- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda2 1,5 Optimum SKYACTIV-G 115 hk

Power og udstyr for alle pengene


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Mazda2, både i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i Barcelona og omegn, og en enkelt gang også på dansk grund (læs den første internationale prøvekørsel af Mazda2 hér >>>),(læs prøvekørslen af Mazda2 1,5 Vision aut. hér >>>). I Danmark var det udgaven med 90-hestes SKYACTIV-G benzinmotor, automatgear og mellemudstyret ”Vision”. Nu er turen kommet til 115-hestes udgaven men med manuelt gear og topudstyret ”Optimum”.

 

Prisen for denne er 195.000 kroner (altså omkring 17.000 kroner mere) og det store spørgsmål er naturligvis: hvordan får man mest ud af sine penge? Det sidste giver vi ikke svaret på direkte, men læs vores iagttagelser – og lad det derpå være op til temperament samt forhold til pengepung og behov at afgøre valget, hvis det nu en Mazda2, man har forelsket sig i.

 

Designkunst

Det sidste falder nemlig ikke svært. Vores oplevelser er fortsat, at Mazda2 i kraft af sit design og på samme måde som de øvrige biler i Mazdas aktuelle modelprogram, vinder utrolig meget gennem designet. En Mazda køber man ikke mindst, fordi man synes, at den ser godt ud.

 

Hvad de funktionelle egenskaber angår, er de tidligere blevet beskrevet og billederne her på siden yder deres til oplevelsen af rummelighed og anvendelighed.

 

Fuld fart på 2’eren

Men så var der motoren: I princippet samme maskine, men nu med 115 hestekræfter og det giver fine fartpræstationer. 0-100 km/t klares med det lækkert skiftende 6-trins manuelle gear på bare 8,7 sekunder, hvis man vil, og man kan køre 200 km/t på toppen. Det er imidlertid ikke meget bedre end 90-hestes udgaven, så optimale fartpræstationer skal tælle tungt i vurderingen, hvis man vælger 115 hk af den grund. Begge må trække en anhænger på 900 kg, så det er ikke hér fordelen findes.



Hvad brændstoføkonomien angår, er 115-hestes udgaven placeret, så man slipper med laveste ejerafgift, altså 620 kroner årligt. Det er samme niveau som 90-hestes 2’eren. Og i praksis er forbruget næppe meget forskelligt, fordi man er tilbøjelig til at træde lidt mere på speederen, når man har lidt færre kræfter.

 

Harmonisk

Motoren er smidig, den trækker lineært og er i meget direkte kontakt med speederen i kraft af det turboløse SKYACTIV koncept, den er støjsvag i vibrerer ikke meget. En helt igennem positiv oplevelse. Sætter man pris på dynamisk kørsel er 115 hestes motoren en god mulighed. Den harmonerer som sådan også bedre med de 16” fælge med tilhørende dæk, der følger med i Optimum udstyret.

 

Man kan faktisk slet ikke købe en Mazda2 med Optimum-udstyr, uden at få den kraftigere motor. 16” fælgene kræver dæk med lidt mindre affjedring i dæksiderne end de 15” fælge, der var monteret på 90-heste Vision modellen. Det giver en mere kontant fornemmelse af især de mindre ujævnheder og det passer såmænd udmærket til den lidt mere dynamiske kørestil, man skal tillægge sig, for at få det optimale ud af 115-hestes versionen.



Udstyret

Optimum udstyret er omfattende og gør Mazda2 til en lille luksusbil, størrelsen på bilen taget i betragtning. Se bare: Nøgleløs start, sædevarme, elruder foran og bag, automatisk klimaanlæg, p-sensorer bag, fartpilot med begrænser, 7” farveskærm, som både kan styres ved berøring, når man holder stille, og den såkaldte HMI Commander i midterkonsollen, når man kører.

 

Der er vognbaneassistent, de førnævnte 16” letmetalfælge, Smart City Brake Support og meget mere. Vil man sætter prikken over i’et, betaler man 20.000 kroner oveni og opnår Full LED med fjernlyskontrol, headup-display, fuld nøglefri betjening (hvis man blot har nøglen tæt på – f.eks. i lommen eller en taske), Blind Spot Monitoring og Rear Cross Trafic Alert.

 

En slags konklusion

Men, når alt det er sagt: Hvis pengene ikke vokser på træet derhjemme i haven eller i altankassen, er spørgsmålet om ikke mange vil have mere glæde af 90-hestes udgaven med Vision-udstyr og manuelt gear. Den koster blot 153.000 kroner og de sparede 40.000 kroner kan man jo så enten bruge på noget helt andet eller på at tilkøbe det udstyr, der skræddersyr bilen til ens individuelle behov. Det må man selv forholde sig til… Det var dog en slags konklusion…


Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Mazda2 1,5 Optimum SKYACTIV-G 115 hk

Listepris:

Kr. 194.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Benzinmotor. 115 hk. 148 Nm/ 4000 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 200 km/t/ 20,4 km/l / 115 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

280/900 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. Smart City Brake Support. 16” letmetalfælge. Regnsensor. Lyssensor. P-sensor bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion. 6 airbags. Startknap til motoren. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Fartpilot med –begrænser. Sædevarme. 7” farveskærm. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

HMI Commanderen til styring af 7" skærmen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt