- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda CX-5 Skyactiv-D 2,2 Vision - Teknologisk opdatering


Af Søren Clauding – juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er små tre år siden vi sidste gang gik under lakken på Mazda CX-5, siden er der sket en del, men det meste kan man kun se, hvis man kikker godt efter. Så det har vi gjort…

 

Inden man læser videre, er det et godt grundlag at studere, hvad vi skrev i 2012 (læs vores tidligere prøvekørsel af Mazda CX-5 Skyactiv-D 2,2 Vision hér >>>). Det allermeste gælder stadig væk, men der er kommet nogle teknologiske plusser til og bilen kører anderledes – og bedre. Det er værd at forholde sig til, for det er med til at fastholde CX-5’erens konkurrencedygtighed på et marked, hvor der er stadig flere om buddet.

 

Samme niveau og motor men nyt lys

Bilen, vi prøvekørte i september 2012, var udrustet på eksakt samme måde som den, vi hér har kastet os over: Vision udstyr og 150-hestes 2,2 liters Skyactiv-D motor. Og visuelt er der da heller ikke udvendigt sket nogen ændringer. Med mindre man altså trækker luppen op af lommen.

 

Fortil vil man kunne se, at bilen nu er forsynet med Fuld LED belysning. Ikke den matrix-baserede løsning, som vi fornylig beskrev i vores prøvekørsel af Mazda 6 med Optimum udstyr (læs prøvekørslen af Mazda6 Optimum hér >>>), men dog alligevel fuld LED, som man så blot skal betjene manuelt. Hvis man ønsker den forkromede løsning, leveres den også til Mazda CX-5, men da skal man også hér op på Optimum udstyrsniveauet. Fordelen er et utrolig klart og skarpt lys, som næsten ubeskriveligt forbedrer synet fremad ved kørsel i mørke.

 

Fuld LED inkluderer aktivt kurvelys, så lyset følger bilens retning, når den kører gennem en kurve.



Bagfra krydsende trafik

Bagtil kan man se de små p-følere, som også eksisterede for tre år siden, men de har fået en ekstra funktion i form af det såkaldte Rear Cross Trafic Alert, der holder øje med den tværgående trafik bag bilen ved en vinkelparkering. Det er virkelig effektivt og skal i praksis nok medvirke til at reducere påkørselsskaderne, når man bakker ud. Som tidligere fastslået er udsynet bagud, og det gælder også til siderne bagud, ikke det allerbedst. Og er der passagerer på bagsædet eller er bagagekapaciteten brugt til fulde, er udsynet bagud ikke eksisterende.


 


A-pro-pos bagsædet fik vi ikke sidste gang tilstrækkelig tydeligt gjort opmærksom på de geniale ved, at bagsædernes tredelte siddeplads føres ned imod vognbunden, når de tredelte bagsæderyglæn foldes ned. Derved opnås nemlig et mere plant bagagerumsgulv end de fleste kan mønstre. Alle tre bagsæderyglæn kan individuelt foldes ned vha. et greb i bagagerummet og er dermed usædvanlig let at betjene.



Tilrettet cockpit-design

Inde i bilen er cockpit-designet blevet justeret, så det kan rumme det nye MZD connect system, der inkluderer HMI commander og stemmestyring og vises via en 7” skærm. Det er en konsekvens af virkeligheden og moderne bilkøberes forventning. Kun kan man undre sig over, at navigationssystemet ikke er opdateret, så det inkluderer de nyeste danske hovedfærdselsårer.



Nok kan en CX-5 med sine 21 cm frihøjde klare sig udmærket i lettere terræn, selvom den kun har træk på forhjulene, men at stryge med 90 km/t henover pløjemarkerne, som navigationen indikerer at man gør, kan alene lade sig gøre, fordi vejmyndighederne i mellemtiden har lagt en plan stribe asfalt henover området…

 

Bedre køreegenskaber

Hvad køreegenskaberne angår, har Mazda benyttet ansigtsløftningen til også at justere på affjedringen. Det var ingen dårlig idé, for den hidtidige model var efterhånden blevet lidt for fast affjedret i sammenligning med det, konkurrenterne kan mønstre. Man har ikke ændrer på grundkonstruktionen, men formentlig anvendt nyere materialer. Resultatet er blevet rigtig godt og køreoplevelsen mere komfortabel.



Motoren er den samme som for tre år siden, men om-konfigureret, så den opfylder de seneste miljøkrav. Det er imidlertid helt de samme specifikationer, den kan bryste sig med, men som vi fornemmer det er også motorophængene blevet ændret, så vibrations- og støjniveauet er blevet lavere.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D Vision

Listepris:

Kr. 429.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 380 Nm/1800-2600 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 202 km/t/ 21,7 km/l /119 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

503-1620 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. RVM. Hill-start assistent. Smart City Brake. 17” alufælge. Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys. P-sensorer for og bag  med Blind Spot Monitor og Rear Cross Trafffic Alert. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Nøglefri start. MZD Connect med 7” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. USB, AUX, Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt