Man skulle tro, at Mazda havde bygget den slags
biler i hele fabrikkens levetid. Men faktisk er CX-5
det første regulære forsøg på skabe en mellemting
mellem en cross-over og en SUV. En bil, man med
rette kan kalde en høj stationcar, i særdeleshed i
den prøvekørte udgave med forhjulstræk. Mazda CX-5
kan nemlig også leveres med træk på alle fire hjul.
Vi var med ved de første globale prøvekørsler af den
nye Mazda i foråret. Men dengang var det alene biler
med benzinmotorer, der var til rådighed (læs
First World Test af Mazda CX-5 hér >>> ). Siden
er bilen ikke bare kommet på markedet herhjemme, men
også introduceret bl.a. med en 150 hestes 2,2 liters
dieselmotor. Sådan en var der i den prøvekørte
version.
Kvik, levende og trækvillig
Og hvilken fornøjelse. Den nye dieselmotor er kvik
og levende, omdrejningsvillig og trækvillig. Den er
i stand til at trække den 1,6 tons tunge bil med 50
km/t i sjette gear og det forhold medvirker
formentlig til den sublime brændstoføkonomi på ikke
mindre end 21,7 km/l. Det er unikt for en bil, der
er 1,67 meter høj og det bliver ikke ringere af, at
det officielle forbrugstal er 24,4 km/l ved
landevejskørsel.
Man kan nå 100 km/t på bare 9,2 sekunder og man kan
blæse ud ad motorvejen med over 200 km/t, hvis man
vil. Det har prøvekørslen i det danske landskab
selvsagt ikke muliggjort en test af. Men ved dansk
motorvejsfart og stærk sidevind er CX-5’eren
retningsstabil – og når motoren er færdig med at
brumme efter accelerationen, hører man ikke meget
til den. Målt i tekniske termer præsterer
maskineriet ikke bare 150 hk, men også et
drejningsmoment på imponerende 380 Nm, som er på
toppen over omdrejningsområdet fra 1800 til 2600
omdr./min. De tal siger det hele.
Skyactiv
En anden medvirkende faktor til den gode
brændstoføkonomi er en lav luftmodstandskoefficient
på bare 0,33. Men helt centralt er det, at Mazda, i
stedet for at have satset ressourcerne på at udvikle
alternative drivliner, har optimeret den
eksisterende teknologi – det er det, Mazda selv
kalder Skyactiv. Egentlig er det blot en
dieselmotor, der ligger i maskinrummet, men hvor er
den bare god.
Mazda CX-5 er en forholdsvis stor bil. Den måler
4,56 meter i længden og hele 1,67 meter i højden. Af
den store højde udgør frihøjden dog 21 cm og det er
centralt, når man skal afprøve dens køreegenskaber
andre steder end på den plane asfalt.
Bedre med mindre fælge
Ved de første prøvekørsler var CX-5’erne udrustet
med 19” alufælge, som gjorde kørekomforten
dårligere. Fordelen var naturligvis præcis styring
og fine kurveegenskaber. Standardmonteringen på
indstigningsvarianten ”Core” er 16” fælge og
Vison-udstyrsversionen har 17” alufælge som
basisudstyr. Det virker som om, at netop 17 tommer
hjul, påmonteret 225 mm brede dæk er en optimal
kombination, for
kørekomforten var bedre. Men det kan først fastslås,
når vi om kort tid har prøvet dieseludgaven også med
AWD.
Det er ikke gået væsentligt ud over styrepræcisionen
men det er selvfølgelig individuelt, hvad man som
bilejer synes er vigtigt.
Vi har prøvet CX-5 i letter terræn, og det klarer
den fortræffeligt, dels pga. de store hjul, dels
pga. den gode frihøjde. I rigtig mudder vil den nok
komme til kort – dér er 4-hjulstrækket en
nødvendighed – men med 2WD kan den klare rigtig
mange opgaver, hvor almindelige personbiler vil give
op.
Praktisk og rig på udstyr
Den praktiske funktion er ligeså gennemtænkt som
kørefærdighederne. Man stiger virkelig ind i et
personbilsmiljø, der er fremragende plads på
bagsæderne og fine praktiske løsninger som et greb i
bagagerummet til at lægge bagsæderyglænene ned og
dermed øge bagagekapaciteten fra godt 500 liter til
1,6 kubikmeter, undrer man sig over, at kun få har
kopieret. En anden god løsning er, at
bagagerumsdækkenet følger med bagklappen op. Det kan
selvfølgelig afmonteres, men det givet god mening,
at det ikke er i vejen, når man skal have adgang til
rummet. Bagklappen kunne godt åbne en smule mere,
med 1,8 meter har man kun kneben ståhøjde i midten –
et typisk japanersyndrom.
Vision-udstyret inkluderer Smart City Brake,
dæktryksmåler, p-sensor (en stor hjælp, for udsynet
bagud kunne være bedre), nøglefri start, 2-zone
automatisk aircondition (det er det, andre kalder
klimaanlæg) og en sjov detalje kaldet RVM (Rear
Vehicle Monitoring), som indebærer, at man bliver
advaret, hvis en anden bil nærmer sig hurtigt
bagfra. Tankevækkende, faktisk, at stort set alle
advarselssystemer normalt er vendt imod det, der
sker foran bilen. I praksis må man da håbe, at
bilister bruger mere tid på at se fremad end at se i
bakspejlet – og netop dér er RVM relevant.
Det nye frontdesign…
Visuelt er Mazda CX-5 blevet tilført fabrikkens nye
frontdesign – et design, som der nok vil være delte
meninger om. Men anderledes er det. Det kan man ikke
komme uden om.
Vision udstyret og dieselmotoren gør tilsammen at
listeprisen kryber op på 400.000 kroner. Det er
bestemt en fornuftig pris for så meget funktionel og
gennemtænkt bil. Og glem ikke dieselmotoren: Vow!
|