For nylige prøvekørte vi den nye
Mazda CX-5 med den helt nye 150-hestes 2,2 liters
dieselmotor (læs
testen af Mazda CX-5 2,2 2WD Vision hér >>> ).
Den havde 2-hjulstræk, 17” alufælge og ikke mindst
motoren var en herlig oplevelse. Men hvad sker der,
når man upgrader alt det, der kan opgraderes på
sådan en bil?
For det første stiger prisen med
87.000 kroner. Mange penge? Måske, men to tredjedele
går direkte i statskassen, og så er beløbet jo mere
end spiseligt. Det er det faktisk også, set med
danske afgiftsbesværede øjne, for vi er vant til, at
for 87.000 kroner ville man groft set kunne få en
automatgearkasse, lidt mere udstyr og måske også
lidt flere hestekræfter.
Automatgear,
firehjulstræk og flere heste
Men i CX-5 2,2 Skyactiv-D i den
opgraderede version får man meget mere. Man får
automatgearet, som oven i købet er af den nye
højsofistikerede type, hvor gearskiftene foregår
næsten ligeså hurtigt som var der tale om en kostbar
dobbeltkoblingsgearkasse. Man får også flere
hestekræfter – 175 hk i stedet for førnævnte 150 –
og man får et markant større maksimalt
drejningsmoment på imponerende 420 Nm i stedet for
380. Men man får også all-wheel drive, dvs.
firehjulstræk, når der er behov for det, suverænt
elektronisk styret via et torsen-differentiale, så
man ikke mærker, når baghjulene træder hjælpende til
– om end man jo nok ville mærke det, hvis ikke de
gjorde det.
Og så får man Optimum udstyr. Det
skal man ikke
underkende, for det
inkluderer eksempelvis læderkabine (der normalt
ville koste 30-40.000 kroner), nøgleløs entré, Bose
lydanlæg med 9 højtalere, elektrisk justerbart
førersæde og 19” alufælge i stedet for 18 eller 17.
Alene udstyret retfærdiggør prisforøgelsen på 87.000
kroner.
Spørgsmålet
om fælgstørrelsen
Alufælgene er stort set det eneste
negative, der er at sige om bilen. For 19” fælge
påbyder lavprofildæk. De gør bilen fastere og dermed
unødvendigt mere ukomfortabel. Mange vil dog nok
foretrække den lidt fastere ”affjedring”, men ikke
mindst fordi den prøvekørte variant også er 100 kg
tungere end de mere sparsomt ekviperede udgaver, er
den fastere undervogn nok en nødvendighed.
Bortset fra det er CX-5 ”upgrade”,
undskyld Optimum, hed den, en helt igennem positiv
oplevelse. Man får virkelig masser af værdi for
merprisen. Men hvordan fungerer det så, når man
begynder at kræve lidt mere af bilen, end den
sædvanligvis vil blive udsat for.
”Husk nu, den er ingen off-road’er”,
blev det pointeret, da vi afhentede testbilen.
Suveræn i
terræn’et
Korrekt, den har ikke
reduktionsgear, M&S-dæk, spærredifferentiale etc.
Men alligevel satte vi den på prøve i ægte off-road
terræn. Dybe hjulspor, vand, dybt løst sand,
sidehældninger osv. Der var selvfølgelig en grænse,
og vi nåede den også. Men på det tidspunkt ville
alle 2-hjulstrukne biler for længst have givet op og
formentlig kun de langt dyrere regulære og mere
powerfulde SUV’er stadig være kørende. Og de ville
også være kørt ind i vanskeligheder på dette niveau.
Godt gået Mazda!
150-hestes dieselmotoren er en
drøm. 175-hestes udgaven er heller ikke dårlig, men
i samspil med automatgearet er
følelsen
meget anderledes. Der er, måske naturligt nok, ikke
den samme direkte følelse af underlaget og det er
muligt at drejningsmomentet peaker på et højere tal.
Men momentkurven føles smallere. Bilens mervægt og
energitabet i automatgearet kan være forklaringen.
Det er dog på marginalerne og helhedsoplevelsen er
ganske positiv. Også støjniveauet er overraskende
lavt.
Enestående
brændstoføkonomi
Fart præstationerne er stort set
identiske med 150-hestes udgaven med manuelt gear.
Men selvfølgelig bruger den kraftigere maskine mere
brændstof. Et forventeligt og rimeligt tal ville
have været 15-17 km/l. Men CX-5 kører 18,2 km/l –
med automatgear. Med manuelt gearskifte kommer
økonomien helt op på 19,2 km/l. Virkelig
indtryksfuldt og imponerende.
|