Fantastisk udseende – fremragende køreegenskaber.
Mere præcist kan det ikke siges. Den nye Mazda3, som
vi prøvede første gang i forbindelse med de
internationale prøvekørsler i Barcelona sidste
efterår (læs
den første prøvekørsel af Mazda3 hér >>>),
bekræfter dette i enhver henseende, også når den
lukkes ud på danske landeveje. Det var da også den
direkte årsag til, at netop Mazda3 var undertegnedes
topkandidat til titlen som Årets Bil 2014.
Mazda3 blev en kneben 2’er i den sammenhæng. Den
falder nemlig igennem på ét punkt: Pladsforholdende.
Der er for så vidt plads nok til fem personer, og
hvis ikke bagagepladsen i versionen med tophængslet
bagklap rækker, kan man jo bare købe bilen med
udvendigt bagagerum, som godt nok er noget længere.
Prisen er imidlertid fuldstændig den samme, men
selvfølgelig må man da gå på kompromis med det
funktionelle, uanset hvad man vælger. Og spørgsmålet
er, om ikke 364 regulære bagagerumsliter rækker for
de fleste i dagligdagen?
KODO designet
Når det så ligesom er sat på plads, kan vi kaste os
over de alt overskyggende herligheder, ikke mindst
bilens fænomenale design – vel vidende at smag og
behag er forskellig, både hvad angår design og
farver. Sidstnævnte var da heller ikke præcis den
rette til at appellere til vores æstetiske
oplevelse. Hvorfor male testbilen grå – når nu
designet og egenskaberne lægger op til meget mere
spræl? Om end, indrømmet, at det var en meget mondæn
grå kulør, men alligevel…
Designet er efter undertegnedes opfattelse en af de
væsentligste grunde til at vælge en Mazda3 fremfor
en af konkurrenterne. Mazda kalder selv designlinjen
KODA og den passer utrolig godt til 3’erens
dimensioner. Den er smart, elegant, dynamisk, fancy
og udtrykker præcis så meget pondus som
køreegenskaberne heldigvis underbygger.
Køreegenskaberne
For hvad nytter det, at en bil ser godt ud, hvis
ikke den kører godt. Den betænkelighed kan man
hurtigt feje af vejen med Mazda3, for den kører
suverænt godt – og på ujævne danske provinsveje
bliver oplevelsen bestemt ikke mindre, når de
lavprofildæk, vi tidligere har prøvet den med,
erstattes af 16” tommer fælge og fornuftige Yokohama
vinterdæk til skandinaviske kørselsforhold.
Mazda3 bider sig fast i asfalten. Den styrer med
usvigelig præcision derhen, hvor man vil have den og
kører man friskt, hvad den absolut lægger op til, er
tryghedsfornemmelsen uovertruffen. Man kan lege med
den bil, som var den skabt som en sportsvogn.
Fordelen er, at affjedringskomforten er markant
bedre i Mazda’en. Derfor en Mazda3 også en glimrende
cruiser.
Masser af effekt for pengene
Den prøvekørte version var udrustet med 165-hestes
udgaven af Mazdas Skyactiv G 2-liters benzinmotor.
Den var ny for os og en herlig oplevelse, fordi den
har al den dynamik, som 120-hestes versionen savner.
Det er ikke gået væsentligt ud over benzinøkonomien
og måske endnu vigtigere, prisen. Man betaler ganske
enkelt 20.000 kroner ekstra for 45 hestekræfter. Ser
man bort fra understøttelsen af det danske
statsbudget, er det alle pengene værd.
Sammen med fine fartpræstationer er motoren yderst
smidig, den leverer effekten regelret, næsten
ubemærket, fordi den klarer sig uden turbolader, den
er yderst lydløs og så vibrationsfri, at man ved
tomgangskørsel kan være i tvivl om, hvorvidt motoren
overhovedet er i gang og sandt at sige: En, med blid
speederfod, praktiserbar benzinøkonomi på 17,2 km/l
kan ingen vel klage over – husk, at det er en
benzinmotor, der er tale om.
Kabinen
Kabineindretningen er mere mainstream end det
udvendige design lægger op til. Det er funktionelt,
skærmen i midterkonsollen er let læselig, 7” stor og
logisk at betjene via knapper tæt ved gearstangen. I
bagagerummet undrer man sig over, at
bagsæderyglænene ikke kan låses fri ved greb i
indersiden tæt ved bagagerumsåbningen som i f.eks.
Mazda6, men et eller andet sted skal der vel spares.
For ellers ville det formentlig være umuligt at få
3’eren så langt ned i pris. Prisen er nemlig også en
afgørende faktor og formentlig medvirkende til, at
Mazda i skrivende stund har 5 måneders leveringstid.
200.000 kroner for den billigste variant med
basisudstyr og 100 benzinheste. Men tag springet til
bedre udrustede versioner, hvis økonomien tillader
det. For ikke særlig mange penge oveni får man bedre
udstyr og flere hestekræfter.
Masser af udstyr
Den prøvekørte variant med Vision-udstyr og den
nævnte 165-hestes benzinmotor koster kun 67.000
kroner mere. Den pris inkluderer også 2-zone
klimaanlæg, fartpilot, Rear Vehicle Monitoring (som
registrerer andre køretøjer i den blinde vinkel),
p-sensorer, regn- og lyssensorer, el-indfoldelige
sidespejle, sædevarme og meget mere. |