Det er små tre år siden vi sidste gang gik under
lakken på Mazda CX-5, siden er der sket en del, men
det meste kan man kun se, hvis man kikker godt
efter. Så det har vi gjort…
Inden man læser videre, er det et godt grundlag at
studere, hvad vi skrev i 2012 (læs
vores tidligere prøvekørsel af Mazda CX-5 Skyactiv-D
2,2 Vision hér >>>). Det allermeste gælder
stadig væk, men der er kommet nogle teknologiske
plusser til og bilen kører anderledes – og bedre.
Det er værd at forholde sig til, for det er med til
at fastholde CX-5’erens konkurrencedygtighed på et
marked, hvor der er stadig flere om buddet.
Samme niveau og motor men nyt lys
Bilen, vi prøvekørte i september 2012, var udrustet
på eksakt samme måde som den, vi hér har kastet os
over: Vision udstyr og 150-hestes 2,2 liters
Skyactiv-D motor. Og visuelt er der da heller ikke
udvendigt sket nogen ændringer. Med mindre man altså
trækker luppen op af lommen.
Fortil vil man kunne se, at bilen nu er forsynet med
Fuld LED belysning. Ikke den matrix-baserede
løsning, som vi fornylig beskrev i vores prøvekørsel
af Mazda 6 med Optimum udstyr (læs
prøvekørslen af Mazda6 Optimum hér >>>), men dog
alligevel fuld LED, som man så blot skal betjene
manuelt. Hvis man ønsker den forkromede løsning,
leveres den også til Mazda CX-5, men da skal man
også hér op på Optimum udstyrsniveauet. Fordelen er
et utrolig klart og skarpt lys, som næsten
ubeskriveligt forbedrer synet fremad ved kørsel i
mørke.
Fuld LED inkluderer aktivt kurvelys, så lyset følger
bilens retning, når den kører gennem en kurve.
Bagfra krydsende trafik
Bagtil kan man se de små p-følere, som også
eksisterede for tre år siden, men de har fået en
ekstra funktion i form af det såkaldte Rear Cross
Trafic Alert, der holder øje med den tværgående
trafik bag bilen ved en vinkelparkering. Det er
virkelig effektivt og skal i praksis nok medvirke
til at reducere påkørselsskaderne, når man bakker
ud. Som tidligere fastslået er udsynet bagud, og det
gælder også til siderne bagud, ikke det allerbedst.
Og er der passagerer på bagsædet eller er
bagagekapaciteten brugt til fulde, er udsynet bagud
ikke eksisterende.
A-pro-pos bagsædet fik vi ikke sidste gang
tilstrækkelig tydeligt gjort opmærksom på de geniale
ved, at bagsædernes tredelte siddeplads føres ned
imod vognbunden, når de tredelte bagsæderyglæn
foldes ned. Derved opnås nemlig et mere plant
bagagerumsgulv end de fleste kan mønstre. Alle tre
bagsæderyglæn kan individuelt foldes ned vha. et
greb i bagagerummet og er dermed usædvanlig let at
betjene.
Tilrettet cockpit-design
Inde i bilen er cockpit-designet blevet justeret, så
det kan rumme det nye MZD connect system, der
inkluderer HMI commander og stemmestyring og vises
via en 7” skærm. Det er en konsekvens af
virkeligheden og moderne bilkøberes forventning. Kun
kan man undre sig over, at navigationssystemet ikke
er opdateret, så det inkluderer de nyeste danske
hovedfærdselsårer.
Nok kan en CX-5 med sine 21 cm frihøjde klare sig
udmærket i lettere terræn, selvom den kun har træk
på forhjulene, men at stryge med 90 km/t henover
pløjemarkerne, som navigationen indikerer at man
gør, kan alene lade sig gøre, fordi vejmyndighederne
i mellemtiden har lagt en plan stribe asfalt henover
området…
Bedre køreegenskaber
Hvad køreegenskaberne angår, har Mazda benyttet
ansigtsløftningen til også at justere på
affjedringen. Det var ingen dårlig idé, for den
hidtidige model var efterhånden blevet lidt for fast
affjedret i sammenligning med det, konkurrenterne
kan mønstre. Man har ikke ændrer på
grundkonstruktionen, men formentlig anvendt nyere
materialer. Resultatet er blevet rigtig godt og
køreoplevelsen mere komfortabel.
Motoren er den samme som for tre år siden, men
om-konfigureret, så den opfylder de seneste
miljøkrav. Det er imidlertid helt de samme
specifikationer, den kan bryste sig med, men som vi
fornemmer det er også motorophængene blevet ændret,
så vibrations- og støjniveauet er blevet lavere.
|