- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 1,6 DE Hatchback Advance

Økonomi og sport hånd i hånd


Tekst: Søren Clauding – januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda har sendt klare signaler i de seneste år: Bilerne skal være sportslige, elegante, moderne, komfortable og tidsrigtige. Hvordan hænger det sammen med tidens krav om god brændstoføkonomi og lavt CO2 udslip? Faktisk ret godt.

 

I hvert fald hvis man vælger en Mazda3 med 109-hestes dieselmotor. Den er ingen racerbil, men i kraft af et højt moment ved moderate motoromdrejninger, føles den kvik. Og officielt siger tallene: 22,2 km/l, svarende til 119 g CO2 pr. kørt kilometer. I praksis naturligt nok mindre, men ganske godt endda.

 

Smidig motor

Ikke mindst fordi Mazda med sin dieselteknik har formået, at fastholde fundamentale egenskaber som lavt støjniveau og smidig motorgang. Sidstnævnte understreges af, at dieselbilen kun har 5 gear, modsat mange konkurrenter, der, ikke mindst for at opnå favorable forbrugstal, har udstyret deres dieselbiler med seks gear.



Og så er der prisen: 250.000 kroner for en Mazda3 i den såkaldt Go-udgave, 10.000 kroner oveni, hvis man vil have Advance udstyr, som inkluderer opvarmet forrude (!!!), 16” alufælge, el-sideruder bag, ratbetjent audiosystem etc. En Mazda3 er populært sagt fundet for de penge, for det umiddelbare indtryk siger 300.000 kroner. I øvrigt kan man anskaffe en Mazda3 med 105-hestes benzinmotor for bare 222.000 kroner. Den kører 15,9 km/l og man sparer 600 kroner i årlig ejerafgift – heller ikke noget dumt valg.

 

Moderne og stilren

Den nye Mazda3 er nemlig en hel igennem moderne bil. Dens aerodynamiske formgivning giver lyst til at køre, den vækker opsigt og oplevelsen går igen i kabinen. En meget moderne, stilren indretning. Men alt har sin pris. Og med en længde på 4,46 meter forventer man mere kabineplads. I hvert fald plads til benene på bagsædet. Og det er der ikke meget af.


 

 


Forklaringen finder man ikke i bagagerummet. For selvom 340 liter er et OK bagagerumsmål, er det ikke andet end man forventer. Det skal dog tilføjes, at sedan-udgaven (den prøvekørte version havde tophængslet bagklap) byder på yderligere 90 liter bagageplads, men den er også 12 cm længere.


 

Forklaringen ligger i formgivningen. Den er yderst vellykket og prioriterer man aerodynamisk, smart og potent design frem for benplads ved bagsædet, er Mazda3 lige i øjet.

 

Langtur i vintervejret

Vi havde lejlighed til at prøve en Mazda3 på en længere tur i vintervejret, både på vinterglatte veje og tørre motorvejsstrækninger. Det var bemærkelsesværdigt hvor stabile køreegenskaber, man oplevede i begge situationer. Sikkerheden ved kørsel på glatte veje ligger ikke alene i et udmærket, omend ikke banebrydende ESP-system, men i den lethed, hvormed man kan håndtere bilen. På langturen savner man fartpilot, som ikke er standard, og man skal en klasse op, hvis man kræver klimaanlæg frem for aircondition.

 

Støjniveauet er forbavsende lavt, affjedringen fast og ”europæisk”, men affjedringskomforten er glimrende. En del af forklaringen på de komplette kørefærdigheder kan ligge i, at forskellen i vægt og dermed balancen mellem for- og bagparti, ikke er meget forskellig fra modelvariant til modelvariant. Trods dieselmotor vejer 1,6 DE stort set det samme som 2-liters benzinvarianterne og Mazda har derfor ikke haft nødigt at gå på kompromis mellem forskellige vægtforhold.

 


Modelnavn:

Mazda3 1,6 DE Hatchback Advance

Listepris:

Kr. 259.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. Turbodiesel, 109 hk/ 240 Nm v. 1750 o./min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

11 sek/ 185 km/t/ 22,2 km/l/ 119 g/km

Længde:

4,20 m

Bagagerum:

340 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. MSR. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. Justerbar sædevarme. El-ruder for og bag. 2 X Isofix. Asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt