Efter for nylig at have stiftet bekendtskab med den
opdaterede Mazda CX-5 med 150-hestes dieselmotor (læs
prøvekørslen af Mazda CX5 SKYACTIV-D 2,2 Vision hér
>>>) var forventningerne store til også at komme
under lakken på Optimum-udgaven af den velkørende
SUV. Om den så er så optimal, som navnet indikerer?
Hmm, det er til syvende og sidst nok et
temperamentsspørgsmål.
Det har dog ikke alene noget at gøre med
udstyrsniveauet. For den prøvekørte model havde også
fået den store 192 hestes 2,5 liters SKYACTIV-G
benzinmotor monteret i maskinrummet og så havde den
AWD, dvs. et firehjulstræk, der er der, når der er
brug for det. Plus 6-trins automatgear.
Automatgear og vejgreb i topklasse
Sidstnævnte var i øvrigt en rigtig god oplevelse.
Selvom der er tale om en konventionel
automatgearkasse,
er skiftekarakteristikken næsten identisk med en
dobbeltkoblings gearkasse, når man accelererer. Og
når man skal ned i gear, har den ikke
dobbeltkoblings gearets tøven, fordi gearkassen lige
skal finde ud af at det nu er det, man vil. I
Mazda’en sker skiftet prompte og ubemærket.
Firehjulstrækket er absolut en fordel, hvis man
bevæger sig væk fra den plane asfalt. Der træder
til, præcist og umærkeligt, når der er brug for det.
Det eneste, man mærker, er at man kan komme frem,
hvor forhjulstrækket alene ville have givet op. Med
anhænger er det en dobbelt fordel, og derfor er
bilen glimrende som campingtrækker.
Benzin kontra diesel
2,5 liters benzinmotoren er omdrejningsvillig og
vibrationssvag. Men hvor undertegnede normalt ville
anbefale en benzinmotor frem for en diesel, er
konklusionen her den omvendte. Selvom Mazda’ens
accelerationsformåen er bedre i den prøvekørte model
end i dieseludgaven med færre heste og manuelt gear,
er trækvilligheden og harmonien bedre med diesel. Og
så er topfarten højere – det ligger dog ikke i
dieselmotoren men i automatgearet.
Og så er der Optimum udstyret. Det klæder bilen på i
enhver forstand: Læderindtræk, elektriske forsæder
med hukommelsesfunktion, Adaptivt Full LED lys, som
er segment-inddelt, så man undgår at blænde andre
trafikanter, selvom man kører med fjernlys. Man får
fremragende lyd fra Bose Surround Sound anlægget,
der er nøglefri betjening osv. plus hele pakken af
sikkerhedshjælpemidler herunder vejbaneassistent
samt træthedsregistrering.
Sikkerhedssystemerne
De to systemer er grundliggende gode,
vejbaneassistenten korrigerer venligt på
køreretningen, hvis man utilsigtet kommer for tæt på
en vejafstribning. Og træthedsregistreringen gør
opmærksom på, at nu er det tid til en pause, hvis
man udviser en adfærd som systemet tolker som
træthed.
Vi oplevede imidlertid gentagne gange, at blive
sendt til pause uden så meget som at føle træthed og
systemet opfordrede iblandt til at man skulle lade
være med at slippe rattet, selvom man havde et
solidt greb. Vi gætter på, at det er et
justeringsspørgsmål og heldigvis kan elektronikken
slås fra – så det blev den.
Merpris for kræfter, AWD og udstyr
I økonomisk forstand adskiller de to biler sig ved,
at den hér prøvekørte er 70.000 kroner dyrere end
dieselbilen. Det skyldes motor, automatgear, det
højere udstyr og AWD. Prisen er helt OK, hvis det er
det, man vil. Siden koster de to varianter stort set
det samme i årlig ejerafgift, hvorimod der er penge
at spare ved at køre 21,7 km/l prisbillig dieselolie
fremfor 13,9 km på hver liter benzin. Og så må man i
benzinudgaven i øvrigt kun køre med 1800 kg på en
eventuel trækkrog fremfor 2000 i dieseludgaven.
En sidste ting er de 19” letmetalfælge, som indgår i
Optimum-udstyret: De reducerer affjedringskomforten.
Ikke så meget, som vi havde frygtet, men de mere
tilgivende 17” fælge er efter vores opfattelse at
foretrække, for en SUV lægger ikke op til den
hurtige svingkørsel, som 19” fælge med tilhørende
lavprofildæk understøtter.
Summa summarum: CX-5 i den prøvekørte udgave har
sine kvaliteter, men vi ville nok være tilbøjelige
til at vælge en dieselvariant, simpelthen fordi den
føles i større harmoni. Så kan man tilvælge
automatgear og fravælge de store fælge…
|