- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda2 1,3 Advance 86 hk

Mazda på toppen


Tekst: Søren Clauding – februar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det går fremragende for Mazda. Rekord store salgstal og hemmeligheden er enkel: De bygger rigtig gode biler, hvad den lille Mazda2 er et flot eksempel på.

 

Der er én ting, man som køber ved, når man investerer i en Mazda. Uanset helt almindelige garantiforhold får man sandsynligvis aldrig brug for dem. Mazda er nemlig topscorer, når det gælder pålidelig i stort set alle tests. Det gælder selvsagt også Mazda2 når den tid kommer – ellers vil vi blive meget overraskede.

 

For endnu ved man naturligvis ikke hvor længe en Mazda2 holder. Som det seneste skud på stammen – og det hidtil mindste – går der nogle år inden eventuelle svagheder afsløres. Men hvorfor skulle Mazda2 være ringere end de større søskende. Intet tyder på det, så det er en helt igennem god bil, man investerer i, når man anskaffer sig en 2’er.

 

Smart og fornuftig

Den falder nemlig ikke igennem på noget punkt. Det er en smart bil at se på, god at køre i, med et fornuftigt udstyr, samfundsrigtige forbrugstal og tilsvarende beskeden forurening, uanset man anskaffer den aller billigste variant med 75-hestes 1,3 liters motor eller den med størst motor – dvs. en 1,5 liters 103-hestes maskine. Vi prøvede den midt imellem – en lydløs 1,3 benzinmotor med 86 hestekræfter.



Det er vigtigt at huske hk’erne, for et drej på chiptuningshåndtaget giver 11 flere heste og 7000 kroner mere på Mazdas konto (hvoraf de dog sender størstedelen tilbage til den danske stat) og eksakt samme forbrugs- og forureningstal (18,5 km/l og 129 g CO2 pr. km), hvad der er ganske usædvanligt. For de flere hestekræfter giver bedre fartpræstationer: 0-100 km/t på 12,9 sekunder (i stedet for 14) og 172 km/t på toppen (i stedet for 168). Især det første tal fornemmes godt i praksis, for Mazda2 lægger ikke op til at være sløv. De 7000 kroner dækker i øvrigt også bredere dæk og mere udstyr, så de penge er godt givet ud.

 

Tro mod konceptet

Det, Mazda har gjort, er at holde sig tro imod konceptet. Da Ford fik en væsentlig del at skulle have sagt hos Mazda for nogle år siden strammede man Mazda-profilen op. Mazda fik nye navne, nyt design og ikke mindst en meget mere skarp sportslig profil. Med Mazda2 er hele programmet fornyet og det er det i mindste detalje.

 

Så dybt er man gået, at det er lige ved at være for meget. Eksempelvis er der i hver ende af instrument panelet af rent designmæssige årsager monteret et sølv metallook panel. Det ser smart ud, men spejler sig så meget i sideruden at spejlbilledet lægger et tågeslør henover det felt, hvor man skal kikke i sidespejlene. Det er ikke smart men vist også noget af det eneste vi reelt kunne sætte en finger på i Mazda2 og det er egentlig ret godt gået.



 

Sikker og vaks

Alt andet er positivt. Den vakse kant på forlygterne, som giver 2’eren sit eget udtryk, den brede bagklap, det smarte handskerum, der kan betjenes


Bemærk de kantede viskerarme, der er med til at sikre uhindret udsyn gennem forruden.

 


 

uden at man åbner det (!), pladsforholdene både over skulderen

og i fod-højde og ikke mindst på bagsædet samt de gængse moderne kørehjælpemidler) inkl. ESP, som Mazda kalder DSC) plus 5 stjerner i EuroNCAP.


 


 

Udstyrsniveauet gør Mazda2 konkurrencedygtig. For den unge barnefamilie er Isofix-beslag vigtige, det samme er et fornuftigt bagagerum, hvor rummeligheden ikke er opnået på bekostning af et nødreservehjul, asymetrisk delelige bagsæderyglæn – men aircondition er ekstraudstyr. Det bør tilkøbes, for aircondition affugter også kabinen, så ruderne ikke dugger til og det er nu meget rart på en af de fugtige vinterdage, vi har oplevet herhjemme på det seneste.

 

Og så er det altså optimistisk, at kuløren på den prøvekørte model er saftig, metalisk forårsgrøn. Det scorer Mazda2 lidt ekstra på netop nu! Prisen for den prøvekørte variant er under 150.000 kroner og dermed blomstrer forårshumøret yderligere..

 


Model:

Mazda2 1,3 Advance 86 hk

Listepris:

Kr. 147.804

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. benzin motor. 86 hk

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek/182 km/t/

18,5 km/l 129 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

250 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. 2 X Isofix. 5 justerbare nakkestøtter.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt