- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda2 1,5 Vision aut.

SKYACTIV når det er bedst


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I erkendelse af, at fremtiden måske nok er lige om hjørnet, men at nutiden er her nu, har Mazda for nogle år siden truffet en strategisk beslutning: Mazda er ikke blind for, at udviklingen fordrer ny teknologi, også indenfor en overskuelig fremtid, og man arbejder da også i kulisserne på nye teknikker. Men i produkt-viften, det man sælger og udvikler til her-og-nu brug, har man valgt, at forfine eksisterende teknologi i en grad, som ingen andre i branchen er i nærheden af – i hvert fald hvis man også inkluderer priselementet. Mazda kalder det SKYACTIV.

 

Denne lille indledning, for at fastslå, at den nye Mazda2, som vi allerede tidligere har præsenteret her på Motorsiden.dk i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, ganske enkelt er SKYACTIV, når det er allerbedst (læs de første prøvekørsler af Mazda2 hér >>>).

 

Stor B-bil

Den billigste Mazda2 koster 130.000 kroner. Bilen hører størrelsesmæssigt til i det såkaldte B-segment, men lidt i den øvre ende med en længde på 4,06 meter, så man kan tillade sig at undgå konkurrencen om superlav indstigningspris. Og da de allerfleste købere alligevel ender med at gå ud af butikken med en ”større” version, handler det også hér for Mazda om at optimere tilbuddene. Det ligger nok på kanten til SKYACTIV-begrebet, men filosofien er den samme.

 

Den hér prøvekørte version er prissat til 177.490 kroner. Ud af den pris står det såkaldte ”Vision-udstyr” for 22.500 kroner, men inkluderer da også en kraftigere motor – 90 hestekræfter i stedet for 75. Automatgearet koster 25.000 kroner.

 

Omfattende udstyr

Standardudstyret, som kaldes ”Core” er temmelig omfattende. Foruden de 5 døre, som er standard i enhver Mazda2 (allerede dér adskiller den sig fra de billigste af konkurrenterne og deres indstigningspriser), omfatter bl.a. multijusterbart rat, startknap i stedet for et nøglehul (man skal blot have nøglen inde i bilen, f.eks. i lommen), elektriske sideruder både for og bag, elektrisk indstillelige sidespejle, sædevarme og praktiske løsninger som hill-start assist.

 

Aircondition hører ikke med i basisudstyret, men det får man så i Vision-udstyret, foruden ratbetjent audio, fartpilot med –begrænser, læderrat, regnsensor (som aktiverer vinduesviskerne regnvejr), lyssensor (som tænder lyset, når det er mørkt), p-sensorer bagtil (som kompenserer for det ikke voldsomt gode udsyn bagud), varme i sidespejlene, 15” alufælge og som nævnt også en kraftigere motor. Ufattelig meget for de 22.500 kroner, når man betænker, at staten også skal have sin andel af beløbet.



God balance

Køreegenskaberne på ikke altid lige velholdte danske by- og landeveje opleves på ingen måde ringere end ved de første testkørsler. Tværtimod, fordi hjulophængene giver en god balance mellem præcis føling af underlaget og komfortabel parering af ujævnhederne.



Og så er der SKYACTIV-benzinmotoren: Ingen turbolader (og derved god mulighed for i praksis at komme tæt på forbrugstallet på 20,8 km/l godt hjulpet af den elektronisk styrede automatgearkasse) og et meget moderat støjniveau.

 

Motoren er kvik og en god oplevelse. Med det i øvrigt udmærkede og meget hurtigt skiftende automatgear når man 100 km/t på 12 sekunder. Ved bykørsel er kræfterne i fin harmoni med trafikken, men ved hurtig motorvejskørsel savner man måske en smule kræfter – simpelthen fordi bilens vejbeliggenhed lægger op til flere kræfter.

 

Manuelt gear hurtigere

Men det kan skyldes automatgearet. Tallene taler deres eget sprog: Havde bilen været manuelt gearet, ville man kunne nå 100 km/t på bare 9,4 sekunder. Det er rigtig godt i en bil med 90 hestekræfters 1,5 liters motor. Og udover, at man kan køre 183 km/t med manuelt gear i stedet for de 177 km/t, som automat-versionen kan klare (topfarten i sig selv er uinteressant i Danmark, men udtryk for hvor megen motorkraft, man har til rådighed også ved lavere fart), kører man også længere på literen: 22,2 km/l i stedet for 20,8.

 

Automatgearet er et konventionelt et af slagsen, også et valg fra Mazdas side, ikke mindst fordi man får et blødere gearskifte og en markant blødere igangsætning sammenlignet med et typisk dobbeltkoblingsgear. Der kan ikke sættes en finger på funktionen, men hvad drivlinen angår, er det klart vores holdning, at selvom automatgearet er godt, får man mere køredynamik og køreglæde ud af det manuelle gear. Derfor vil det også være anbefalingen, med mindre man er nødt til at køre med automatgear, eller virkelig ønsker det af komfort-årsager.

 

I øvrigt må en Mazda2 1,5 trække en anhænger på 900 kg. Det er værd at notere sig, fordi man derved har friheden til at sætte en anhænger bagpå, når de op til de 950 liter, man kan medbringe i kabinen, når bagsæderne bruges til bagage, ikke er tilstrækkeligt.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Klik på billedet og tag med på en køretur i Barcelona i den helt nye Mazda2 - samme motor men manuelt gearet.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Mazda2 1,5 Vision aut.

Listepris:

Kr. 177.490

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Benzinmotor. 90 hk. 148 Nm/ 4000 omdr./min. 6-trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,0 sek./ 177 km/t/ 20,8 km/l / 112 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

280/900 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 15” fælge. Regnsensor. Lyssensor. P-sensor bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for. Fartpilot med –begrænser. Sædevarme. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt