I erkendelse af, at fremtiden måske nok er lige om
hjørnet, men at nutiden er her nu, har Mazda for
nogle år siden truffet en strategisk beslutning:
Mazda er ikke blind for, at udviklingen fordrer ny
teknologi, også indenfor en overskuelig fremtid, og
man arbejder da også i kulisserne på nye teknikker.
Men i produkt-viften, det man sælger og udvikler til
her-og-nu brug, har man valgt, at forfine
eksisterende teknologi i en grad, som ingen andre i
branchen er i nærheden af – i hvert fald hvis man
også inkluderer priselementet. Mazda kalder det
SKYACTIV.
Denne lille indledning, for at fastslå, at den nye
Mazda2, som vi allerede tidligere har præsenteret
her på Motorsiden.dk i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, ganske enkelt er
SKYACTIV, når det er allerbedst (læs
de første prøvekørsler af Mazda2 hér >>>).
Stor B-bil
Den billigste Mazda2 koster 130.000 kroner. Bilen
hører størrelsesmæssigt til i det såkaldte
B-segment, men lidt i den øvre ende med en længde på
4,06 meter, så man kan tillade sig at undgå
konkurrencen om superlav indstigningspris. Og da de
allerfleste købere alligevel ender med at gå ud af
butikken med en ”større” version, handler det også
hér for Mazda om at optimere tilbuddene. Det ligger
nok på kanten til SKYACTIV-begrebet, men filosofien
er den samme.
Den hér prøvekørte version er prissat til 177.490
kroner. Ud af den pris står det såkaldte
”Vision-udstyr” for 22.500 kroner, men inkluderer da
også en kraftigere motor – 90 hestekræfter i stedet
for 75. Automatgearet koster 25.000 kroner.
Omfattende udstyr
Standardudstyret, som kaldes ”Core” er temmelig
omfattende. Foruden de 5 døre, som er standard i
enhver Mazda2 (allerede dér adskiller den sig fra de
billigste af konkurrenterne og deres
indstigningspriser), omfatter bl.a. multijusterbart
rat, startknap i stedet for et nøglehul (man skal
blot have nøglen inde i bilen, f.eks. i lommen),
elektriske sideruder både for og bag, elektrisk
indstillelige sidespejle, sædevarme og praktiske
løsninger som hill-start assist.
Aircondition hører ikke med i basisudstyret, men det
får man så i Vision-udstyret, foruden ratbetjent
audio, fartpilot med –begrænser, læderrat,
regnsensor (som aktiverer vinduesviskerne regnvejr),
lyssensor (som tænder lyset, når det er mørkt),
p-sensorer bagtil (som kompenserer for det ikke
voldsomt gode udsyn bagud), varme i sidespejlene,
15” alufælge og som nævnt også en kraftigere motor.
Ufattelig meget for de 22.500 kroner, når man
betænker, at staten også skal have sin andel af
beløbet.
God balance
Køreegenskaberne på ikke altid lige velholdte danske
by- og landeveje opleves på ingen måde ringere end
ved de første testkørsler. Tværtimod, fordi
hjulophængene giver en god balance mellem præcis
føling af underlaget og komfortabel parering af
ujævnhederne.
Og så er der SKYACTIV-benzinmotoren: Ingen
turbolader (og derved god mulighed for i praksis at
komme tæt på forbrugstallet på 20,8 km/l godt
hjulpet af den elektronisk styrede automatgearkasse)
og et meget moderat støjniveau.
Motoren er kvik og en god oplevelse. Med det i
øvrigt udmærkede og meget hurtigt skiftende
automatgear når man 100 km/t på 12 sekunder. Ved
bykørsel er kræfterne i fin harmoni med trafikken,
men ved hurtig motorvejskørsel savner man måske en
smule kræfter – simpelthen fordi bilens
vejbeliggenhed lægger op til flere kræfter.
Manuelt gear hurtigere
Men det kan skyldes automatgearet. Tallene taler
deres eget sprog: Havde bilen været manuelt gearet,
ville man kunne nå 100 km/t på bare 9,4 sekunder.
Det er rigtig godt i en bil med 90 hestekræfters 1,5
liters motor. Og udover, at man kan køre 183 km/t
med manuelt gear i stedet for de 177 km/t, som
automat-versionen kan klare (topfarten i sig selv er
uinteressant i Danmark, men udtryk for hvor megen
motorkraft, man har til rådighed også ved lavere
fart), kører man også længere på literen: 22,2 km/l
i stedet for 20,8.
Automatgearet er et konventionelt et af slagsen,
også et valg fra Mazdas side, ikke mindst fordi man
får et blødere gearskifte og en markant blødere
igangsætning sammenlignet med et typisk
dobbeltkoblingsgear. Der kan ikke sættes en finger
på funktionen, men hvad drivlinen angår, er det
klart vores holdning, at selvom automatgearet er
godt, får man mere køredynamik og køreglæde ud af
det manuelle gear. Derfor vil det også være
anbefalingen, med mindre man er nødt til at køre med
automatgear, eller virkelig ønsker det af
komfort-årsager.
I øvrigt må en Mazda2 1,5 trække en anhænger på 900
kg. Det er værd at notere sig, fordi man derved har
friheden til at sætte en anhænger bagpå, når de op
til de 950 liter, man kan medbringe i kabinen, når
bagsæderne bruges til bagage, ikke er
tilstrækkeligt.
|