- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 175 hk aut. AWD Optimum

Upgrade for alle pengene


Af Søren Clauding – oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylige prøvekørte vi den nye Mazda CX-5 med den helt nye 150-hestes 2,2 liters dieselmotor (læs testen af Mazda CX-5 2,2 2WD Vision hér >>> ). Den havde 2-hjulstræk, 17” alufælge og ikke mindst motoren var en herlig oplevelse. Men hvad sker der, når man upgrader alt det, der kan opgraderes på sådan en bil?

 

For det første stiger prisen med 87.000 kroner. Mange penge? Måske, men to tredjedele går direkte i statskassen, og så er beløbet jo mere end spiseligt. Det er det faktisk også, set med danske afgiftsbesværede øjne, for vi er vant til, at for 87.000 kroner ville man groft set kunne få en automatgearkasse, lidt mere udstyr og måske også lidt flere hestekræfter.

 

Automatgear, firehjulstræk og flere heste

Men i CX-5 2,2 Skyactiv-D i den opgraderede version får man meget mere. Man får automatgearet, som oven i købet er af den nye højsofistikerede type, hvor gearskiftene foregår næsten ligeså hurtigt som var der tale om en kostbar dobbeltkoblingsgearkasse. Man får også flere hestekræfter – 175 hk i stedet for førnævnte 150 – og man får et markant større maksimalt drejningsmoment på imponerende 420 Nm i stedet for 380. Men man får også all-wheel drive, dvs. firehjulstræk, når der er behov for det, suverænt elektronisk styret via et torsen-differentiale, så man ikke mærker, når baghjulene træder hjælpende til – om end man jo nok ville mærke det, hvis ikke de gjorde det.



Og så får man Optimum udstyr. Det skal man ikke

 underkende, for det inkluderer eksempelvis læderkabine (der normalt ville koste 30-40.000 kroner), nøgleløs entré, Bose lydanlæg med 9 højtalere, elektrisk justerbart førersæde og 19” alufælge i stedet for 18 eller 17. Alene udstyret retfærdiggør prisforøgelsen på 87.000 kroner.



Spørgsmålet om fælgstørrelsen

Alufælgene er stort set det eneste negative, der er at sige om bilen. For 19” fælge påbyder lavprofildæk. De gør bilen fastere og dermed unødvendigt mere ukomfortabel. Mange vil dog nok foretrække den lidt fastere ”affjedring”, men ikke mindst fordi den prøvekørte variant også er 100 kg tungere end de mere sparsomt ekviperede udgaver, er den fastere undervogn nok en nødvendighed.

 

Bortset fra det er CX-5 ”upgrade”, undskyld Optimum, hed den, en helt igennem positiv oplevelse. Man får virkelig masser af værdi for merprisen. Men hvordan fungerer det så, når man begynder at kræve lidt mere af bilen, end den sædvanligvis vil blive udsat for.

 

”Husk nu, den er ingen off-road’er”, blev det pointeret, da vi afhentede testbilen.

 

Suveræn i terræn’et

Korrekt, den har ikke reduktionsgear, M&S-dæk, spærredifferentiale etc. Men alligevel satte vi den på prøve i ægte off-road terræn. Dybe hjulspor, vand, dybt løst sand, sidehældninger osv. Der var selvfølgelig en grænse, og vi nåede den også. Men på det tidspunkt ville alle 2-hjulstrukne biler for længst have givet op og formentlig kun de langt dyrere regulære og mere powerfulde SUV’er stadig være kørende. Og de ville også være kørt ind i vanskeligheder på dette niveau. Godt gået Mazda!



150-hestes dieselmotoren er en drøm. 175-hestes udgaven er heller ikke dårlig, men i samspil med automatgearet er følelsen meget anderledes. Der er, måske naturligt nok, ikke den samme direkte følelse af underlaget og det er muligt at drejningsmomentet peaker på et højere tal. Men momentkurven føles smallere. Bilens mervægt og energitabet i automatgearet kan være forklaringen. Det er dog på marginalerne og helhedsoplevelsen er ganske positiv. Også støjniveauet er overraskende lavt.

Enestående brændstoføkonomi

Fart præstationerne er stort set identiske med 150-hestes udgaven med manuelt gear. Men selvfølgelig bruger den kraftigere maskine mere brændstof. Et forventeligt og rimeligt tal ville have været 15-17 km/l. Men CX-5 kører 18,2 km/l – med automatgear. Med manuelt gearskifte kommer økonomien helt op på 19,2 km/l. Virkelig indtryksfuldt og imponerende.


Mazda CX5  i Motorradioen >>>



Model:

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 175 hk aut. AWD Optimum

Listepris:

Kr. 487.240

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 175 hk. 420 Nm/2000 omdr./min. 6-trins aut.gear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 204 km/t/ 18,2 km/l /144 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

503-1620 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. RVM. Smart City Brake. 19” alufælge. Dæktryksmåler. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. El-justerbart førersæde. Nøglefri start og entry. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. Bose lydanlæg. USB, AUX, Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

CX-5 er velegnet til at trække en anhænger,

ikke mindst på vådt græs og på løst underlag.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt