- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mazda MX-5 1,8 Roadster Havana Edition

Kultbilen lever – endda i bedste velgående


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda MX-5 i Motorradioen >>>


Da Mazda tilbage i 1989 skabte den første MX-5 som en moderne sportsvogn, der skulle holde roadster traditionerne i hævd, havde ingen vel forestillet sig, at den i den grad ville udvikle sig til en kult-bil. Og selvom undertegnede for seks år siden var tilbøjelig til at deklassere kult-betegnelsen, må jeg tage ordene i mig igen. Den seneste generation, det seneste facelift og den seneste modeludvikling lever helt op til bilens kult-status.

 

Hvorfor? Jo, fordi Mazda bliver ved. De har bygget bilen siden 1989, og hverken finanskrise, CO2-krise eller andre af nutidens retrætefænomener har formået at slå benene væk under den vævre lille sportsvogn. Prisen er stadig velvoksen, men vælger man den billigste af udgaverne, med en 1,6 liters benzinmotor under hjelmen, kan man erhverve den for 364.000 kroner. Det er vel egentlig OK og gør det fortsat muligt for almindelige indtægter at bliver sportsvognskørende.

 

Havana udstyr

Vil man så gøre lidt ekstra ud af det, kan man jo anskaffe Havana Edition. Om der ligger en provokation i at kalde den Havana (Havana er hovedstaden i Cuba og en af socialismens overlevende højborge), er uklart. Men interiøret er ikke udpræget cubansk i sit design – bilen heller ikke, for med plads til to er fællesskabet stærkt undermineret. Hvis det da ikke lige præcis handler om det fællesskab, brugerne er en del af, når de spænder bagageboksen på bagklappen og begiver sig af sted på ferieturen. Noget der også understreger bilens kult-status – for hvem vil tage på ferie i en bil med 150 liters bagageplads…



Anyway: Havana Edition er navnet på den prøvekørte MX-5 variant og det inkluderer læder-sæder i Havana-brun (aha, brun som en Havana cigar, måske???). Anyway: Læderrattet er sort, pianolakken på instrumentpanelet er sort, 17” alu-fælgene er næsten sorte, kromringen på frontgrillen lyser op i solskin, Alu-pedalerne (perfekt anbragt i niveau, så man kan køre ”hæl-og-tå”) er heller ikke brune, så egentlig er det kun læderindtrækket, og farven er da meget pæn.

 

Støjende adfærd

Havana-udstyret omfatter også fartpilot, automatisk styring af airconditionanlægget, navigation, USB- og AUX samt bluetooth og meget mere. Sidstnævnte savnes nu ikke særligt i en MX-5, for både med og uden kaleche er det kun ved meget lav fart at vindstøjen ikke er så høj, at den overdøver ethvert forsøg fra audioanlægget på at underholde undervejs.

 

Det er nu heller ikke nødvendigt, at have udefra kommende underholdning, når man kører Mazda MX-5. Bilen stiller krav til føreren og meget hurtigt finder man fornøjelse ved at kunne styre den blot 4 meter lange sportsvogn med millimeterpræcision, både ligeud, på motorvejen og gennem hurtige og snævre kurver.

 

Kører forbilledligt

De første MX-5’ere kørte mildest talt elendigt. Det gør den seneste generation ikke, tvært imod. Karrosseriet er vridningsstabilt, dobbelte wishbone hjulophæng giver perfekt affjedring, lavprofildækkene, selvfølgelig hjulpet lidt af de større Havana-fælge, giver perfekt føling med vejen og baghjulstrækket driller ikke. Heller ikke hvis man i et legesygt øjeblik de-aktiverer ESP og tractioncontrol.

 

1,8 liters rækkemotoren med dobbelte overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder præsterer 126 hestekræfter. Det ER i underkanten i forhold til hvad bilen kan, men handler det om at nyde oplevelsen af en ægte roadster, vind i håret, sol på panden og en sublim føling med kørebanen, vil flere hestekræfter alene have til formål at gøre sportsvognen til en racervogn. Og det bliver den ikke af at få den 160-hestes 2-liters maskine under hjelmen, der er alternativet. Det vil i øvrigt udløse en merpris på 80.000 kroner.


Karrosseristivheden er blevet rigtig god - læg mærke til den kraftige bøjle fra støddæmpertårn til støddæmpertårn.


Dens sande jeg

Så hellere spendere 50.000 oven i de 364.000 på at få Havana udgaven. Det er mere i harmoni med MX-5’erens sande jeg. Glem ikke, at roadsterne fra 60’erne og 70’erne havde stort set den samme effekt, men de kom ikke i nærheden af MX-5 årgang 2012 hvad køreegenskaber angår.

 

0-100 km/t på 9,9 sekunder i en jævn og brummende acceleration rækker iøvrigt fint – det samme gør de små 200 km/t, man kan sprinte med nedad en tysk autobahn. Siddepositionen, betjeningen af den korte gearstang, fryden ved at sidde blot en snes centimeter over asfalten i en bil, der kun er 1,25 meter høj er den fulde fornøjelse – hér behøver man ikke køre race.

 

Sidst men ikke mindst…

En ægte roadster har kaleche, og en kult-roadster har ikke et elektrisk foldesystem. Mazda har til gengæld optimeret den manuelle betjening, så det i praksis er markant hurtigere at folde kalechen væk – en smule langsommere at få overdækning igen, men stadig hurtigere end et elektrisk system kan gøre det. Det er sjovere, det er mere autentisk og skaber et fællesskab med køretøjet. Godt gået, Mazda!


17" fælge, lavprofildæk og ventilerede skivebremser er med til at sikre præcis og hurtig indbremsning i kurverne.

 

 


Model:

Mazda MX-5 1,8 Roadster Havana Edition

Listepris:

Kr. 413.187

Motor og transmission:

V4 benzinmotor 1,8 l. 126 hk. 167 Nm/4500 omdr./min. 5 gear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 194 km/t/ 14,1 km/l /167 g/km

Længde:

4,02 m

Bagagerum:

150 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. 17” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Læderkabine. Aut. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Navigator. Sædevarme. Aflåseligt handskerum. AUX og USB. Styrtbøjler.


Link til importøren


 

 

Kalechen forsvinder blot ned i rummet bag cockpittet. Det tager under 5 sekunder fra det er løsnet fra frontruden.

 

Kalechen udløses med et enkelt greb over frontruden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt