Det går fremragende for Mazda. Rekord store salgstal
og hemmeligheden er enkel: De bygger rigtig gode
biler, hvad den lille Mazda2 er et flot eksempel på.
Der er én ting, man som køber ved, når man
investerer i en Mazda. Uanset helt almindelige
garantiforhold får man sandsynligvis aldrig brug for
dem. Mazda er nemlig topscorer, når det gælder
pålidelig i stort set alle tests. Det gælder
selvsagt også Mazda2 når den tid kommer – ellers vil
vi blive meget overraskede.
For endnu ved man naturligvis ikke hvor længe en
Mazda2 holder. Som det seneste skud på stammen – og
det hidtil mindste – går der nogle år inden
eventuelle svagheder afsløres. Men hvorfor skulle
Mazda2 være ringere end de større søskende. Intet
tyder på det, så det er en helt igennem god bil, man
investerer i, når man anskaffer sig en 2’er.
Smart og fornuftig
Den falder nemlig ikke igennem på noget punkt. Det
er en smart bil at se på, god at køre i, med et
fornuftigt udstyr, samfundsrigtige forbrugstal og
tilsvarende beskeden forurening, uanset man
anskaffer den aller billigste variant med 75-hestes
1,3 liters motor eller den med størst motor – dvs.
en 1,5 liters 103-hestes maskine. Vi prøvede den
midt imellem – en lydløs 1,3 benzinmotor med 86
hestekræfter.
Det er vigtigt at huske hk’erne, for et drej på
chiptuningshåndtaget giver 11 flere heste og 7000
kroner mere på Mazdas konto (hvoraf de dog sender
størstedelen tilbage til den danske stat) og eksakt
samme forbrugs- og forureningstal (18,5 km/l og 129
g CO2 pr. km), hvad der er ganske usædvanligt. For
de flere hestekræfter giver bedre fartpræstationer:
0-100 km/t på 12,9 sekunder (i stedet for 14) og 172
km/t på toppen (i stedet for 168). Især det første
tal fornemmes godt i praksis, for Mazda2 lægger ikke
op til at være sløv. De 7000 kroner dækker i øvrigt
også bredere dæk og mere udstyr, så de penge er godt
givet ud.
Tro mod konceptet
Det, Mazda har gjort, er at holde sig tro imod
konceptet. Da Ford fik en væsentlig del at skulle
have sagt hos Mazda for nogle år siden strammede man
Mazda-profilen op. Mazda fik nye navne, nyt design
og ikke mindst en meget mere skarp sportslig profil.
Med Mazda2 er hele programmet fornyet og det er det
i mindste detalje.
Så dybt er man gået, at det er lige ved at være for
meget. Eksempelvis er der i hver ende af instrument
panelet af rent designmæssige årsager monteret et
sølv metallook panel. Det ser smart ud, men spejler
sig så meget i sideruden at spejlbilledet lægger et
tågeslør henover det felt, hvor man skal kikke i
sidespejlene. Det er ikke smart men vist også noget
af det eneste vi reelt kunne sætte en finger på i
Mazda2 og det er egentlig ret godt gået.
Sikker og vaks
Alt andet er positivt. Den vakse kant på
forlygterne, som giver 2’eren sit eget udtryk, den
brede bagklap, det smarte handskerum, der kan
betjenes
Bemærk de kantede
viskerarme, der er med til at sikre uhindret udsyn
gennem forruden. |