- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda CX-5 SKYACTIV-G 2,5 Optimum AWD aut.

Optimum er optimal, eller?


Af Søren Clauding – September 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter for nylig at have stiftet bekendtskab med den opdaterede Mazda CX-5 med 150-hestes dieselmotor (læs prøvekørslen af Mazda CX5 SKYACTIV-D 2,2 Vision hér >>>) var forventningerne store til også at komme under lakken på Optimum-udgaven af den velkørende SUV. Om den så er så optimal, som navnet indikerer? Hmm, det er til syvende og sidst nok et temperamentsspørgsmål.

 

Det har dog ikke alene noget at gøre med udstyrsniveauet. For den prøvekørte model havde også fået den store 192 hestes 2,5 liters SKYACTIV-G benzinmotor monteret i maskinrummet og så havde den AWD, dvs. et firehjulstræk, der er der, når der er brug for det. Plus 6-trins automatgear.

 

Automatgear og vejgreb i topklasse

Sidstnævnte var i øvrigt en rigtig god oplevelse. Selvom der er tale om en konventionel automatgearkasse, er skiftekarakteristikken næsten identisk med en dobbeltkoblings gearkasse, når man accelererer. Og når man skal ned i gear, har den ikke dobbeltkoblings gearets tøven, fordi gearkassen lige skal finde ud af at det nu er det, man vil. I Mazda’en sker skiftet prompte og ubemærket.

 

Firehjulstrækket er absolut en fordel, hvis man bevæger sig væk fra den plane asfalt. Der træder til, præcist og umærkeligt, når der er brug for det. Det eneste, man mærker, er at man kan komme frem, hvor forhjulstrækket alene ville have givet op. Med anhænger er det en dobbelt fordel, og derfor er bilen glimrende som campingtrækker.

 

Benzin kontra diesel

2,5 liters benzinmotoren er omdrejningsvillig og vibrationssvag. Men hvor undertegnede normalt ville anbefale en benzinmotor frem for en diesel, er konklusionen her den omvendte. Selvom Mazda’ens accelerationsformåen er bedre i den prøvekørte model end i dieseludgaven med færre heste og manuelt gear, er trækvilligheden og harmonien bedre med diesel. Og så er topfarten højere – det ligger dog ikke i dieselmotoren men i automatgearet.



Og så er der Optimum udstyret. Det klæder bilen på i enhver forstand: Læderindtræk, elektriske forsæder med hukommelsesfunktion, Adaptivt Full LED lys, som er segment-inddelt, så man undgår at blænde andre trafikanter, selvom man kører med fjernlys. Man får fremragende lyd fra Bose Surround Sound anlægget, der er nøglefri betjening osv. plus hele pakken af sikkerhedshjælpemidler herunder vejbaneassistent samt træthedsregistrering.



Sikkerhedssystemerne

De to systemer er grundliggende gode, vejbaneassistenten korrigerer venligt på køreretningen, hvis man utilsigtet kommer for tæt på en vejafstribning. Og træthedsregistreringen gør opmærksom på, at nu er det tid til en pause, hvis man udviser en adfærd som systemet tolker som træthed.

 

Vi oplevede imidlertid gentagne gange, at blive sendt til pause uden så meget som at føle træthed og systemet opfordrede iblandt til at man skulle lade være med at slippe rattet, selvom man havde et solidt greb. Vi gætter på, at det er et justeringsspørgsmål og heldigvis kan elektronikken slås fra – så det blev den.

 

Merpris for kræfter, AWD og udstyr

I økonomisk forstand adskiller de to biler sig ved, at den hér prøvekørte er 70.000 kroner dyrere end dieselbilen. Det skyldes motor, automatgear, det højere udstyr og AWD. Prisen er helt OK, hvis det er det, man vil. Siden koster de to varianter stort set det samme i årlig ejerafgift, hvorimod der er penge at spare ved at køre 21,7 km/l prisbillig dieselolie fremfor 13,9 km på hver liter benzin. Og så må man i benzinudgaven i øvrigt kun køre med 1800 kg på en eventuel trækkrog fremfor 2000 i dieseludgaven.



En sidste ting er de 19” letmetalfælge, som indgår i Optimum-udstyret: De reducerer affjedringskomforten. Ikke så meget, som vi havde frygtet, men de mere tilgivende 17” fælge er efter vores opfattelse at foretrække, for en SUV lægger ikke op til den hurtige svingkørsel, som 19” fælge med tilhørende lavprofildæk understøtter.

 

Summa summarum: CX-5 i den prøvekørte udgave har sine kvaliteter, men vi ville nok være tilbøjelige til at vælge en dieselvariant, simpelthen fordi den føles i større harmoni. Så kan man tilvælge automatgear og fravælge de store fælge…


 

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Mazda CX-5 2,5 Skyactiv-G 2,5 Optimum AWD

Listepris:

Kr. 499.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 l benzinmotor. 192 hk. 256 Nm/4000 omdr./min. AWD. & trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8.0 sek./ 194 km/t/ 13,9 km/l /165 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

503-1620 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. RVM. Hill-start assistent. Smart City Brake. 19” alufælge. Adaptiv Full LED forlygter med dynamisk kurvelys. P-sensorer for og bag med Blind Spot Monitor og Rear Cross Trafffic Alert. Fartpilot. Regnsensor. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Læderkabine. El-forsider med memory i førersiden. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. MZD Connect med 7” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Bose Surround Sound. USB, AUX, Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt