Vi har tidligere prøvekørt Mazda2, både i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted i Barcelona og omegn,
og en enkelt gang også på dansk grund (læs
den første internationale prøvekørsel af Mazda2 hér
>>>),(læs
prøvekørslen af Mazda2 1,5 Vision aut. hér >>>).
I Danmark var det udgaven med 90-hestes SKYACTIV-G
benzinmotor, automatgear og mellemudstyret ”Vision”.
Nu er turen kommet til 115-hestes udgaven men med
manuelt gear og topudstyret ”Optimum”.
Prisen for denne er 195.000 kroner (altså omkring
17.000 kroner mere) og det store spørgsmål er
naturligvis: hvordan får man mest ud af sine penge?
Det sidste giver vi ikke svaret på direkte, men læs
vores iagttagelser – og lad det derpå være op til
temperament samt forhold til pengepung og behov at
afgøre valget, hvis det nu en Mazda2, man har
forelsket sig i.
Designkunst
Det sidste falder nemlig ikke svært. Vores
oplevelser er fortsat, at Mazda2 i kraft af sit
design og på samme måde som de øvrige biler i Mazdas
aktuelle modelprogram, vinder utrolig meget gennem
designet. En Mazda køber man ikke mindst, fordi man
synes, at den ser godt ud.
Hvad de funktionelle egenskaber angår, er de
tidligere blevet beskrevet og billederne her på
siden yder deres til oplevelsen af rummelighed og
anvendelighed.
Fuld fart på 2’eren
Men så var der motoren: I princippet samme maskine,
men nu med 115 hestekræfter og det giver fine
fartpræstationer. 0-100 km/t klares med det lækkert
skiftende 6-trins manuelle gear på bare 8,7
sekunder, hvis man vil, og man kan køre 200 km/t på
toppen. Det er imidlertid ikke meget bedre end
90-hestes udgaven, så optimale fartpræstationer skal
tælle tungt i vurderingen, hvis man vælger 115 hk af
den grund. Begge må trække en anhænger på 900 kg, så
det er ikke hér fordelen findes.
Hvad brændstoføkonomien angår, er 115-hestes udgaven
placeret, så man slipper med laveste ejerafgift,
altså 620 kroner årligt. Det er samme niveau som
90-hestes 2’eren. Og i praksis er forbruget næppe
meget forskelligt, fordi man er tilbøjelig til at
træde lidt mere på speederen, når man har lidt færre
kræfter.
Harmonisk
Motoren er smidig, den trækker lineært og er i meget
direkte kontakt med speederen i kraft af det
turboløse SKYACTIV koncept, den er støjsvag i
vibrerer ikke meget. En helt igennem positiv
oplevelse. Sætter man pris på dynamisk kørsel er 115
hestes motoren en god mulighed. Den harmonerer som
sådan også bedre med de 16” fælge med tilhørende
dæk, der følger med i Optimum udstyret.
Man kan faktisk slet ikke købe en Mazda2 med
Optimum-udstyr, uden at få den kraftigere motor. 16”
fælgene kræver dæk med lidt mindre affjedring i
dæksiderne end de 15” fælge, der var monteret på
90-heste Vision modellen. Det giver en mere kontant
fornemmelse af især de mindre ujævnheder og det
passer såmænd udmærket til den lidt mere dynamiske
kørestil, man skal tillægge sig, for at få det
optimale ud af 115-hestes versionen.
Udstyret
Optimum udstyret er omfattende og gør Mazda2 til en
lille luksusbil, størrelsen på bilen taget i
betragtning. Se bare: Nøgleløs start, sædevarme,
elruder foran og bag, automatisk klimaanlæg,
p-sensorer bag, fartpilot med begrænser, 7”
farveskærm, som både kan styres ved berøring, når
man holder stille, og den såkaldte HMI Commander i
midterkonsollen, når man kører.
Der er vognbaneassistent, de førnævnte 16”
letmetalfælge, Smart City Brake Support og meget
mere. Vil man sætter prikken over i’et, betaler man
20.000 kroner oveni og opnår Full LED med
fjernlyskontrol, headup-display, fuld nøglefri
betjening (hvis man blot har nøglen tæt på – f.eks.
i lommen eller en taske), Blind Spot Monitoring og
Rear Cross Trafic Alert.
En slags konklusion
Men, når alt det er sagt: Hvis pengene ikke vokser
på træet derhjemme i haven eller i altankassen, er
spørgsmålet om ikke mange vil have mere glæde af
90-hestes udgaven med Vision-udstyr og manuelt gear.
Den koster blot 153.000 kroner og de sparede 40.000
kroner kan man jo så enten bruge på noget helt andet
eller på at tilkøbe det udstyr, der skræddersyr
bilen til ens individuelle behov. Det må man selv
forholde sig til… Det var dog en slags konklusion…
|