Mazda har sendt klare signaler i de seneste år:
Bilerne skal være sportslige, elegante, moderne,
komfortable og tidsrigtige. Hvordan hænger det
sammen med tidens krav om god brændstoføkonomi og
lavt CO2 udslip? Faktisk ret godt.
I
hvert fald hvis man vælger en Mazda3 med 109-hestes
dieselmotor. Den er ingen racerbil, men i kraft af
et højt moment ved moderate motoromdrejninger, føles
den kvik. Og officielt siger tallene: 22,2 km/l,
svarende til 119 g CO2 pr. kørt kilometer. I praksis
naturligt nok mindre, men ganske godt endda.
Smidig motor
Ikke mindst fordi Mazda med sin dieselteknik har
formået, at fastholde fundamentale egenskaber som
lavt støjniveau og smidig motorgang. Sidstnævnte
understreges af, at dieselbilen kun har 5 gear,
modsat mange konkurrenter, der, ikke mindst for at
opnå favorable forbrugstal, har udstyret deres
dieselbiler med seks gear.
Og så er der prisen: 250.000 kroner for en Mazda3 i
den såkaldt Go-udgave, 10.000 kroner oveni, hvis man
vil have Advance udstyr, som inkluderer opvarmet
forrude (!!!),
16” alufælge, el-sideruder bag, ratbetjent audiosystem
etc. En Mazda3 er populært sagt fundet for de penge,
for det umiddelbare indtryk siger 300.000 kroner. I
øvrigt kan man anskaffe en Mazda3 med 105-hestes
benzinmotor for bare 222.000 kroner. Den kører 15,9
km/l og man sparer 600 kroner i årlig ejerafgift –
heller ikke noget dumt valg.
Moderne og stilren
Den nye Mazda3 er nemlig en hel igennem moderne bil.
Dens aerodynamiske formgivning giver lyst til at
køre, den vækker opsigt og oplevelsen går igen i
kabinen. En meget moderne, stilren indretning. Men
alt har sin pris. Og med en længde på 4,46 meter forventer man mere kabineplads. I hvert fald plads til benene på
bagsædet. Og det er der ikke meget af.
Forklaringen finder man ikke i bagagerummet. For
selvom 340 liter er et OK bagagerumsmål, er det ikke andet end man forventer. Det skal
dog tilføjes, at sedan-udgaven (den prøvekørte
version havde tophængslet bagklap) byder på
yderligere
90 liter bagageplads, men den er også 12 cm længere. |