- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda MX-5 2,0


Sjov, rap og velkørende


Af Søren Clauding - juli 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda MX-5 er, ikke mindst af Mazda selv, blevet udråbt som en kult-bil. Der er nu ikke meget kult i en bil til over 400.000 kroner – for den prøvekørte model med 160-hestes 2-liters motor. Til gengæld kører den seneste generation af den lille smarte sportsvogn rigtig godt og det er der mere logik i.

 

Det var nemlig svagheden ved den tidligere model. Den var for livlig, velegnet til snævre kurver – men på lige stræk og i hurtige kurver, havde den det ikke så godt.

 

Uden elektronisk hjælp

Det er løst og ikke overhovedet ved elektronikkens hjælp. Slår man ESP’en fra drifter man let med MX-5 selv ved høj fart. Og med ESP slået til får man slet ikke lov til det. Begge dele er sjovt, fordi det dobbelte wishbone forhjulsophæng kombineret med multilink bagaksel og spærredifferentiale gør det muligt at styre MX-5’eren meget præcist og let. Vægtfordelingen med 50 procent på hver aksel optimerer kørefærdighederne en ekstra grad.

 

Mazda MX-5 anno 2006 er en ægte sportsvogn og en god og moderne sportsvogn. Den har tilstrækkelig megen effekt til at det er sjovt, maskineriet trækker især i de høje omdrejninger men der er så godt et moment ved de lave motoromdrejninger, at man kan cruise op ad kystvejen en lun sommeraften. Kørekomforten er OK, selvom affjedringen naturligvis er rimelig fast. Men sådan skal en ægte sportsvogn være.

 

Kaleche

En ægte sportsvogn har også kaleche i stedet for de ellers så moderne foldetag – påstår nogen. I Mazdas tilfælde er det rigtigt, for MX-5 ville se mærkelig ud i coupé version med foldetag. Til gengæld er MX-5’erens kaleche manuel. Ingen el-motor til at slå den op og ned.

 

Det er intet problem, når man sidder i cokpittet med tag over hovedet. Et enkelt greb løsnes, et skub til kalechen og den er åben hurtigere end nogen elmotor kan gøre det. Den glider behændigt på plads, klikker fast og man er kørt på få sekunder.

 

Den anden vej er lidt mere sendrægtig. Hér skal man ud af bilen og trække kalechen på plads. Oven i købet skal sideruderne være rullede lidt ned. Derefter fastgøres den med grebet, som er placeret i midten af forruderammens overkant, sideruderne rulles op og man er kørende igen. Det tager et halvt minut.

 

Minimal bagageplads

Bagageplads er næsten overflødigt at tale om når det handler om en sportsvogn i denne størrelse (MX-5 er kun 4 meter lang). Der er 150 ikke særlig regulære liter bag kalechen plus nogle små rum i kabinen, hvoraf de to er aflåselige (tak for det). Men det er også alt. Skal man på ferie, må man montere en udvendig bagagebærer, eller udnytte pladsen, hvor kalechen ligger, når den ikke er i brug. Men en ferietur i en åben bil, som er lukket, er ikke særlig spændende.

 

Vindpassagen hen over bilen har Mazda fået rigtig godt styr på. En lille vindafviser mellem styrtbøjlerne gør, at man ikke får hår i øjnene – selv når sideruderne er rullet ned. Og støjniveauet er forbavsende lavt.

 

Prisen er, som indikeret, krøbet godt derop ad, men en Mazda MX-5 er stadig den mest prismæssigt favorable regulære sportsvogn på markedet.


Den seneste generation MX-5 ser godt ud og kører helt fint.

 

Vi lod kalechen hvile på vej i. Det foregår manuelt begge veje.

 

Cockpittet er moderne og velordnet, men det er bestemt ikke oceaner af plads.

 

Der er et bagagerum, men de 150 liter er opnået på bekostning af reservehjulet.


 415.000 kroner med 160-hestes motoren og 370.000 kroner med 126 hk. De 45.000 ekstra er godt givet ud, og det er 21.500 kroner oven i også for den såkaldte Jinba Ittai udstyrspakke, der inkluderer læderinteriør, sædevarme og 17” alufælge.

Model:

Mazda MX-5 2,0 Roadster

Pris:

Kr. 414.854

Teknik:

4 cyl. 2 l. 160 hk.5 gear, baghjulstræk. Ventilerede skivebremser på alle hjul. Dæk: 205/45-17 (ekstraudstyr)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk:

7,9 sek/210 km/t/

13,0 km/l

Længde/ Vægt:

4,00 m/ 1025 kg

Bagagerum:

150 liter.

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. Kaleche med manuel betjening. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt