Mazda MX-5 er, ikke mindst af Mazda selv, blevet
udråbt som en kult-bil. Der er nu ikke meget kult i
en bil til over 400.000 kroner – for den prøvekørte
model med 160-hestes 2-liters motor. Til gengæld
kører den seneste generation af den lille smarte
sportsvogn rigtig godt og det er der mere logik i.
Det var nemlig svagheden ved den tidligere model.
Den var for livlig, velegnet til snævre kurver – men
på lige stræk og i hurtige kurver, havde den det
ikke så godt.
Uden elektronisk hjælp
Det er løst og ikke overhovedet ved elektronikkens
hjælp. Slår man ESP’en fra drifter man let med MX-5
selv ved høj fart. Og med ESP slået til får man slet
ikke lov til det. Begge dele er sjovt, fordi det
dobbelte wishbone forhjulsophæng kombineret med
multilink bagaksel og spærredifferentiale gør det
muligt at styre MX-5’eren meget præcist og let.
Vægtfordelingen med 50 procent på hver aksel
optimerer kørefærdighederne en ekstra grad.
Mazda MX-5 anno 2006 er en ægte sportsvogn og en god
og moderne sportsvogn. Den har tilstrækkelig megen
effekt til at det er sjovt, maskineriet trækker især
i de høje omdrejninger men der er så godt et moment
ved de lave motoromdrejninger, at man kan cruise op
ad kystvejen en lun sommeraften. Kørekomforten er
OK, selvom affjedringen naturligvis er rimelig fast.
Men sådan skal en ægte sportsvogn være.
Kaleche
En ægte sportsvogn har også kaleche i stedet for de
ellers så moderne foldetag – påstår nogen. I Mazdas
tilfælde er det rigtigt, for MX-5 ville se mærkelig
ud i coupé version med foldetag. Til gengæld er
MX-5’erens kaleche manuel. Ingen el-motor til at slå
den op og ned.
Det er intet problem, når man sidder i cokpittet med
tag over hovedet. Et enkelt greb løsnes, et skub til
kalechen og den er åben hurtigere end nogen elmotor
kan gøre det. Den glider behændigt på plads, klikker
fast og man er kørt på få sekunder.
Den anden vej er lidt mere sendrægtig. Hér skal man
ud af bilen og trække kalechen på plads. Oven i
købet skal sideruderne være rullede lidt ned.
Derefter fastgøres den med grebet, som er placeret i
midten af forruderammens overkant, sideruderne
rulles op og man er kørende igen. Det tager et halvt
minut.
Minimal bagageplads
Bagageplads er næsten overflødigt at tale om når det
handler om en sportsvogn i denne størrelse (MX-5 er
kun 4 meter lang). Der er 150 ikke særlig regulære
liter bag kalechen plus nogle små rum i kabinen,
hvoraf de to er aflåselige (tak for det). Men det er
også alt. Skal man på ferie, må man montere en
udvendig bagagebærer, eller udnytte pladsen, hvor
kalechen ligger, når den ikke er i brug. Men en
ferietur i en åben bil, som er lukket, er ikke
særlig spændende.
Vindpassagen hen over bilen har Mazda fået rigtig
godt styr på. En lille vindafviser mellem
styrtbøjlerne gør, at man ikke får hår i øjnene –
selv når sideruderne er rullet ned. Og støjniveauet
er forbavsende lavt.
Prisen er, som indikeret, krøbet godt derop ad, men
en Mazda MX-5 er stadig den mest prismæssigt
favorable regulære sportsvogn på markedet.
|