneders leveringstid. 200.000 kroner for den billigste variant med basisudstyr og 100 benzinheste. Men tag springet til bedre udrustede versioner, hvis økonomien tillader det. For ikke særlig mange penge oveni får man bedre udstyr og flere hestekræfter.

 

Masser af udstyr

Den prøvekørte variant med Vision-udstyr og den nævnte 165-hestes benzinmotor koster kun 67.000 kroner mere. Den pris inkluderer også 2-zone klimaanlæg, fartpilot, Rear Vehicle Monitoring (som registrerer andre køretøjer i den blinde vinkel), p-sensorer, regn- og lyssensorer, el-indfoldelige sidespejle, sædevarme og meget mere.

Mazda3 Skyactiv G i Motorradioen


 


Model:

Mazda3 Hatchback 2,0 Vision Skyactiv G

Listepris:

Kr. 266.990

Motor og transmission:

4 cyl. benzin 2,0 l. 165 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 210 km/t/ 17,2 km/l /135 g/km

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

364 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. Bluetooth, USB og AUX. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt