| 
							 
							
							Mazda har sendt klare signaler i de seneste år: 
							Bilerne skal være sportslige, elegante, moderne, 
							komfortable og tidsrigtige. Hvordan hænger det 
							sammen med tidens krav om god brændstoføkonomi og 
							lavt CO2 udslip? Faktisk ret godt. 
							
							  
							
							I 
							hvert fald hvis man vælger en Mazda3 med 109-hestes 
							dieselmotor. Den er ingen racerbil, men i kraft af 
							et højt moment ved moderate motoromdrejninger, føles 
							den kvik. Og officielt siger tallene: 22,2 km/l, 
							svarende til 119 g CO2 pr. kørt kilometer. I praksis 
							naturligt nok mindre, men ganske godt endda. 
							
							  
							
							
							
							Smidig motor 
							
							
							Ikke mindst fordi Mazda med sin dieselteknik har 
							formået, at fastholde fundamentale egenskaber som 
							lavt støjniveau og smidig motorgang. Sidstnævnte 
							understreges af, at dieselbilen kun har 5 gear, 
							modsat mange konkurrenter, der, ikke mindst for at 
							opnå favorable forbrugstal, har udstyret deres 
							dieselbiler med seks gear. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Og så er der prisen: 250.000 kroner for en Mazda3 i 
							den såkaldt Go-udgave, 10.000 kroner oveni, hvis man 
							vil have Advance udstyr, som inkluderer opvarmet 
							forrude (!!!), 
							16” alufælge, el-sideruder bag, ratbetjent audiosystem 
							etc. En Mazda3 er populært sagt fundet for de penge, 
							for det umiddelbare indtryk siger 300.000 kroner. I 
							øvrigt kan man anskaffe en Mazda3 med 105-hestes 
							benzinmotor for bare 222.000 kroner. Den kører 15,9 
							km/l og man sparer 600 kroner i årlig ejerafgift – 
							heller ikke noget dumt valg. 
							
							  
							
							
							
							Moderne og stilren 
							
							
							Den nye Mazda3 er nemlig en hel igennem moderne bil. 
							Dens aerodynamiske formgivning giver lyst til at 
							køre, den vækker opsigt og oplevelsen går igen i 
							kabinen. En meget moderne, stilren indretning. Men 
							alt har sin pris. Og med en længde på 4,46 meter forventer man mere kabineplads. I hvert fald plads til benene på 
							bagsædet. Og det er der ikke meget af. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							
							Forklaringen finder man ikke i bagagerummet. For 
							selvom 340 liter er et OK bagagerumsmål, er det ikke andet end man forventer. Det skal 
							dog tilføjes, at sedan-udgaven (den prøvekørte 
							version havde tophængslet bagklap) byder på 
							yderligere 
							
							90 liter bagageplads, men den er også 12 cm længere.  |