- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 2WD Vision

Super-diesel i velkørende

og funktionel SUV/cross-over


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man skulle tro, at Mazda havde bygget den slags biler i hele fabrikkens levetid. Men faktisk er CX-5 det første regulære forsøg på skabe en mellemting mellem en cross-over og en SUV. En bil, man med rette kan kalde en høj stationcar, i særdeleshed i den prøvekørte udgave med forhjulstræk. Mazda CX-5 kan nemlig også leveres med træk på alle fire hjul.

 

Vi var med ved de første globale prøvekørsler af den nye Mazda i foråret. Men dengang var det alene biler med benzinmotorer, der var til rådighed (læs First World Test af Mazda CX-5 hér >>> ). Siden er bilen ikke bare kommet på markedet herhjemme, men også introduceret bl.a. med en 150 hestes 2,2 liters dieselmotor. Sådan en var der i den prøvekørte version.

 

Kvik, levende og trækvillig

Og hvilken fornøjelse. Den nye dieselmotor er kvik og levende, omdrejningsvillig og trækvillig. Den er i stand til at trække den 1,6 tons tunge bil med 50 km/t i sjette gear og det forhold medvirker formentlig til den sublime brændstoføkonomi på ikke mindre end 21,7 km/l. Det er unikt for en bil, der er 1,67 meter høj og det bliver ikke ringere af, at det officielle forbrugstal er 24,4 km/l ved landevejskørsel.

 

Man kan nå 100 km/t på bare 9,2 sekunder og man kan blæse ud ad motorvejen med over 200 km/t, hvis man vil. Det har prøvekørslen i det danske landskab selvsagt ikke muliggjort en test af. Men ved dansk motorvejsfart og stærk sidevind er CX-5’eren retningsstabil – og når motoren er færdig med at brumme efter accelerationen, hører man ikke meget til den. Målt i tekniske termer præsterer maskineriet ikke bare 150 hk, men også et drejningsmoment på imponerende 380 Nm, som er på toppen over omdrejningsområdet fra 1800 til 2600 omdr./min. De tal siger det hele.



Skyactiv

En anden medvirkende faktor til den gode brændstoføkonomi er en lav luftmodstandskoefficient på bare 0,33. Men helt centralt er det, at Mazda, i stedet for at have satset ressourcerne på at udvikle alternative drivliner, har optimeret den eksisterende teknologi – det er det, Mazda selv kalder Skyactiv. Egentlig er det blot en dieselmotor, der ligger i maskinrummet, men hvor er den bare god.

 

Mazda CX-5 er en forholdsvis stor bil. Den måler 4,56 meter i længden og hele 1,67 meter i højden. Af den store højde udgør frihøjden dog 21 cm og det er centralt, når man skal afprøve dens køreegenskaber andre steder end på den plane asfalt.

 

Bedre med mindre fælge

Ved de første prøvekørsler var CX-5’erne udrustet med 19” alufælge, som gjorde kørekomforten dårligere. Fordelen var naturligvis præcis styring og fine kurveegenskaber. Standardmonteringen på indstigningsvarianten ”Core” er 16” fælge og Vison-udstyrsversionen har 17” alufælge som basisudstyr. Det virker som om, at netop 17 tommer hjul, påmonteret 225 mm brede dæk er en optimal kombination, for kørekomforten var bedre. Men det kan først fastslås, når vi om kort tid har prøvet dieseludgaven også med AWD.



Det er ikke gået væsentligt ud over styrepræcisionen men det er selvfølgelig individuelt, hvad man som bilejer synes er vigtigt.

 

Vi har prøvet CX-5 i letter terræn, og det klarer den fortræffeligt, dels pga. de store hjul, dels pga. den gode frihøjde. I rigtig mudder vil den nok komme til kort – dér er 4-hjulstrækket en nødvendighed – men med 2WD kan den klare rigtig mange opgaver, hvor almindelige personbiler vil give op.



Praktisk og rig på udstyr

Den praktiske funktion er ligeså gennemtænkt som kørefærdighederne. Man stiger virkelig ind i et personbilsmiljø, der er fremragende plads på bagsæderne og fine praktiske løsninger som et greb i bagagerummet til at lægge bagsæderyglænene ned og dermed øge bagagekapaciteten fra godt 500 liter til 1,6 kubikmeter, undrer man sig over, at kun få har kopieret. En anden god løsning er, at bagagerumsdækkenet følger med bagklappen op. Det kan selvfølgelig afmonteres, men det givet god mening, at det ikke er i vejen, når man skal have adgang til rummet. Bagklappen kunne godt åbne en smule mere, med 1,8 meter har man kun kneben ståhøjde i midten – et typisk japanersyndrom.



Vision-udstyret inkluderer Smart City Brake, dæktryksmåler, p-sensor (en stor hjælp, for udsynet bagud kunne være bedre), nøglefri start, 2-zone automatisk aircondition (det er det, andre kalder klimaanlæg) og en sjov detalje kaldet RVM (Rear Vehicle Monitoring), som indebærer, at man bliver advaret, hvis en anden bil nærmer sig hurtigt bagfra. Tankevækkende, faktisk, at stort set alle advarselssystemer normalt er vendt imod det, der sker foran bilen. I praksis må man da håbe, at bilister bruger mere tid på at se fremad end at se i bakspejlet – og netop dér er RVM relevant.

 

Det nye frontdesign…

Visuelt er Mazda CX-5 blevet tilført fabrikkens nye frontdesign – et design, som der nok vil være delte meninger om. Men anderledes er det. Det kan man ikke komme uden om.

 

Vision udstyret og dieselmotoren gør tilsammen at listeprisen kryber op på 400.000 kroner. Det er bestemt en fornuftig pris for så meget funktionel og gennemtænkt bil. Og glem ikke dieselmotoren: Vow!



Model:

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D Vision

Listepris:

Kr. 399.944

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 380 Nm/1800-2600 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 202 km/t/ 21,7 km/l /119 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

503-1620 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. RVM. Smart City Brake. 17” alufælge. Dæktryksmåler. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Nøglefri start. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor.USB, AUX, Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Store sidespejle kompenserer for det begrænsede udsyn bagud gennem kabinen.

 

Bilens antenner er samlet i den lille halefinne på taget.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt